نشست خبری سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز با حضور خبرنگاران برگزار شد.

پایگاه خبری جماران: علی ربیعی، سخنگوی دولت نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با توضیحاتی راجع به سفرهای خارجی رئیس جمهور شروع کرد.

وی با اشاره به سفر دیشب حسن روحانی به آنکارا گفت: رئیس جمهور برای شرکت در اجلاس سه جانبه و دیدار با سران کشورهای روسیه و ترکیه به آنکارا سفر کرد. این سفر در ادامه ابتکار  مذاکرات آستانه و مربوط به ایجاد صلح و ثبات در سوریه و برقراری نظم و ثبات سیاسی در این کشور و همچنین راه تعمیق ارتباطات سیاسی سه کشور در موضوعات دیگر منطقه ای است.

ربیعی این مذاکرات آستانه را الگویی برای حل و فصل بحران های منطقه یا سایر مناطق بحران خیز خواند. ما  معتقدیم کشورهای مهم و اثرگذار منطقه بیشترین حق را برای حل منازعات منطقه ای دارند.

 

 

روابط مان با ترکیه و روسیه در بهترین دوران تاریخی است

وی افزود: خوشبختانه روابط ما با ترکیه و روسیه در بهترین دوره تاریخی خود به سر می برد و استراتژی اصلی ما در سیاست خارجی تعمیق روابط گسترده با همسایگان مان است. شاید هیچ وقت تعمیق کار با همسایگان انقدر جدی پیگیری نمی شد.  

ربیعی اضافه کرد: به طور طبیعی در این سفر؛ در نشست های دوجانبه ای که با روسیه داریم درباره خریدهایی که از این کشور داریم و صادراتی که به روسیه خواهیم داشت، با این کشور صحبت خواهد شد.

وی با اشاره به حمله به تاسیسات  نفتی‌آرامکو گفت: برخی بداندیشان منطقه با طرح اتهامات بی اساس در مسیر تفرقه حرکت می کنند ما یکی از این اقدامات مخرب را در شرکت آرامکو عربستان مشاهده کردیم. متاسفانه به جای فرافکنی ها به ریشه های این جنگ و بی ثباتی  در منطقه توجه نمی شود. ما معتقدیم یمن که 5 سال مورد هجوم قرار گرفته است و کشته‌های زیاد، بچه‌های آواره و  کودکان بی‌سرپرست زیاد محصول این عملیات پنج ساله علیه مردم بی دفاع است که ریشه‌ها و بنیادهای ناامنی‌های منطقه است.

 

 

وی اضافه کرد: در همین مسیر ما طرح چهار ماده ای را در همان روزهای نخستین بحران منطقه و یمن ارائه دادیم و هنوز هم فکرمی کنیم که تنها راه‌ حل برای خروج از بحران یک طرح چهار ماده  ای و یا چیزی شبیه به آن  می ‌تواند ما را از بحران خارج کند. جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با سازمان ملل متحد و همه کشورهایی که راغب به حفظ صلح و بازگشت ثبات در یمن و در منطقه هستند آمادگی کامل دارد و معتقد هستیم که ناامنی منطقه در هر حالت آن به نفع هیچ یک از مردم و کشورهای منطقه نیست.

ربیعی در ادامه گفت: به زودی سفر رئیس جمهور به نیویورک انجام خواهد شد که فرصت خوبی برای رایزنی های دو یا چندجانبه در باره مسائل منطقه یا بین المللی است. امیدواریم در این سفر حقانیت، صبر استراتژیک و مواضع ایران بیان شود و دستاورد و نفعی برای جامعه ما داشته باشد.

 

 

امکان ملاقات روحانی و ترامپ وجود ندارد

ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با احتمال دیدار حسن روحانی با دونالد ترامپ روسای جمهور ایران و آمریکا درسفر آتی روحانی به مقر سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: ما هیچ صداقتی اکنون از سوی آمریکایی ها نمی بینیم. بنابراین در این صورت احتمال دیدار وجود ندارد. ما تنها زمانی ملاقات می کنیم که اطمینان پیدا کنیم مشکلات مردم ما حل می شود.  بحث جدی ما بازگشت به برجام و شرایط قبل از تحریم هاست. آمریکا برای نشان دادن صداقت خود باید به ملت ایران احترام بگذارد.

