نشست خبری سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، علی ربیعی، سخنگوی دولت درباره سفر ظریف به فرانسه و دیدار او با مکرون گفت: سفر ظریف به گروه 7 ارتباط نداشت. این سفر به درخواست فرانسوی ها بود و بنا هم از اول این بود که ملاقاتی با مقام های آمریکایی ها صورت نگیرد. ما نقش و دخالتی در ملاقات های فرانسه و آمریکا  نداریم. این ملاقات ها به ابتکار فرانسوی ها بوده است. آنچه برای ما اهمیت دارد تعهد به برجام است.

وی افزود: ادعایی هم شده که سفر مخفیانه بوده است؛ این ادعا کاملا بی اساس است. آمریکایی ها هم از این سفر اطلاع داشته اند. این ادعا هم که گفته اند ما غافلگیر شدیم نشاندهنده ناکارامدی دستگاه دیپلماسی آنهاست.

ربیعی گفت: در تماس های ظریف و مکرون قبل از سفر برای تبادل گفته نظر پیرامون بسته فرانسوی و اینکه ما از بسته چه انتظاری داریم این گفتگو ها ادامه پیدا کرد. این سفر در چارچوب عمل به تعهدات برجامی اروپا و ابتکارات فرانسه بوده.

 

 

قضاوت رسانه های خارجی منصافانه تر از رسانه های داخلی است

او در پاسخ به جماران در ارتباط با برخورد رسانه های دلواپس با سفر ظریف که آن را نابجا خوانده بودند، گفت: ما در زمین ترامپ بازی نمی کنیم بلکه تلاش می کنیم به تعهدات عمل کنند؛ ما واکنشی عمل نکردیم. قضاوت رسانه های خارجی منصافانه تر از برخی رسانه های  داخل ایران است. رسانه های خارجی معتقدند برگ برنده با ایران  است و چارچوب های منطقی و هر آنچه که در تعهد بوده را دنبال می کند. به هر حال آزادی است و دوستان می توانند دیدگاه‌ های خودشان را در این زمینه بیان کنند.

وی افزود: تحریم تقدر ما نیست. اگر ما با برجام حرف میزنیم همه تلاش مان را به کار میگیریم که تحریم را بی اثر کنیم اما به هیچ وجه نمی پذیریم باید زیست تحریمی داشته باشیم. آنها که تحریم کردند باید به عقب برگردند.

ربیعی تاکید کرد: ما اصلا نمی پذیریم که آمریکا  اجازه دارد این تحریم ها را ادامه دهد.

 

نظر شمخانی درباره برجام موضع دولت نیست

او در ارتباط با سوال خبرنگاران که علی شمخانی امضای برجام را اشتباه خوانده بود را نظر شخصی او خواند و گفت: جناب شمخانی در گفت وگو اخیر خود تاکید کرده است که به عنوان یک شهروند ایرانی نظرش را می گوید و این نظر دولت نیست. دولت معتقد است که برجام کار مهمی برای سهل و امنیت جهانی بود.

ربیعی همچنین در رابطه با اعلام لیست بدهکاران دانه درشت بانکی نیز گفت: این بدهکاران در ۲۰ سال گذشته اقدام به اخذ وام کرده و به عناوین مختلف از ایفای تعهدات سر باز زده اند.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد مجموع اصل سوء بدهی این بدهکاران بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان باشد، افزود: بانک مرکزی پرونده ها را به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام کرده و همزمان در قوه قضاییه نیز موضوع دنبال خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه تورم ناشی از فشارهای اقتصادی، کمبود دارو، کمبود مواد اولیه و فشار روی تولیدگران تلخ‌هایی بود که پس از یک دوران موفق و خوب ۵۵ ماهه دولت بر کام مردم نشست، تصریح کرد: متاسفانه برخی از بی‌مهری‌های داخلی از ناحیه محدودی از مخالفان دولت بر این تلخی‌ها افزود. با این همه با لطف خدا، صبوری و همراهی مردم، رهنمودها و حمایت‌های رهبری توانستیم در همین وضعیت و شرایط بسیار وخیم یک شرایط ثبات را برای مردم ایجاد کنیم.

وی افزود: هرچند شوک‌ها و گرانی‌های ناشی از تحریم‌ها آثار و علائمی بر جامعه تا مدت‌ها برجا خواهد گذاشت اما علائمی از بهبود وضعیت امروز هویدا شده و این علائم مثبت با یک تاخیر زمانی کوتاه در زندگی مردم آثار مثبت خود را خواهد گذاشت.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در دوران ثبیت بعد از شوک‌ها و فشارهای اولیه هستیم، خاطرنشان کرد: امسال در هفته دولت با یک برنامه ۲۴ ماهه و با یک تعهدی برای آینده بهتر برای همه و کم کردن فشارهای تحریم و مبارزه با این تحریم‌ها، دوران دو ساله خود را آغاز می‌کند.

