سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه برخی اشخاص عنوان می‌ کنند که باید با شورای نگهبان وارد لابی شوند تأکید کرد: شورای نگهبان با کسی لابی نمی ‌کند. گوش ما نسبت به پیشنهادها و راهکارهای مفید باز است و فرقی نمی‌ کند از چه جناحی باشد. نسبت به باج خواهی، زیاده خواهی و لابی گوش‌ های ما ناشنوا خواهد بود ملاک شورای نگهبان قانون است.

به گزارش خبرنگار جماران، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری به مناسبت سی و نهمین سالگرد تأسیس شورای نگهبان، در خصوص حذف گزارش تفصیلی انتخابات سال 88 از سایت شورای نگهبان گفت: ادعای مضحکی که می‌شود اصلاً قابل پاسخ نیست. ما اگر بخواهیم وقت خودمان را به این کارها اختصاص بدهیم به کارهای دیگر نمی رسیم. فکر می‌ کنم توضیحات روابط عمومی در این جهت کافی بود. بارها گفته ایم نظر شورای نگهبان قاطع، پایانی و ختم کلام است. اگر نسبت به آن مطلب موضوعی هست آقایان اسناد و مدارکشان را ارائه بدهند ولی بقیه قابل پاسخ نیست.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی در مورد معرفی یک نماینده اصولگرای مجلس به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان، اظهار داشت: ما در این زمینه فارغ از پاسخگویی هستیم و از اختیارات رئیس قوه قضائیه است و نمایندگان مجلس رأی می دهند. اماقطعاً هر کسی که به شورای نگهبان می ‌آید باید فارغ از سلیقه سیاسی خود عمل کند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری این خصوص که مهلت قانونی مجلس برای تعیین تکلیف حقوقدانان شورای نگهبان تا چه زمانی است؟ گفت: به دلیل اینکه مجلس تعطیل بوده است احتمالاً باید در این هفته تعیین تکلیف کنند چون مهلت ما تا ۲۶ تیر ماه است. سابقه داشته است که تعویق هم افتاده اما اگر بخواهیم در چارچوب دوره‌ ای پیش بینی کنیم امیدواریم همین هفته تا ۲۶ تیر ماه انجام شود.

کدخدایی در رابطه با ادعای محمود صادقی مبنی بر اینکه در یکی از مساجد ۲۰۰ میلیون پول گرفته می ‌شد و برخی از نمایندگان را تأیید صلاحیت می کردند، نیز گفت: پاسخ آقای صادقی را در جلسه فراکسیون دادم و گفتم اگر مدرکی دارید به نهادهای نظارتی مراجعه و اعلام کنید. اینکه در رسانه مطرح شود ممکن است اهداف دیگری داشته باشیم. الآن هم در هیأت نظارت بر نمایندگان شکایت کردیم که مدارکشان را آنجا ارائه کنند. از آن جلسه ۳ سال گذشته است پس معلوم است مقاصد دیگری دارند.

وی در پاسخ به سؤالی در رابطه با برگزاری انتخابات الکترونیک تأکید کرد: همکاری خوبی در حال انجام است و هر جا که از نظر فنی بتوانیم پیش ببریم انجام خواهد شد و احراز هویت ‌ها هم قطعی خواهد بود. اما اگر بگوییم الکترونیکی شود می ‌گویند چرا؟ اگر بگوییم الکترونیکی نشود می‌ گویند چرا؟ ان شاء الله مردم اسفند ماه مردم پاسخ محکمی به این یاوه‌ گویی ‌ها خواهند داد و ما و شما هم در این سالن گزارش انتخابات را مرور خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی در خصوص فیلم انتسابی به دولت و وزارت خارجه و اینکه آیا فیلم سازان اجازه دارند از نهاد متبوع شما هم فیلمی بسازند؟ گفت: هر اندازه می‌خواهند فیلم بسازند. البته کم هم نمی‌سازند. ادعاهای مزخرفی که مطرح می‌شود کم نیست.

وی در رابطه با ادعای اخیر یکی از نمایندگان در رابطه با فروش رأی معتادین به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان و اینکه آیا شورای نگهبان ورودی به این موضوع داشته است؟ گفت: اگر مطلبی باشد حتماً بررسی می‌شود. خرید و فروش رأی جرم است و به قوه قضائیه ارجاع می‌شود و قوه قضائیه رسیدگی می‌کند. 

کدخدایی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اینکه یکی از فعالان سیاسی اصلاح طلب مدعی شده که اگر حاکمیت تضمین بدهد ۸۰ درصد کاندیداها تأیید صلاحیت شوند به تعبیر خودشان آنها ژنرال‌ های خود را زیر سر گذاشته ‌اند فکر نمی ‌کنید برای شورای نگهبان تعیین تکلیف است؟ آیا شورای نگهبان تحت تأثیر این اظهارنظرها قرار می ‌گیرد؟ عنوان کرد: ملاک شورای نگهبان اجرای مرّ قانون است و شورای نگهبان نه می ‌تواند ورود کسی را تضمین کند و نه برای کسی فرش قرمز پهن می‌کند.

وی در رابطه با اینکه بارها بررسی صلاحیت کاندیداها به تیغ نقد سپرده شده، امروز برخی اشخاص عنوان می‌ کنند که باید با شورای نگهبان وارد لابی شوند نیز اظهار داشت: شورای نگهبان با کسی لابی نمی ‌کند. گوش ما نسبت به پیشنهادها و راهکارهای مفید باز است و فرقی نمی‌ کند از چه جناحی باشد. نسبت به باج خواهی، زیاده خواهی و لابی گوش‌ های ما ناشنوا خواهد بود ملاک شورای نگهبان قانون است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی در رابطه با اینکه شورای نگهبان در مجلس یازدهم به کاندیدهای حزبی به عنوان بهترین افراد اعتماد خواهد کرد یا بر اساس شناخت و رصد خود به بررسی صلاحیت کاندیداهای حزبی خواهد پرداخت، تأکید کرد: بر مبنای اجرای قانون و شرایط و موانعی که در قانون هست عمل می ‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.