عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه، انتخابات هفتم اسفند یک اتفاق به شدت مهم در تاریخ تحولات سیاسی در جمهوری اسلامی است، گفت: جا دارد تا تحلیلگران سیاسی، جامعه شناسان و تحلیلگران روان شناسی اجتماعی، این انتخابات را به عنوان یک پدیده در ابعاد گوناگون مورد بررسی و مطالعه قرار دهند.

محمد جواد حق شناس در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران اظهار کرد: این انتخابات به خصوص در شهر تهران یکی از نادرترین انتخابات سیاسی است که در کشور رخ داده و باید مورد مطالعه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه شاهد عزم جدی شورای نگهبان که اقدام به حذف ناعادلانه در فضای سیاسی کشور کرد، بودیم لذا ردصلاحیت هایی که صورت گرفت به نوعی شبیه پاکسازی سیاسی بود که بخش قابل توجهی از نیروهای خدمتگزار و با سابقه جمهوری اسلامی که سوابق روشنی در مبارزه با رژیم شاه داشتند هم از تیغ ردصلاحیت بخشی از شورا مصون نماندند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: این بار حتی ردصلاحیت تنها مشمول بخش اصلاح طلب نشد و در ابعاد گسترده تر دامن فعالین سیاسی را نیز گرفت؛ و به نظر می رسید همه این اقدامات به دنبال بسترسازی آن بود که علی القاعده مجموعه ای شکل می گرفت تا نامزد هایی حضور یابند که انتخاب آنها بدون حضور هیچ رقیب قدرتمند و آسان تر، فضا را برای اینکه مردم به آنها رای دهند فراهم کند.

وی اظهار کرد: نهایتا مردم ما به جای اینکه واکنش افراطی و تفریطی نشان دهند و به جای اینکه به دعوت برخی از چهره های ضد انقلاب در خارج از کشور به تحریم بپیوندند و یا حتی به روش هایی که قبل از سال 92 متاسفانه در کشور شکل گرفت اعتراض کنند، هوشمندانه در این دام نیفتادند و عاقلانه ترین و هوشمندانه ترین روش مشارکت فعال را شکل دادند.

حق شناس در تبیین این مشارکت فعال تصریح کرد: مردم به جای راهبرد باخت-باختی که نهاد نظارتی پیش پای مردم گذاشته بود، در صحنه حضور پیدا کردند و راهبرد برد-برد را جایگزین آن کردند و این راهبرد مبتنی بر برد نظام جمهوری اسلامی با افزایش مشارکت و با لبیک به دعوت مقام معظم رهبری و تمام بزرگان نظام، تحقق یافت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، رای دادن به چهره ها و نیروهایی که در لیست مانده بودند، اما پازل نیروهای تمامیت خواه را تکمیل نمی کردند، اتفاق مهمی بود که در این انتخابات رخ داد؛ بدین معنا که ائتلاف چهارضلعی متشکل از نیروهای اصلاح طلب، حامی دولت، مستقلین و نیروهای اصولگرا تشکیل شد و لیست 30+16 در تهران به طور کامل رای آورد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: مردم نشان دادند که پای انقلاب، جمهوریت و نظام جمهوری اسلامی با تاکید بر عدم مداخله دیگران و عدم دو مرحله ای شدن انتخابات، وارد میدان شدند و نقش تاریخی خود را ایفا کردند.

محمد جواد حق شناس، با اشاره به استقبال حضور مردم در انتخابات اظهار کرد: از این رو مردم به جای گزینه افراط و تفریط، تحریم و یا اعتراض به انتخابات غیرقانون مند و مبتنی بر برخی ظواهر خشونت آمیز، حضور مبتنی بر راهبرد مشارکت فعال را در این انتخابات شکل دادند.

وی در تکمیل صحبت خویش بیان کرد: راهبرد مشارکت فعال، افزایش حداکثری مشارکت و بخش دیگر آن آگاه سازی جامعه نسبت به اینکه کاملا در انتخابات شرکت کنند، از باب این نبود که فقط شناسنامه شان مهر بخورد، بلکه مردم حوصله به خرج دادند و به فهرست کامل و حتی با دادن کد رای دادند و ما نیز شاهد بلوغ سیاسی مردم در قالب یک رای مستدل و چارچوب مند براساس لیست های معرفی شده آمده بود رای دادند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بخش قابل توجهی از مردم حتی اعضای داخل لیست ها را نمی شناختند و تنها با اعتماد به حامیان لیست رای دادند؛ گفت: حتی برخی از مردم چهره های سیاسی را که دارای گرایش مشخصی بودند نمی شناختند و این حضور مردم در وضعیت عادی شکل نمی گرفت؛ و این از اتفاقات مهم و نادری بود که در این دوره از انتخابات شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه مردم نشان داده اند چه می خواهند، تصریح کرد: مردم نشان داده اند که از برخی مداخلات خسته شده اند و از تند روی ها ناراضی اند و دوست دارند دولتی که به آن رای داده اند، بتواند در اجرای برنامه هایش موفق باشد و مجلسی را می خواهند که ضمن نظارت حمایت نیز کنند و نسبت به برنامه هایی که می تواند به دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی، معیشت، راه اندازی کارگاه های تولید و خروج از رکود مربوط است کارشکنی نکند.

حق شناس اظهار کرد: همچنین در حوزه سیاست خارجی مردم مجلسی می خواهند تا حامی دولت و سیاست خارجی به رهبری آقای ظریف باشد و پیگیر هستند تا پیامی مبنی بر صلح و آرامش از سوی ایران به جهان مخابره شود و فضایی را که ندایی غیر از صلح مخابره کند دوست ندارند؛ از این رو پیام مردم کاملا به مجموعه حاکمیت، دولت، جهان و منطقه روشن است.

وی در خصوص اولویت های مجلس دهم گفت: به نظرم در راس مهمترین مباحث مربوط به مجلس، اصلاح قانون انتخابات باید یکی از مهمترین امور باشد؛ زیرا دیدیم که متاسفانه به خاطر وجود نقص در قانون انتخابات چه مشکلاتی در جامعه ایجاد شد و می توانست آثار تخریبی آن مهیب باشد که با مدیریت و درایت همه جلوی این اتفاقات گرفته شد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: قطعا باید به سمتی حرکت کنیم که فعالیت ها و سازمانده مبتنی بر نظام و سازمان حزبی پیش رویم و همچنین ما نیازمند نظام قانون جامع فعالیت های سیاسی هستیم، از طرفی نهاد نظارتی باید کاملا قانونمند و پاسخگو رفتار کند، قطعا به نظر می رسد که روند قابل قبولی وجود ندارد و باید تلاش کنیم تا به سمت چارچوب درست و شایسته برای شکل دادن به رقابت های سیاسی حرکت کنیم.

حق شناس در پایان خاطر نشان کرد: قطعا انتخابات هفتم اسفند نشان دهنده نوعی رای سلبی بود، زیرا خیلی از مردم شاید درصد بالایی شناخت دقیق از لیست نداشتند، اما به جهت اعتماد به کسانی که از لیست حمایت کردند رای دادند و این خود نشان از بلوغ جامعه برای فعالیت های سیاسی به شکل فعالیت گروهی-سیاسی در قالب تشکلات حزبی و دیگر اینکه رای منفی پررنگ سلبی به کسانی بود که رفتار های تند از خود نشان دادند بود و جامعه عملا نشان داد که حاضر به امر و نهی هایی که در تصمیم گیری های مردم دخالت می کنند و انتخاب آنها را مورد پرسش قرار دهد و انتخاباتشان را دو مرحله ای کند، نیستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.