گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

اشاره طیبه سیاوشی به ورود پول‌های کثیف به انتخابات، عملکرد فراکسیون امید و...

ما زنان فراکسیون امید تلاش کردیم که صدای زنان جامعه باشیم و پیگیر طرحی برای حمایت از زنان و کودکان در مجلس بودیم که با اینکه در صحن علنی مجلس به صورت یک فوریتی رای آورد، اما متاسفانه در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از آن استقبال نشد.

پایگاه خبری جماران: با نزدیک‌تر شدن انتخابات مجلس، بحث بایسته‌های یک انتخابات مطلوب مورد توجه قرار می‌گیرد و به نظر می‌رسد که موضوع پول‌های کثیف در ستادهای انتخاباتی کاندیداها و نحوه نظارت بر آن همچنان مورد چالش و ابهام باشد. این سوال مطرح است که چرا برخی افراد با خرج‌کردن پول‌های کلان تلاش می‌کنند به هر قیمتی نماینده شوند؟

در همین رابطه، یک نماینده مجلس باور دارد نماینده‌ای که برای ورود به مجلس پول‌های زیادی خرج کرده، در مدت 4 سال نمایندگی خود تلاش‌های زیادی از طرق مختلف برای جبران هزینه کرد‌های پیش از انتخابات انجام می‌دهد.

وی همچنین معتقد است که ورود پول‌های کثیف به کمپین‌های انتخاباتی، نظارت بیشتری را می‌طلبد و با اینکه سالهاست این موضوع مطرح می‌شود، اما به نظر می‌رسد که تلاش‌ها برای نظارت بیشتر بر این مسأله جوابگوی خواست و مطالبات مردم نبوده است.

مخالفت خوانی‌های جریان رقیب باعث برهم ریختگی انتخاب مردم می‌شود

طیبه سیاوشی در گفت و گو با خبرنگار جماران، با بیان اینکه باید انتخابات پرشور باشد، گفت:  انتخابات پرشور بدین معنا نیست که شرایط را به گونه ای هیجانی کنیم تا مردم نتوانند بر مبنای خرد تصمیم بگیرند. در واقع سیستم انتخاباتی ما به گونه ای است که برخی افراد به راحتی به خود اجازه‌ی‌ دادن وعده های عجیب و غریب می‌دهند و مخالفت خوانی‌هایی جناح های رقیب نیز در آن باعث برهم ریختگی انتخاب مردم می شود. 

وی افزود: به نظر من سیستم انتخاباتی باید به شکلی باشد که بتواند فضای عقلایی را در کنار شور کافی ایجاد کند. ما همیشه برای اینکه به دشمنان خود نشان دهیم که این نظام بر مبنای انتخابات و حضور مردم جلو می‌رود، به دنبال هرچه پرشور برگزار کردن انتخاباتیم؛ در حالی که ایجاد فضایی که صرفاً برای کشاندن مردم به پای صندوق های رای تحریک کننده است، نمی‌تواند برطرف کننده نیاز موجود باشد. ولی اگر به مردم گفته شود که یک دوره از مجلس نمی‌تواند به تمام نیاز آنها پاسخ دهد، شاید به نوعی شرایط امروز را برای عقلایی تر کردن فضای انتخابات فراهم می‌کند.

شرایط باید به گونه ای مهیا شود که مردم امیدوار شوند

این نماینده مجلس ادامه داد: باید در انتخابات فرصتی به مردم داده شود برای اینکه اطمینان پیدا کنند فردی که به مجلس فرستاده می‌شود انتخاب آنهاست و او به پشتوانه رای مردم و یک سیستم انتخاباتی شفاف وارد مجلس می شود. امروز بحث پول هایی که زمان انتخابات رد و بدل می شود یکی از مباحث مهمی است که شاید برای بسیاری از مردم ما جای سوال باشد. به هرحال این موارد جزو سوال‌های بی جوابی است که باید به آنها پاسخ داده شود. باید دید پول کلان خرج کردن برخی افراد برای نماینده شدن چه نتیجه ای برای خودشان، مردم و مهم تر از آن برای نظام داشته است؟ 

وی بیان کرد:  به رغم اینکه در یکی از سخت‌ترین دوره های 40ساله اخیر قرار داریم، ولی نگاه به آینده و امیدوار بودن مردم بسیار مهم است. به نظر می‌رسد که شرایط باید به گونه ای مهیا شود تا مردم امیدوار شوند. نمی‌دانم کسی به صحبت های اخیر وزیر بهداشت توجه کرده یا نه؟ ولی بهداشت روانی مردم مسأله بسیار مهمی است. متاسفانه مردم ما بانشاط نیستند و دلایل عمده آن نیز به حوزه عمومی بازمی‌گردد. بنابراین برای اینکه مردم حضوری پرشور در انتخابات داشته باشند، باید به نشاط آنها در حوزه عمومی توجه کرد.

