سامانه بومی پدافند هوایی برد و ارتفاع بلند باور ۳۷۳، به عنوان یکی از ‌پیشرفته‌ترین و منحصربه فرد‌ترین سامانه‌های دفاعی کشور با فرمان رئیس جمهور رونمایی و به شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور ملحق شد.

به گزارش جماران؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی صبح پنجشنبه در حاشیه مراسم گرامیداشت روز صنعت دفاعی کشور ، از سامانه بومی پدافند هوایی برد و ارتفاع بلند باور ۳۷۳ بازدید و فرمان رونمایی از این سامانه را صادر کرد.

رئیس جمهور در ابتدای حضور در محل برگزاری مراسم گرامیداشت روز صنعت دفاعی کشور، پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و ادای احترام به مقام والای شهیدان، از یگان تشریفات مستقر در محل سان دید و سپس از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بازدید کرد.

دکتر روحانی همچنین در بازدید از قسمت‌های مختلف سامانه بومی پدافند هوایی باور  ۳۷۳، از جمله لانچر ، رادار جستجوگر، رادار ردگیر، موشک صیاد ۴ و مرکز فرماندهی و کنترل با توضیح وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و متخصصان صنعت دفاعی کشور در جریان روند ساخت این سامانه بومی و کارکرد آن قرار گرفت.

رئیس جمهور در فرمان رونمایی از سامانه بومی پدافند هوایی باور  ۳۷۳، گفت: به حول و قوه الهی

و با توسل به روح امام هفتم موسی ابن جعفر (ع) و در آستانه هفته دولت از سامانه بومی پدافند هوایی برد و ارتفاع بلند باور  ۳۷۳ رونمایی و دستور الحاق آن را به شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور صادر می‌نمایم.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به تحریم‌ظالمانه دشمنان و عدم امکان تأمین سامانه‌های پدافند هوایی برد بلند، بومی‌سازی این سامانه‌ها را از طریق طراحی و توسعه در داخل کشور در دستور کار قرار داد.

نقش سامانه‌های برد بلند کشور در بازدارندگی از تهاجم دشمنان و تهدید اهداف هوایی برای محافظت از تأسیسات حیاتی و مراکز مهم شهری بسیار حائز اهمیت است.

سامانه بومی پدافند هوایی باور ۳۷۳، می‌تواند اهداف هوایی را در صحنه نبرد با اصابت مستقیم موشک یا با اصابت ترکش‌های سرجنگی موشک ساقط نموده و مانع از ورود اهداف هوایی به محدوده عملیاتی خود شود؛ از جمله قابلیت‌های این سامانه می‌توان به تحرک بالا، حجم آتش زیاد، توانایی درگیری با اهداف متنوع (هوایی و کروز)، برد و ارتفاع بلند، احتمال برخورد و کشندگی مناسب، عملکرد مناسب در برابر جنگ الکترونیک، تعمیر و نگهداری بومی و ساده، عملیات در شرایط حملات ش.م.ه (شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای) و قابلیت مقابله با بمب‌های الکترومغناطیس، عملیات در شرایط مختلف آب و هوایی کشور، توانایی مقابله با اهداف روز دنیا، ارتباط با لایه‌های پدافندی کشور، قابلیت اطمینان و نیز قیمت بسیار کمتر از نمونه‌های مشابه خارجی اشاره کرد. از این بین تحرک، حجم آتش و ارتباط با لایه‌های پدافندی کشور برای یک سامانه پدافندی هوایی بسیار حیاتی هستند.

سامانه سلاح باور 373 یک سیستم پدافندی هوایی برد و ارتفاع بلند است که قابلیت مقابله با اهدافی از جمله هواپیماهای شکاری و پنهان‌کار، هواپیماهای راهبردی و بمب‌افکن‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌های کروز، موشک ضدرادار و موشک‌های بالستیک، هواپیماهای جنگ الکترونیک خاص، هواپیماهای شناسایی و انواع هلی‌کوپترها و موارد مشابه را دارا است.

سرعت در عملیات،سهولت در آماده‌سازی و نگهداری، حداقل بودن تجهیزات جانبی، بالا بودن عمر انبارداری و ضریب ایمنی اپراتوری، مطابقت با تکنولوژی روز دنیا و امکان جایگزینی و تأمین لوازم یدکی و ... از ویژگی‌ها و نکات قابل توجه و مهم سامانه سلاح پدافند هوایی باور 373 است.

قابلیت عملیاتی این سامانه با بهره‌گیری از تکنیک‌های مناسب و پروتکل‌های امن بین رادارها، اهداف و موشک‌ها و همچنین بکارگیری یک جستجوگر رادیویی بسیار پیشرفته و به روز، به نحو  مطلوبی ارتقاء یافته است.

این سامانه می‌تواند همزمان تعداد 300 هدف را شناسایی و تعداد 60 هدف را ردگیری نموده و با 6 هدف به طور همزمان درگیر شود.

در مسیر طراحی و دستیابی به این سامانه سلاح، فناوری‌های بسیاری مانند فناوری موشک عمود پرتاب، فناوری چرخش موشک به سمت هدف جهت پوشش 360 درجه جغرافیای تهدید و ...احصاء و به صورت عملیاتی بکار گرفته شده است.

شایان ذکر است این سامانه با وجود توانمندی‌های بیش از سامانه مشابه خارجی، با هزینه‌ی بسیار کمتر از نمونه‌های مشابه خارجی تولید شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.