سخنگوی دولت با بین اینکه ما یک بار تحت تحریم مذاکره کرده ایم، دیگر تحت تحریم مذاکره نمی کنیم گفت: گر ترامپ اقدامات لازم را انجام دهد و اعتماد را به ما بازگرداند و به ملت ایران احترام بگذارد. چارچوب های قبلی ۱+۵ به قوت خود باقی است و مذاکرات می تواند در آن چهارچوب ادامه پیدا کند.

ربیعی افزود: اگر ابتکارات اروپایی ها سامان بگیرد که البته جدای از این سفر است، می توان ملاقات هایی با اروپایی‌ها داشت. درهای مذاکره و دیپلماسی با کشورهای مهم آسیایی هرگز بسته نبوده است تا بتوانیم منافع مردم را تامین کنیم. ما باید هم منافع مردم و هم‌آبروی ایرانی را تامین کنیم و هم اینکه نمی خواهیم تحریم ها دوباره شرایطی را برای کشور رقم بزند. بنابراین باید اطمینان حاصل کنیم که تحریمی وجود نخواهد داشت.

 

 

حضور زنان در استادیوم گزینشی نخواهد بود

ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگار جماران در ارتباط با حضور زنان در استادیوم و اظهار نظر رئیس دفتر رئیس جمهور که گفته بود فعلا حضور زنان در استادیوم ها به مصلحت نیست گفت: صحبت آقای واعظی با صحبت های من در تناقض نبود. ایشان یک نگرانی را ابراز کرده بودند که از سوی برخی وجود دارد. ما معتقد هستیم که زنان می توانند در ورزشگاه ها حضور داشته باشند. البته عده ای در جامعه در این باره این حضور نگرانی دارند. اما ما معتقدیم باید درباره حضور زنان قطعا تحولات جمعیتی رخ داده است و نمی توانیم سیاست گذاری هایی انجام دهیم که جواب گو نباشد.

وی افزود: آقای سلطانی فر تمهدیدی چیده اند که زنان در بازی ایران با کامبوج در ورزشگاه حاضر شوند. این حضور به صورت پله ای افزایش پیدا خواهد کرد.

ربیعی در پاسخ به اینکه آیا این حضور به صورت گزینشی خواهد بود؟ گفت: نه. بلیت فروشی صورت خواهد شد. اتفاقا قصد دارم برای تماشای بازی با آقای سلطانی فر به ورزشگاه بروم.

وی با اشاره به مرگ سحر خدایاری دختر آبی گفت: حادثه ای که پیرامون عدم حضور زنان رخ داد تلخ بود و برای ما درس آموزی داشت. فضای رسانه ای و تحلیلی ایجاد شده برای این موضوع کمی تقلیل گرایانه نگاه کرد. مساله سحر دخترمان ابعاد مختلفی را پیش روی ما گذاشت این حوزه مرتبط با روانشناسی، جامعه شناسی، جرم شناسی، حوزه های مرتبط با تحولات جمعیتی و ... است. ما نمی توانیم بدون این تبیین ها به تبیین های دم دستی دست بزنیم. من از هر دو طرف این نوع تبیین های دم دستی را دیدم. ما امروز به سیاست های معطوف به جنسیت نیاز داریم و نمی توانیم آنها را نادیده بگیریم. ما نباید بن بست های هنجاری ایجاد کنیم. باید آستانه تحمل فرد در نظر گرفته شود و اینکه چه چیزی رخ می دهد که آستانه فرد به جایی می رسد که خودسوزی کند. بر همین اساس هم ما در دولت گروهی را برای بررسی همه جانبه این در نظر گرفته ایم تا به تغییر برخی سیاست ها منجر شود.  

 

 

دیگر تحت تحریم مذاکره نمی کنیم

ربیعی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در ارتباط با احتمال دیدار حسن روحانی با دونالد ترامپ روسای جمهور ایران و آمریکا درسفر آتی روحانی به مقر سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: ما اکنون هیچ صداقتی از سوی آمریکایی ها نمی بینیم. بنابراین اساسا امکان دیدار وجود ندارد. ما تنها زمانی ملاقات می کنیم که اطمینان پیدا کنیم مشکلات مردم ما حل می شود.  بحث جدی ما بازگشت به برجام و شرایط قبل از تحریم هاست. آمریکا برای نشان دادن صداقت خود باید به ملت ایران احترام بگذارد. چارچوب های قبلی به قوت خود باقی است. مذاکرات در 1+5 می توانست ادامه پیدا کند.

