رئیس جمهور با اشاره به اهمیت حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اظهار داشت: حضور در این اجلاس فرصت بسیار مناسبی است که نظرات و دیدگاه‌های ملت بزرگ ایران و بویژه اقدامات غیرمنصفانه و ظالمانه‌ای که امروز نسبت به ملت ایران روا داشته می‌شود، برای مردم و کشورهای جهان توضیح داده شود.

به گزارش جماران، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه پیش از عزیمت به نیویورک برای شرکت در هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران، گفت: با توجه به مسایل پیچیده و سختی که امروز منطقه خلیج فارس با آن مواجه است، امسال سفر به نیویورک  برای حضور در نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد اهمیت ویژه‌ای دارد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: چنین احساس می‌شود که آمریکایی‌ها تمایل زیادی ندارند که هیأت ایرانی در رده‌های مختلف در مقر سازمان ملل متحد حضور و سخنرانی داشته باشد که این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله اینکه از بیان سخن حق هراس دارند و یا نمی‌خواهند در افکار عمومی مردم خودشان تأثیر داشته باشیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: وقتی آمریکایی‌ها تمایل به حضور هیأت ایرانی ندارند، اتفاقاً ما باید برای این حضور اصرار داشته باشیم و برخلاف تمایل آنها باید به سازمان ملل رفته و دیدگاه‌ها و سخنان خود را به صراحت در آن بیان کنیم چرا که دارای منطق و استدلال هستیم و این دشمنان ما هستند که دلایل کافی در اختیار ندارند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: امسال در شرایطی به سازمان ملل سفر می‌کنیم که تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران به حدی رسیده است که خودشان اعتراف دارند که چیزی برای تحریم نمانده و هر اقدامی بوده انجام داده اند و اخیراً تحریم‌هایی که قبلاً اعمال شده را مجدداً آغاز کرده‌اند و این به معنای استیصال کامل آمریکایی‌ها است.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه تحریم‌های حداکثری آمریکا نتوانسته دستاوردی برای دشمنان داشته  باشد، اظهار داشت: ملت ایران در مقابل این تحریم‌ها به خوبی استقامت و ایستادگی کرده است و به فضل الهی روند حرکت اقتصادی کشورمان در ماه‌های اخیر نسبت به گذشته رشد داشته و این نشان می‌دهد که توان مقابله کافی با تحریم‌ها را داریم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر مسایل منطقه‌ای هم شرایط حادی پیدا کرده است، گفت: در این راستا برخوردها و نگرانی‌هایی وجود دارد که ریشه آن کاملاً مشخص است، اما با اتهاماتی که آمریکایی‌ها می‌زنند، مشخص است که به دنبال اهداف دیگری هستند.

دکتر روحانی اضافه کرد: وزیر خارجه آمریکا در این راستا مدام حرف‌های بی‌ربطی می‌زند و از عجایب تاریخی است که یک وزیر خارجه به طور مستمر حرف‌های ناصحیح و نادرستی را بیان می‌کند، آنها در مسایل منطقه بیش از آنچه در آرامکو خسارت وارد شده، تبلیغ می‌کنند و نسبت به خسارت‌های آن بزرگنمایی دارند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دلیل اینگونه اقدامات این است که آمریکا می‌خواهد به طور کامل منطقه را تحت سلطه خود در آورد و همه نفت منطقه شرقی عربستان را در اختیار داشته باشد و البته این دعوای آمریکا عمدتاً با چین و دیگران است.

دکتر روحانی اظهار داشت: آمریکایی‌ها می‌خواهند از این فرصت نهایت استفاده را ببرند و اینکه به دنبال انعقاد قراردادهای میلیارد دلاری برای سیستم‌های پدافند با کشورهای منطقه هستند، نشان می‌دهد که آنان اهداف دیگری را برای حضور مستمر در منطقه دارند.

رئیس جمهور با اشاره به طرح صلح هرمز که قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل آن را تشریح نماید، گفت: در این طرح به دنبال همکاری دسته‌جمعی درون منطقه خلیج فارس برای امنیت منطقه هستیم و می‌خواهیم همه کشورهای منطقه در این مسیر مشارکت و همکاری داشته باشند و ابعاد مختلف آن را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح خواهیم کرد.

