تعاونی یک شکل مردمی سازی اقتصاد است و مردم در امر خصوصی سازی با تعاون سازگارتر هستند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره  به سابقه شکل گیری تعاونی ها در ایران، گفت: در شرایط تحریم های فعلی رویکرد جدیدی نسبت به تعاونی ها شکل گرفت. معلوم شده که تعاونی یک شکل مردمی سازی اقتصاد است و مردم در امر خصوصی سازی با تعاون سازگارتر هستند.

به گزارش خبرنگار جماران، محمد شریعتمداری در دیدار مدیران و کارکنان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سید حسن خمینی گفت: تعاون در نظام جمهوری اسلامی ایران یک فکر و اندیشه اجتماعی و اقتصادی است. هرچند که ریشه و سابقه این فکر و اندیشه به پیش از انقلاب اسلامی بر می گردد و نمونه هایی از تأسیس تعاونی ها را از سال 1303 در کشورمان شاهد هستیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: مقررات مربوط به این بخش در طی سالیات متمادی تغییرات گسترده ای پیدا کرده است. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی با نگاه امام امت و توصیه ویژه ایشان به آیت الله بهشتی، شکل جدیدی از تعاونی ها در کشور ما آغاز به کار کرد که برخواسته از نگاه امت شریف ایران در پیروزی انقلاب اسلامی در نگاه به تعاون در شرایط سخت پیروزی انقلاب بود.

وی تصریح کرد: در شرایطی که توزیع اقلام اساسی مورد نیاز مردم از یک سو فشار می آورد و از سوی دیگر مردم شب و روزشان را در راه مبارزه با نظام ستمشاهی در کوچه ها و خیابان ها سپری می کردند، تا روزهایی که برای پیروزی بر دشمن بعثی که به مرزهای گسترده کشور ما حمله کرده بود و نوعی از تعاونی های تأمین برای تهیه اقلام مورد نیاز جنگ شکل می گرفت، فکر و اندیشه نوین در تعاونی ها شکل گرفت که جمع کردن تعاونی های خُرد در کنار هم و ایجاد یک اجتماع بزرگ برای رسیدن به اهداف مقدس را شامل می شد.

شریعتمداری با اشاره به تأسیس وزارت تعاون در سال 1370، اظهار داشت: به تدریج که نظام اقتصادی شکل گرفت و ما از حال و هوای جنگ خارج شدیم، با این تفکر که برای فعالیت های اقتصادی کلان و سرمایه گذاری گسترده شاید امکان استفاده از نوع نگاه بنگاه تعاونی مقدور و ممکن نباشد، متأسفانه تعاونی ها محدود شد.

وی با تأکید بر اینکه افول تعاونی ها از دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد شروع شد، افزود: در شرایط تحریم های فعلی رویکرد جدیدی نسبت به تعاونی ها شکل گرفت. معلوم شده که تعاونی یک شکل مردمی سازی اقتصاد است و مردم در امر خصوصی سازی با تعاون سازگارتر هستند. تعاونی های عمران شهری بارقه امیدی را در دل مردم به وجود آورده که شکل جدیدی از تعاونی ها می تواند به توسعه و عمران شهرهای ما کمک جدی کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان گفت: امروز در کشور ما بالغ بر هفت هزار تعاونی در قالب 14 رشته و شاخه مشغول به کار هست. امیدواریم با حمایت گسترده تر بخش تعاونی این بخش بتواند در این برهه از اقتصاد کشور ما نقش اجتماعی، سیاسی و اقتصادی توأمان خودش را در نظام جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش ایفا کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.