گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران:

تحلیل صباح زنگنه از میانجیگری عراق میان ایران و عربستان

دولت عراق به سمت ایجاد و ایفای نقش موثر و مفیدی در منطقه و در جهان حرکت می کند.

پایگاه خبری جماران، عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق برای ملاقات و گفت وگو با مقامات عربستان سعودی راهی در ریاض به سر می برد.

در بیانیه دفتر عبدالمهدی آمده بود که وی در این سفر چند ساعته با ملک سلمان پادشاه عربستان و محمد بن سلمان ولیعهد این کشور دیدار خواهد کرد.

برخی رسانه ها اعلام کرده اند که در سفر نخست وزیر عراق وساطت بین تهران و ریاض دنبال می شود. المیادین نوشته است: «منابع مطلع گفتند که وساطت عراق، با هدف دیدار سران ایران و عربستان در بغداد پایتخت عراق انجام می‌شود.»

در همین رابطه صباح زنگنه کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با خبرنگار جماران ، سفر عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق به عربستان سعودی را در ادامه سفرهای او به هند و چین خواند و گفت: عبدالمهدی در این سفر می تواند مسائل مخالفی را مطرح کند. مسائل دوجانبه، توسعه روابط و بحث های نفت و اقتصاد با توجه به اینکه عربستان اکنون نیازمند خرید نفت –چه نفت خام و چه فرآورده های نفتی- از عراق است می تواند موضوعات گفت و گوی وی با مقامات سعودی باشد.

زنگنه افزود: تنش هایی که سیاست های عربستان و آمریکا در منطقه ایجاد کرده، موضوع یمن (با توجه به عدم پایبندی عربستان به طرح آتش بس)، موضوع تحریم های نفتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و ناامنی که در منطقه خلیج فارس به وجود آمد می تواند از از مباحث عبدالمهدی در عربستان باشد.

 

وی در ارتباط با موضوع میانجی گیری عبدالمهدی بین تهران و ریاض گفت: کشور عراق به عنوان یک کشور مهم منطقه، با هر دو کشور ایران و عربستان همسایه است. نتایج هر نوع تنش در منطقه نیز به عراق نیز اصابت می کند و طبعا عراق باید تلاش کند که این تنش ها کاهش پیدا کند. باید منتظر باشیم و ببینیم که چه طرح  و چه پیشنهادی از سوی عبدالمهدی مطرح می شود.

 

این کارشناس روابط بین الملل افزود: جمهوری اسلامی ایران قبلا هم مطرح کرده که دست خود را برای صلح و دوستی و همکاری دراز کرده است. اخیرا هم در سازمان ملل طرح ابتکاری ائتلاف برای صلح را مطرح کرده است.

 

زنگنه گفت: پاسخ عربستان به این ابتکارات و پیشنهادها باید سنجیده باشد و سپس بر اساس آن تصمیم گیری شود.

 

وی در ارتباط با دعوت سران تهران و ریاض در بغداد از سوی نخست وزیر عراق گفت: باید ببینیم عربستان چه پاسخی می دهد. جمهوری اسلامی ایران همواره آماده بوده است که با کشورهای همسایه از در گفت و گو وارد شود، و راه حلی در برابر عوامل ایجاد این وضعیت در منطقه شناسایی کند و با این عوامل مقابله شود.

 

این کارشناس روابط بین الملل، همزمانی سفر نخست وزیر عراق به ریاض و سخنرانی برهم صالح رئیس جمهور این کشور در مجمع عمومی سازمان ملل را هماهنگ و در چارچوب کلی سیاست عراق خواند و گفت: سفر عبدالمهدی به ریاض و سفر برهم به نیویورک در جهت تعریف جایگاه عراق در منطقه و نقشی است که بغداد می تواند در همکاری منطقه ای ایفا کند. این نشان می دهد که دولت عراق به سمت ایجاد و ایفای نقش موثر و مفیدی در منطقه و در جهان حرکت می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.