 

 

از چین برای آغاز بازطراحی راکتور اراک متشکریم

ربیعی درخصوص اینکه سفیر چین در ایران گفته برای بازطراحی راکتور اراک تلاش دارد این امر چه زمانی عملیاتی می شود، گفت: این توافق در چهارچوب های برنامه برجامی صورت گرفته و ما مدام خواهان این بودیم که این با سرعت بیشتری انجام شود. البته  زمان آن زمانی است که بر اساس پروژه‌های یک زمان واقعی پروژه می برد. ما خواهان این بودیم که زمان فشار آمریکا همواره کاهش پیدا کند و همواره ادامه پیدا کند.

 

 

ربیعی در ارتباط با حمله رژیم صهیونیستی به مواضع عراق گفت: حمله اسرائیل به مواضع عراقی را محکوم می کنیم امیدوارم جامعه بین الملل نسبت به این حملات بی تفاوت نباشند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور با بیان اینکه تل‌آویو نباید از خویشتنداری ملت‌های منطقه سواستفاده کند، گفت: حمله اسرائیل به مواضع عراقی را محکوم می کنیم امیدوارم جامعه بین الملل نسبت به این حملات بی تفاوت نباشند. تجاوزات مکرر به عراق و سوریه اکنون به کارنامه سیاه تجاوز به حقوق مردم فلسطین اضافه شده است. صبر ملت‌ها لبریز شده است. ما هرگونه تجاوز به کشورها را محکوم می‌ کنیم.

وی افزود:  ما از همه کشورها انتظار داریم که این مداخلات را سند یاغی گری رژیم صهیونیستی بدانند. ما از هیچ حمایتی از دولت دوست و برادر عراق دریغ نخواهیم کرد اما عراق آنقدر قوی است که خود به این تعرضات پاسخ می دهد. حزب ‌الله لبنان مستقلا تصمیم‌ می‌گیرد ولی هرگونه پاسخ دفاعی به متجاوزان به حریم و شهروندان لبنان از جانب حزب الله مورد حمایت ماست.

وی با بیان اینکه دیروز شاهد مواضع بسیار مهمی از سوی سیدحسن نصرالله بودیم، تصریح کرد: این سخنان، پیام روشن و قاطعی برای رژیم صهیونیستی به همراه داشت که تجاوزات بی‌شرمانه آنها بی‌جواب نخواهد ماند. این رژیم در ماه‌های گذشته گستاخی خود در برابر قوانین بین‌المللی را به جایی رسانده که آشکارا و گاهی به دروغ و اغراق از تجاوزات به سایر کشور به افتخار صحبت می‌کند.

 

 

مقصد نهایی آدریان دریا را ما تعیین نمی کنیم

وی در پاسخ به سوالی درباره کشتی آدریان دریا و اینکه گفته می شود این کشتی به سمت قطر می رود گفت: مقصد کشتی را صاحب نفت مشخص میکند و با ما هم چک نمیکند که به کجا برود. محموله متعلق به ما نیست. ما نفت را فروخته ایم و صاحب آن مقصد را مشخص میکند. اما از سیاست های غلطی که آمریکا  دنبال می کند و کشورها را به نپذیرفتن کشتی تهدید می کند سند مداخله گری آمریکا  در سطح جهانی است.

ربیعی درباره واکنش دولت آمریکا برای تحریم بنیاد اف دی دی  گفت: واکنش آنها برای ما هم عجیب بود. از نظر ما تحریم ها چثزی جزی تحریم تروریسم اقتصادی و تلاش برای اسیب رساندن و به وحشت انداخت معیشت مردم نیست.

وی گفت: این موسسه در حامی خود را یک موسسه حامی دموکراسی معرفی می کند، اما تمام شواهد و قرائن نشان می دهد مهمترین پشتیبان تروریسم اقتصادی در مشورت دادن به آمریکا است.

 

 

ترور فیزیکی در ایده ها و فکر ایرانی و سیاست های جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد

وی با بیان این که از این پس با این موسسه اف دی دی واعضای ان را به عنوان حامیان تروریسم تلقی می کنیم افزود: بخش دیگر ماجرا بزرگ کردن ماجرا و به دروغ ادعای تهدید فیزیکی برای اعضای این موسسه از سوی ایران را مطرح می کنند که این کارها را خود آمریکا و رژیم صهیونیستی انجام می دهند و سیاست های آن ها است که افراد را ترور می کنند و تهدید فیزیکی اعضای این موسسه یک دروغ  مضحک از سوی آمریکایی ها است.

