مراسم روز خبرنگار وزارت کشور عصر روز شنبه 19 مرداد ماه با حضور وزیر کشور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد.

وزیر کشور با بیان اینکه اطلاع رسانی مقدمه تحلیل و تصمیم است، گفت: رسانه با نگاه و معرفت نسبت به موضوعات مختلف می ‌تواند در چگونگی کشف حقیقت به جامعه کمک کند. رسانه می ‌تواند در جامعه امید، انگیزه، آرامش، وحدت و انسجام ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار جماران، عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسم روز خبرنگار وزارت کشور با بیان اینکه اطلاع رسانی مقدمه تحلیل و تصمیم است، گفت: امروزه رسانه ها اهمیت زیادی دارند و هر لحظه در زندگی مردم در قالب انتخاب و تصمیم حضور دارند. بنابر این با توجه به این ارتباطات، هر روز نقش رسانه ها پررنگ تر می شود.

وزیر کشور مهمترین وظیفه رسانه ها را حقیقت یابی دانست و افزود: رسانه با نگاه و معرفت نسبت به موضوعات مختلف می ‌تواند در چگونگی کشف حقیقت به جامعه کمک کند. رسانه می ‌تواند در جامعه امید، انگیزه، آرامش، وحدت و انسجام ایجاد کند. همچنین اگر رویکرد رسانه دلسوازنه و مشفقانه نباشد می ‌تواند در جامعه دلسردی، یأس ایجاد کند.

وی با تأکید بر اینکه امروزه در بحث امنیت اصلا مشکلی نداریم، اظهار داشت: اگر همکاری رسانه ها با وزارت کشور نباشد ما نمی توانیم کارهایی را انجام دهیم. اصلی ترین عنصری که دی ماه 96 ایفای نقش کرد رسانه بود. رسانه های ما توانستند در مصاف با رسانه های خارجی کار بزرگی انجام دهند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در سیل اخیر نمره رسانه ها قابل قبول است، ادامه داد: 24 استان سیل آمده بود و تمام کشور درگیر بود. به خاطر مهارت خبری، ما توانستیم سیل را از نظر رسانه ای خوب مدیریت کنیم. این واقعا جزو افتخارات جامعه خبری ما است.

وی با اشاره به ایجاد ستاد اطلاع رسانی و تبیلغات اقتصادی کشور گفت: اوایل دوره ای که کشور تحریم شد قیمت‌ ها به شدت افزایش یافت و یک اغتشاش در حوزه اطلاع رسانی وجود داشت. بر همین اساس سران قوه تصمیم گرفتند که ستادی جهت اطلاع رسانی ایجاد کنند و رهبری هم تشکیل این ستاد را تأیید کردند و من هم مسئول ستاد اطلاع رسانی شدم. در ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی ما بر اساس تحلیل واقعی از شرایط کشور سیاست گذاری کردیم و رسانه ‌ها هم با پیگیری مصوبات ستاد به ما کمک کردند. در واقع با همکاری رسانه ‌ها با بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت اقتصاد و وزارت کشور حملات رسانه ای دشمن در حوزه اقتصادی خنثی شد.

سید عباس صالحی وزیر ارشاد نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: در فضای مدیریت بحران ما، اهمیت جان انسان نکته محوری شده است. به نظر من این یک تغییر مهم در رویکرد مدیریت بحران کشور است. نکته دوم همدلی انسانی اقوام ایرانی در حوادث اخیر است. در سیل اخیر علاوه بر برکت هایی که در منابع آبی پیدا کردیم، منابع انسانی برکت بالاتری بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سیل یک مانور مدیریت بحران بود، افزود: فرصت قابل توجهی را برای همگرایی نیروهای مدیریت بحران در سطح کشور داریم. در شرایطی که یک مرخصی همگانی بود، رسانه ها پای کار آمدند که این همیاری رسانه ای از یاد ملت ما نخواهد رفت.

وی تأکید کرد: نیاز داریم رسانه های رسمی را در مدیریت بحران تقویت کنیم که بر رسانه های غیر رسمی چیره شوند. رسانه های غیر رسمی می توانند بحران ساز باشند و مدیریت بحران باید مبتنی بر رسانه های رسمی باشد. در این قسمت نیاز به مدیریت جدی داریم که چگونه سهم رسانه های رسمی را در ارجاع مردم بالا ببریم.

صالحی اظهار داشت: ما نیازمند یک منشور اخلاق حرفه ای رسانه ای در ایام بحران هستیم. سیل امسال می تواند به ما برای این منشور موضوع بدهد.

وی در پایان گفت: رسانه ها مسئولیت های پیشابحرانی و پسابحرانی دارند. ما حتما نیاز داریم در حوزه پیشگیری اقدام کنیم. در ادامه راه حوادث هم مجموعه های مردمی باید حس کنند که مسأله باقی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.