وی افزود: البته اگر در این سفر ابتکارات اروپا صورت بگیرد ما مذاکرات، دیپلماسی و حرف هایمان با اروپا و کشورهای آسیای جنوبی بسته نبوده است. ما هم باید آبرو و هم منافع مردم مان را تامین کنیم.

سخنگوی دولت درباره رفتارهای صدا و سیما و یکی از برنامه های اخیر ان که به واکنش دولت منجر شد گفت: دولت می خواهد هیچ نگاه و چشمی به سمت رسانه‌ های بیگانه نباشد. باید اعتماد به رسانه‌های داخلی افزایش پیدا کند.  اعتراض ما نه به یک رسانه و روزنامه، بلکه این اعتراضات به بخش‌های خاصی است چرا که برخی برنامه‌ها در یک شبکه خاص با خطی متفاوت پیش می رود البته این مسیر از ۹۲ آغاز شد اما اخیرا تشدید شده است. تخریب‌هایی که صورت می گیرد واقعا عجیب و برخی مسایلی که مطرح می شود واقعا نادرست است ولی ما در حال صحبت و مذاکره هستیم تا از نقدهای درست بیشتر استفاده شود. نباید مطالب جعلی و ناامید کننده مطرح شود.

 

 

حذف یارانه دهک های بالا از مهرماه

ربیعی درباره حذف یارانه دهک های بالا گفت: برای تکمیل پایگاه های اطلاعاتی دستوری صادر شده و روز به روز وضعیت آن بهتر می شود. مجلس نیز دستور داده بود که سه دهک را حذف کنیم و این یعنی نزدیک به 30 میلیون نفر که با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم ها این تصمیم در حال حاضر کمی دشوار است. اما آنچه درباره حذف افراد ثروتمند مطرح است حتما اجرا می شود و حتما فشار به طبقات پایین و متوسطه نخواهد آمد و با درصد خطای پایینی این کار انجام می شود. همچنین در مرحله اول در مهرماه چند صدک از دهک های بالا حذف می شوند که ممکن است 700 تا 800 هزار نفر را در برگیرد که البته امکان اعتراض هم برای آنان محفوظ است.

ربیعی در ارتباط با اینکه آمریکا ایران را متهم به حمله به تاسیسات نفتی آرامکو کرده است پاسخ داد: این اظهار نظر ها یک سنت آمریکایی است. این اظهار نظر غیردقیق است. باید ببینیم چه کسی از این اقدامات سود می برند. ریشه این اقدامات سرکوب یک جامعه است. ما دنبال آرامش منطقه ایم و این قبیل اقدامات نفع نمی بریم.

ربیعی در ادامه در ارتباط با وارد کردن اتهام دوقطبی ‌سازی که در جریان نماز جمعه به رئیس جمهور وارد شد گفت: گفته‌های آقای روحانی چیزی جز دعوت مردم به مشارکت در انتخابات نبود. ما فکر می کنیم، هیچ دوره ای همچون دوره کنونی حضور مردم در انتخابات دارای پیام بین‌المللی نبود. در شرایطی که بیگانگان و امثال ترامپ می گویند مشارکت مردم در انتخابات ایران، نمایشی است حضور مردم می تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

وی ادامه داد: سخنان آقای روحانی دوقطبی سازی نیست. ما که یادمان نرفته است. دوقطبی‌سازی‌ها بعد از سال ۹۶ شروع شد؛ آنجایی که گفتند کسی که رای آورده مقابل ارزش‌ها خواهد ایستاد و دوقطبی ارزشی و ضدارزشی شکل گرفت. دوقطبی‌سازی از دید دولت به ضرر جامعه است و ما از نخستین مخالفان دوقطبی‌سازی در جامعه بوده‌ایم. دوستان برگردند و ببینند دوقطبی‌سازی‌ها را چه کسانی انجام می دهند؟ چه کسی می گوید دوقطبی مذاکره و مقاومت؟ دوقطبی خادم و خائن را چه کسی مطرح کرد؟ دوقطبی ماله‌کشی و امثالهم توسط چه کسانی انجام می شود؟

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی ربیعی مذاکره
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.