لزوم نظارت بیشتر بر ورود پول‌های کثیف به کمپین های انتخاباتی

سیاوشی در ادامه با اشاره به ورود پول‌های کثیف به کمپین های انتخاباتی گفت: به نظر من این مسأله نظارت بیشتری را می‌طلبد. دستگاه‌های نظارتی باید بر روند هزینه‌هایی که می شود نظارت کنند. متاسفانه سالهاست که این مباحث مطرح می‌شود ولی به نظر می رسد که تلاش‌ها برای نظارت بیشتر بر این مسأله جوابگوی خواست و مطالبات مردم نبوده است. حداقل من تا به حال موردی را ندیدم که دستگاه‌های نظارتی به چنین مسائلی رسیدگی کرده باشند. لذا اینکه بر نحوه هزینه‌ها در انتخابات نظارتی صورت گرفته باشد وجود نداشته، در حالی که این مسأله بسیار ضروری است.

وی گفت: معمولا نماینده‌ای که برای ورود به مجلس پول‌های زیادی خرج کرده در مدت 4 سال نمایندگی خود از طرق مختلف تلاش‌های زیادی برای جبران هزینه کرد‌های پیش از انتخابات می کند. بنابراین، مدیریت و نظارت بر چنین هزینه‌هایی قبل از انتخابات، کمک می‌کند که حضور افراد در مجلس به نوعی دیگر رقم بخورد.

سه لایحه مهم در این دوره از مجلس به نفع محیط زیست کشورمان تصویب شد

این عضو فراکسیون امید مجلس گفت: معتقدم ما در فراکسیون امید دست کم در دو زمینه بسیار موفق بوده‌ایم. یکی در بحث محیط زیست که متاسفانه جزء حوزه هایی است که سال‌ها مورد توجه نبوده است که خوشبختانه سه لایحه مهم در این دوره از مجلس به نفع محیط زیست کشورمان تصویب شد. شاید این موضوع دغدغه خیلی‌ها نباشد که من نمی‌دانم وقتی مردم دغدغه ای به این مهمی ندارند، کجا می‌خواهند زندگی کنند؟ 

وی افزود: البته باید گفت که لوایح به تنهایی کافی نیستند و باید بر اجرای آنها نیز نظارت خوبی صورت گیرد. اگر تقابل منافع و تعارض منافع بگذارد این لوایح سه گانه درباره محیط زیست به سرانجام می‌رسند. یک مسأله دیگر نیز که بسیار مهم بوده مباحث مربوط به حقوق بشر است. فراکسیون امید به این موضوع توجه ویژه ای نشان می‌دهد و یکی از مواردی که من به آن توجه ای ویژه نشان دادم نیز موضوع حقوق کودکان است. ما تا امروز توانستیم این موضوع را در قالب دو لایحه دنبال کنیم. 

در فراکسیون امید تلاش کردم تا صدای زنان جامعه باشم

سیاوشی اظهار کرد: همچنین ما زنان فراکسیون امید تلاش کردیم که صدای زنان جامعه باشیم و پیگیر طرحی برای حمایت از زنان و کودکان در مجلس بودیم که با اینکه در صحن علنی مجلس به صورت یک فوریتی رای آورد، اما متاسفانه در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از آن استقبال نشد. 

این نماینده مجلس در ادامه گفت: موارد دیگری هم وجود داشت که اعضای فراکسیون امید تلاش کردند تا به لحاظ قانونی به تصویب برسانند، اما مواردی که به حوزه نظارت برمی‌گردد علاوه بر تلاشی جمعی نیاز به ابزارهای نظارتی قوی تری دارد. از سوی دیگر، ما باید بتوانیم به دستگاه‌های اجرایی برای اجرای بهتر لوایح کمک کنیم. در حوزه نظارت نیز در قالب فراکسیون شفاف سازی، فراکسیون پیشگیری از آسیب های اجتماعی و فراکسیون امید و...تلاش هایی انجام دادیم. 

مسیر مجلس در جهت تحقق خواست مردم قرار دارد

وی با بیان اینکه قاعدتاً خواست و مطالبات انباشت شده مردم در طول سه دوره مجلس با یک دوره به طور کامل محقق نخواهد شد، گفت: به نظر می‌رسد که مسیر مجلس در جهت تحقق خواست‌های مردم باشد و نتایجی هم در بر‌داشته است. می‌توانیم امیدوار باشیم در مدت باقیمانده تا انتخابات نیز اگر موارد دیگری دنبال شود، حاصل آنها را نیز ببینیم.

سیاوشی در پایان با اشاره به عملکردی که صداوسیما باید در هر انتخاباتی داشته باشد، گفت: امیدوارم صداوسیما در این دوره انتخابات فرصتی برابر یا عادلانه در اختیار کاندیداها قرار دهد. چرا که یکی از مواردی که می‌تواند مردم را به سمت عقلایی رای دادن سوق دهد و در عین حال به پرشور کردن انتخابات کمک کند، صداوسیماست. این رسانه باید فرصت را در اختیار کاندیداها قرار داده و با برگزاری مناظره‌ها و گفت و گوها به روشن‌تر کردن تصویر ذهنی مردم کمک کند. بی‌تردید این اقدام می تواند به نفع آینده کشور بوده و به پرشور کردن انتخابات کمک کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.