گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

هرمیداس باوند: دولت آمریکا متعهد است مصونیت دیپلماتیک ظریف را رعایت کند

در آغاز کار مجمع جهانی سازمان‌ملل، وزیران خارجه و حتی رؤسای جمهوری کشورها شرکت می کنند. بنابر این دولت آمریکا متعهد است مصونیت دیپلماتیک ظریف را رعایت کند.

پایگاه خبری جماران: روز دوشنبه ، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ویزای محمد جواد ظریف و هیأت همراه او برای سفر به نیویورک صادر، اما تحرکات و حوزه قابل تردد وی بسیار محدود شده است. مایک پومپئو ظریف را متهم کرد که از آزادی‌های موجود در آمریکا برای نشر تبلیغات «مخرب» استفاده می‌کند!

همزمان به گفته سخنگوی سازمان ملل، این سازمان با نمایندگی‌های آمریکا و ایران در تماس بوده و نگرانی خود را در این زمینه با ایالات متحده، میزبان سازمان ملل اعلام کرده است.

در همین رابطه، یک استاد روابط بین الملل گفت: زمانی که آقای ظریف نماینده ایران در سازمان ملل بود هیأت ایرانی می توانست در فواصل طولانی رفت و آمد کند. خود ما نیز که در سازمان ملل بودیم می توانستیم تا فاصله 25 مایل در نیویورک رفت و آمد کنیم.

محدودیت‌ها برای سفر اخیرآقای ظریف بیشتر شده است

داود هرمیداس باوند در گفت و گو با خبرنگار جماران در خصوص محدودیت‌هایی که آمریکا برای محمدجواد ظریف وضع کرده، اظهار داشت: از آنجا که سازمان ملل داخل خاک آمریکا است، مقامات کشورهایی که رابطه دیپلماتیک با این کشور ندارند نمی‌توانند در فاصله بیش از 25 مایل از سازمان ملل متحد گشت و گذار کنند. این موضوع برای هیأت نمایندگی تمامی کشورهایی است که با آمریکا رابطه دیپلماتیک ندارند.

این استاد روابط بین الملل افزود: با اینکه این کشورها از مصونیت‌های دیپلماتیک سازمان ملل برخوردار هستند، اما به نظر می رسد که محدودیت ها برای سفر اخیرآقای ظریف بیشتر شده است. یعنی در فواصلی که سازمان ملل است، ساختمان هیأت نمایندگی ایران و منزل رئیس هیأت نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل قرار دارد که همه این‌ها در منهتن است.

وی ادامه داد: زمانی که آقای ظریف نماینده ایران در سازمان ملل بود هیأت ایرانی می‌توانست در فواصل طولانی رفت و آمد کند. خود ما نیز که در سازمان ملل بودیم می‌توانستیم تا فاصله 25 مایل در نیویورک رفت و آمد کنیم.

دولت آمریکا متعهد است مصونیت دیپلماتیک ظریف را رعایت کند

باوند با اشاره به پشیمانی آمریکا از تحریم آقای ظریف، گفت: کمیسیون اعتبارنامه‌ها حضور اعضای نمایندگی ایران در سازمان ملل را تأیید می کند و ربطی به دولت آمریکا ندارد. در آغاز کار مجمع جهانی سازمان ملل نیز وزیران خارجه و حتی رؤسای جمهوری کشورها شرکت می کنند. بنابر این دولت آمریکا متعهد است مصونیت دیپلماتیک ظریف را رعایت کند.

وی با اشاره به ابراز تمایل دولت آمریکا برای مذاکره با ایران، گفت: اگر قرار است وزیر امور خارجه آزادی رفت و آمد نداشته باشد، چطور می‌توان به چنین مسأله‌ای فکر کرد؟ زیرا در چنین سازوکاری در صورت اینکه قرار باشد در آینده مذاکره‌ای میان طرفین صورت گیرد،  باید امکان دیدار وزیران خارجه و بازدید فراهم باشد. به نظر می‌رسد همین ضرورت باعث شده که تحریم آقای ظریف به حالت تعلیق درآید.

پابرجا ماندن برجام برای اروپایی‌ها بسیار مهم است

هرمیداس باوند با بیان اینکه پابرجا ماندن برجام برای اروپایی‌ها بسیار مهم است، ادامه داد: اروپایی‌ها معتقدند که برجام باید پابرجا باشد. البته در بعضی از زوایا همسویی با آمریکا را در پیش گرفته‌اند و سعی می‌کنند برای حفظ برجام، نقش میانجی‌گری میان ایران و آمریکا را بازی کنند؛ تا برجام حفظ شود. بی تردید این امر بستگی به توافقی دارد که حاصل می شود. ولی از این لحاظ فرانسه، انگلیس و آلمان سعی کرده اند که در عین حفظ برجام، آمریکا را نیز راضی کنند.

وی در خصوص طرح «توقف در برابر توقف» نیز گفت: همه تمام سعی خود را می‌کنند تا از بن بست فعلی خارج شویم. بنابر‌این هر پیشنهادی که ناظر به نوعی گفت و گوی سازنده باشد و تحمیلاتی که به ایران شده را تغییر دهد، باید با دید مثبت مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

شاید نقش فرانسه مؤثر واقع شود

این استاد روابط بین‌الملل با تاکید بر اینکه در سیاست واژه‌ای به اسم «غیر ممکن» وجود ندارد، گفت: از طریق مذاکره طرفین مواضع اولیه خود را تعدیل کرده و به یک سازش اولیه دست پیدا می کنند، شاید هم موفق نشوند. اما همان طوری که ماده 31 منشور سازمان ملل تأکید کرده، در صورت وجود اختلافاتی که ادامه آن تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است، باید راه های مسالمت آمیز را پیگیری کرد.

وی با بیان راه های مختلف گفت: غیر از مذاکره، میانجی گری، پایمردی، کمیسیون سازش، کمیسیون تحقیق و بعد هم داوری و تسویه قضایی قرار دارد. با توجه به تلاش نافرجام ژاپن برای میانجی گری، از آنجایی که اروپایی‌ها در برخی زوایا دیدگاه‌هایی همسو با آمریکا دارند، شاید نقش فرانسه مؤثر واقع شود و به ملاقاتی چند جانبه میان طرف های برجام و آمریکا منجر شود. یعنی شاید تغییراتی در برجام به وجود آید که طرفین بتوانند به نتیجه قابل قبولی برسد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.