گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

انتقاد زیباکلام از مخالفان دولت: می خواهند القاء کنند روحانی کاره ای نیست

طیفی که مخالف دولت خوانده می شود گمان می‌کند اگر ایران به سمت تنش زدایی با عربستان سعودی حرکت کند در اصل به سمت تنش زدایی با آمریکا پیش رفته است؛ در حالی که چنین نیست. آنچه پیداست این طیف حتی معنای غرب ستیزی یا استکبارستیزی را هم درست نفهمیده است.

پایگاه خبری جماران: روز گذشته رئیس‌جمهور روحانی به‌منظور شرکت در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد تهران را به‌مقصد نیویورک ترک کرد. بنابر آنچه گفته شده، روحانی قرار است روز چهارشنبه در این مجمع سخنرانی کند و طرحی را به منظور برقراری ثبات و امنیت در منطقه و جهان ارائه دهد. طرحی که از آن به عنوان «صلح هرمز» نام برده شده است. 

در همین رابطه، یک تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه معتقد است که نمی شود رئیس دولت یک کشور سخن از صلح و دوستی بگوید ولی روزنامه هایی به نمایندگی از یک جریان خاص در تیترهای خود صلح را به سخره بگیرند.

دکتر صادق زیباکلام در گفت و گو با خبرنگار جماران، گفت: از آنجا که اصلاح طلبم، معتقدم که باید اختلافات خود را با کشورهای دیگر از طریق مسالمت آمیز حل کنیم. به نظر من، رفتار ایران تاکنون در دراز کردن دست دوستی با همسایگانش بسیار منفعلانه و در حد حرف بوده است. لذا اگر بپذیریم که ایران دست دوستی به سمت همسایگانش دراز کرده باید ببینیم مصادیق آن چه بوده است؟

وی افزود: نباید مساله را تنها از نقطه نظر خود ببینیم. زیرا از این منظر، ما با کشورهای همسایه دوست بوده و به آنها علاقه مندیم.  بنابراین باید متوجه تبعات شعارها و رفتارهایمان باشیم و آنها را بپذیریم.

زیباکلام در ادامه گفت: این حرف‌ها جهت یادآوری خودمان است و باید بدانیم که «با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود». قطعا من نیز اگر جزو مشاوران آقای روحانی بودم به ایشان می گفتم صحبت از صلح و امید و احترام به دیگران کند. اما اینکه رئیس جمهور ما در مجمع عمومی سازمان ملل سخن از صلح و دوستی بگوید ولی فلان روزنامه تیتر بزند که ظرف یک نصف روز امارات را با خاک یکسان می کنیم، چه فایده دارد؟

وی بیان کرد: باز هم تاکید می‌کنم نمی شود رئیس دولت یک کشور سخن از صلح و دوستی بگوید ولی روزنامه‌هایی به نمایندگی از یک جریان خاص، صلح را به سخره بگیرند. ای بسا یکی از دلایلی که چنین روزنامه هایی درست همان روزی که آقای روحانی عازم نیویورک است و با صدای بلند صلح و دوستی و امید و ثبات را فریاد می زند، دست به این کار می زنند، خنثی سازی تعمدی سخنان رئیس جمهور باشد.

این استاد دانشگاه با ابراز تاسف گفت: بسیار غم انگیز است که عده ای این قدر راحت منافع ملی را قربانی رقابت های سیاسی در کشور می‌کنند. این گروه برای صدمه زدن به اهداف دولت از هیچ اقدامی دریغ نمی کنند. این بسیار هولناک است که به نقطه ای برسیم که به‌جای اولویت قراردادن منافع ملی، فلج سازی رییس جمهور و کابینه را مدنظر قرار دهیم. به نظر می رسد این قبیل اقدامات در راستای القای این موضوع به جهان صورت می گیرد که روحانی کاره ای نبوده و اختیاری ندارد.

وی گفت: اقدامات جریان مخالف دولت، درست مشابه اقدامات ماجراجویانه پس از برجام است. باید پرسید که این گروه چگونه اقدامات خود را هم راستای مصالح ملی می‌بینند؟ زیرا هیچ نوع سازگاری میان آن دو وجود ندارد.

زیباکلام اظهار کرد: طیفی که مخالف دولت خوانده می شود گمان می‌کند اگر ایران به سمت تنش زدایی با عربستان سعودی حرکت کند در اصل به سمت تنش زدایی با آمریکا پیش رفته است؛ در حالی که چنین نیست. آنچه پیداست این طیف حتی معنای غرب ستیزی یا استکبارستیزی را هم درست نفهمیده است.

وی گفت: معتقدم آنچه امروز تندروها در قالب شعارها و مواضع خود مطرح می کنند هیچ ربطی به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی 40 سال اخیر ندارد. وگرنه در کدام راهپیمایی، کدام یک از سخنرانی‌های امام یا اعلامیه های انقلابی چنین مطالبی که امروز از سوی برخی جریان های افراطی عنوان می شود، مطرح شده است؟

زیباکلام در پایان گفت: دولت و اصلاح طلبان باید از سیاست هایی که در جهت صلح، ثبات و امنیت هستند دفاع کرده و خواهان حل و فصل مشکلات از طریق مصالحه و گفت و گو باشند. لذا آنچه باید به عنوان مهم ترین اقدام ما پیگیری شود، تقویت تریبون ها و مواضعی است که صلح و دوستی را ترویج و خشونت و تنش را منزوی می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
12 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.