دکتر روحانی تصریح کرد: این طرح تنها جنبه امنیتی ندارد و مسایل دیگری را هم در بر می‌گیرد و اسم آن ابتکار صلح هرمز است.

رئیس جمهور با اشاره به نام ابتکار صلح هرمز به نام «امید» که بر گرفته از حرف اول کلمات تشکیل دهنده ابتکار صلح هرمز است(HOPE )،  گفت: همه کشورهای ساحلی خلیج فارس و منطقه هرمز در آن دعوت می‌شوند و سازمان ملل نیز برای حضور در این طرح دعوت شده و برای تأمین و تضمین امنیت منطقه فعال خواهد شد.

دکتر روحانی افزود: امیدواریم بتوانیم با این طرح به دنیا اعلام کنیم که ایران به دنبال صلح بلند مدت در منطقه است.

رئیس جمهور افزود: هنوز عکس‌العمل‌ها نسبت به این طرح ابتکاری مشخص نیست، ضمن اینکه آمریکایی‌ها هم دیروز اعلام کردند که منتظر روشن شدن ابعاد این طرح هستند.

دکتر روحانی در ادامه با تأکید بر اینکه راه‌حل منطقه از درون منطقه خواهد بود و کسانی که از بیرون بیایند نمی‌توانند برای منطقه ما صلح و آرامش بیاورند، گفت: آمریکایی‌ها از سال 2001 در منطقه هستند اما هیچ وقت نتوانستند در منطقه امنیت ایجاد کنند.

رئیس جمهور مسأله 1+4 و موضوع هسته‌ای و همچنین موضوع کاهش تعهدات ایران در برجام را از دیگر موضوعات مطرح در این سفر عنوان کرد و گفت: در اجلاسی که در سطح وزیران برگزار می‌شود، منطق کاهش تعهدات ایران تشریح و بررسی خواهد شد.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به اینکه خوشحالم برای اولین بار در تاریخ تخاصم ایران و آمریکا در 1.5 سال اخیر به نقطه‌ای رسیدیم که آمریکا از نظر سیاسی منزوی شده است، گفت: به جز یک الی دو کشور کوچک از اذناب آمریکا، اکثر قاطع کشورها اقدامات آمریکا را محکوم می‌کنند.

رئیس جمهور در همین رابطه به موضوع تأسیسات نفتی آرامکو عربستان اشاره کرد و گفت: در موضوع آرامکو که محصول تجاوز آمریکا، عربستان، امارات، صهیونیسم و اذنابش به یمن است، همه افکار آزاد جهان آن را محکوم می‌کند. آمریکایی‌ها ظاهراً ظلم و ستم به کشورها را برای خودشان توجیه می‌کنند. اما پاسخ یمن به تجاوز را نمی‌توانند ببینند و برایشان سنگین است و ظلم به مردم یمن را نمی‌بینند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در نشست 1+4 در سطح وزرای خارجه در نیویورک به دنبال تبیین کاهش تعهدات خود هستیم، تأکید کرد: خوشبختانه آمریکا در این موضوع نیز از نظر سیاسی موفق نشده و یک بار که به شورای حکام در مورد این موضوع مراجعه کردند پاسخی که شنیدند این بود که این موضوع ربطی به شورای حکام ندارد و باید در نشست 1+5 مطرح شود.

دکتر روحانی ملاقات با سران کشورها در نیویورک را از دیگر برنامه‌های خود در این سفر اعلام کرد و گفت: ملاقات‌هایی با 15 نفر از سران کشورهای مختلف در مدت 3 روز اقامت در نیویورک پیش‌بینی شده علاوه بر آن چند مصاحبه مطبوعاتی و نشست با مدیران رسانه‌ها و فرهیختگان و صاحبنظران آمریکا خواهیم داشت.

رئیس جمهور افزود: در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل نیز مواضع اصولی ایران اسلامی را برای دنیا تبیین خواهیم کرد.

دکتر روحانی در پایان ابراز امیدواری کرد در این روزها که عید علم و دانش است، مصادف با هفته دفاع مقدس بوده و در ماه عزای سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع) است، این سفر با خیر و برکت برای ملت ایران همراه باشد.

رئیس جمهور در پایان این مصاحبه با بدرقه رسمی معاون اول رئیس جمهور و مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب، تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.