سخنگوی دولت گفت: موسسه باید مطمئن باشد که ایران در چهارچوب قوانین داخلی در مواجه با موسسات و نهاد خارجی تحت تحریم و حامی تروریسم با آنها رفتار خواهد کرد.

ربیعی با بیان این که ترور فیزیکی نه در سیاست های جمهوری اسلامی ایران نه در ایده ها و فکر ایرانی وجود ندارد افزود: ترور فیزیکی و روانی شهروندان ایران دقیقا همان کاری است که این روزها ایالات متحده انجام می دهد و برای وزارت خارجه ایران کاملا مسجل شده است این موسسات مشاوره های زیاد را برای اعمال تحریم ها به سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان آمریکا ارائه می کنند.

 

 

تحریم ها ظریف را فعال تر کرده است

یکی از خبرنگار پرسید: از زمانی که ظریف از سوی آمریکا تحریم شده فعالیت های او چه تغییری کرده است؟ آیا او می تواند منافع ملی را پیش ببرد؟ ربیعی پاسخ داد:  نمی دانیم در تحریم چه چیز نهفته بود که ظریف فعال تر شده است. مذاکرات او بیشتر شده و خارجی ها هم بیشتر او را دعوت میکنند. تحریم او تاثیر معکوس گذاشته است. هرکس که آمریکا  او را در ایران تحریم کند قعطا عزیز تر می شود.

سخنگوی دولت دولت درباره اهداف سفر ظریف به چین گفت: ما روابط دوجانبه ای با چین داریم که علاوه بر آن آقای ظریف نقش چین در مسائل بین الملل و شورای امنیت سازمان ملل را دنبال می کند. یکی از آسیب دیدگان ترامپیسم خود چین است.ما یکی از بحث هایمان با چین صادرات و وارداتمان است.

 وی گفتگو بر سر برجام و دیگر مسائل بین الملل را از دیگر مسائل  سفر ظریف عنوان کرد.

 

 

بازداشت رئیس سابق سازمان خصوصی سازی و مدیر عامل پیشین ایران خودرو به اتهام نفع شخصی نیست

ربیعی در ادامه این نشست خبری به موضوع بازداشت رئیس سابق سازمان خصوصی سازی و  مدیر عامل پیشین ایران خودرو پرداخت. وی در ارتباط با بازداشت پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: اتهامات خصوصی سازی کشت مغان و فروش ایران ایرتور است. آقای دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی یکی از افتخارات را فروش این ایرلاین دانسته است.  خصوصی سازی کشت مغان هم خصوصی سازی خوبی بوده است.

وی افزود: در ارتباط با این پرونده با دوستان وزارت اطلاعات هم که صحبت میکردم گفتند نفع شخصی در کار نبوده است. همه معتقدند ایشان فرد سالمی است. یک مورد در باره ایشان فروش کشتارگاه را بیان کرده اند در صورتی که ماجرا در دولت یازدهم و دوازدهم نبوده و به دولت احمدی نژاد برمیگردد که باید در جای دیگری بررسی شود.

سخنگوی دولت درباره بازداشت مدیرعامل سابق ایران خودرو نیز گفت مساله عدم هماهنگی بر سر افزایش قیمت بوده است. وی افزود: درباره مدیر عامل ایران خودرو هم فقط بحث گرانی بوده است نه مسائل دیگر. امیدورایم با سرعت بیشتر به این پرونده ها رسیدگی شود.

 

 

علوی در مجلس درباره بازداشت مازیار ابراهیمی را توضیح می دهد

ربیعی در پاسخ به خبرنگاری در ارتباط با انتظارها برای دریافت کارت ملی هوشمند گفت: من جوابش را نمیدانم. خودم هم کارت ملی ام را عوض نکرده ام. چهار بار وقت گرفتم اما هنوز فرصت نکرده ام. تنبلی خودم بوده است.

خبرنگاری پرسید علی رغم آنکه گفته اید از مازیار ابراهیمی دلجویی شده چرا وزارت اطلاعات در این مورد واکنشی نشان نمیدهد؟ ربیعی در پاسخ به این سوال گفت: اقای علوی در مجلس حاضر می شود و گفته اند در مجلس همه مساله را باز میکنند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.