​معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه دولت آمادگی کامل دارد که از کسب و کار‌های مبتنی بر فناوری‌های نوین حمایت کند، خطاب به فعالان این عرصه گفت: با قوت، دلگرمی و شجاعت به میدان بیایید و دولت از شما پشتیبانی کرده و دغدغه هایتان را برطرف خواهد کرد.

به گزارش جماران؛ دکتر اسحاق جهانگیری عصر امروز(چهارشنبه) در مراسم نوآفرین ۹۸ و رونمایی از سامانه های ملی« طرح نوآفرین و اشتغالزایی» با اشاره به اینکه امروز در دنیا زمینه و بسترهای جدیدی برای کار و فعالیت بوجود آمده اظهار داشت: ما نیز باید همگام با تحولات صنعتی و ارتباطی دنیا حرکت کنیم و نباید از این قافله عقب بمانیم.

وی با بیان اینکه امروز سهم اقتصاد دیجیتال در دنیا و کشورهای صنعتی رو به افزایش است، افزود: باید در د‌وره جدید پیش رو به مسئولین و جامعه این پیام را منتقل کنیم که فرصت ها بسرعت در حال سپری شدن هستند و باید تلاش کنیم تا سهم و جایگاه خود را در این عرصه متناسب با ویژگی های ایران بدست آوریم.

دکتر جهانگیری ادامه داد: البته در سالهای اخیر تحرکات و تحولات خوبی در فضای کسب و کار در کشور ایجاد و الگوهای جدیدی از کسب و کار ارائه شده است و امیدوارم با توسعه این روند، استعدادهای جوانان کشور در زمینه های مختلف ظهور و بروز یابد و ایران بتواند مسیر توسعه را طی کند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به سخنان چند نفر از بنیانگذاران استارتاپ های موفق، ابتکار و خلاقیت آنان را تحسین کرد و گفت: با وجود سالها تجربه در مسئولیت های مختلف و جلسات متعدد با افراد کارآفرین، دغدغه ها و دیدگاههایی که امروز مطرح شد جدید و منحصربفرد بود و بجای درخواست اعتبارات بانکی، مجوز فعالیت، بازار فروش و درخواست هایی از این دست، برای نخستین بار است که با کارآفرینانی متفاوت با ایده های نوین دیدار می‌کنم.

دکتر جهانگیری با اشاره به ظرفیت ها و منابع مختلف در کشور، یکی از مهمترین ظرفیت های کشور را مردم دانا، جوانان خلاق و سرمایه انسانی ارزشمند برشمرد و تصریح کرد: ایران با برخورداری از سرمایه انسانی توانمند و کارآمد قادر است به جایگاه رفیعی دست پیدا کند.

وی اضافه کرد: ممکن است غربی ها بتوانند منابع طبیعی و معدنی کشور را تحریم کنند، اما فکر و مغز جوانان کشور قابل تحریم نیست و دشمنان هیچگاه نمی‌ توانند جوانان تحصیلکرده کشور را وادار کنند که فکر نکنند و خلاقیت و نوآوری خود را در خدمت توسعه کشور قرار ندهند. به همین دلیل باید برای ساختن آینده کشور به سرمایه انسانی و دانش و تفکر و خلاقیت جوانان کشور اتکاء کنیم.

فکر و دانش جوانان تحصیلکرده کشور قابل تحریم نیست/ دولت آمادگی کامل دارد از کسب و کار‌های نوین مبتنی بر فناوری اطلاعات حمایت کند/ ترسیم نقشه راه برای حرکت در مسیر اقتصاد دیجیتال و کسب و کار‌های نوین ضروری است

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: مهمترین وظیفه دولت و به طور خاص وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه این است که نقشه راهی مطمئن برای دوره اقتصاد دیجیتال ترسیم کند تا بتوانیم بر مبنای آن حرکت کنیم.

دکتر جهانگیری یکی از ضرورت های مورد نیاز در دوره اقتصاد دیجیتال را زیرساخت های لازم متناسب با توسعه کشور و کسب و کار نوین عنوان کرد و افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم گام های بلندی در بخش زیرساخت، پهنای باند و فیبر نوری برداشته شد و مسئولین و مدیرانی که برای این زیرساخت ها تلاش کردند، فشارهای سنگینی را متحمل شدند.

دکتر جهانگیری همچنین بر ضرورت ترسیم نقشه راه متناسب با اقتصاد دیجیتال در بخش آموزش کشور تاکید کرد و اظهار داشت: آموزش های متناسب با اقتصاد دیجیتال و فناوری های نوین باید در متون درسی و سرفصل های آموزشی دانشگاه‌ها و نیز برنامه های درسی مراکز آموزش مهارت به جوانان گنجانده شود.

وی با تاکید بر اینکه باید از مهاجرت نخبگان و مغزهای کشور به خارج جلوگیری شود و زمینه فعالیت برای این افراد در داخل کشور فراهم شود، تصریح کرد: این خبر بسیار خوشایندی است که معاون علمی و فناوری رییس جمهور اعلام کرده است که در طول سالهای گذشته تعدادی از نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور درخواست کرده اند زمینه فعالیت برای آنها در کشور مهیا شود تا بتوانند به کشور بازگشته و در ایران فعالیت کنند.

معاون اول رییس جمهور بر لزوم تسهیل گری و رفع محدودیت های پیش روی استارتاپ ها و فعالان کسب و کارهای مبتنی بر فناوریهای نوین تاکید کرد و گفت: این امر نیازمند همکاری جمعی با محوریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مشارکت وزارت صمت، امور اقتصادی و دارایی، معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و نظام بانکی است که مجموعه قوانین و مقررات دست و پاگیر کارآفرینان و فعالیت های کسب و کارهای نوین را شناسایی کنند.

دکتر جهانگیری گفت: کارآفرینی اهمیت فراوانی دارد و کارآفرینان در همه دوره ها عامل تغییرات بنیادین در تحولات یک جامعه و کشور هستند زیرا کارآفرین تلاش مستمر می کند و بینش وسیعی دارد و برای عبور از روش های روتین و سنتی فکر و برنامه دارد.

دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه همواره مقاومت در برابر تغییرات زیاد است و برخی مقررات سنتی به راحتی قابل تغییر نیست افزود: کارآفرینان باید تلاش کنند با مدیران تحول پذیر، طرفدار تغییرات و اهل ریسک همکاری کنند تا مقاومت ها از بین برود و مقررات دست و پاگیر عوض شود.

وی با بیان اینکه مردم باید میوه و شیرینی این تغییرات را بچشند، گفت: وقتی مردم می بینند که با توسعه کسب و کارهای مبتنی بر فناوریهای نوین از خدمات بهتری برخوردار می شوند، مردم نیز از این تغییرات حمایت خواهند کرد و رضایتمندی‌شان از بنگاه های اقتصادی نیز بدلیل افزایش تولید و بهره وری بیشتر خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: اشتغال مناسب برای جوانان تحصیلکرده کشور یکی از دغدغه های امروز جامعه است و توسعه کسب و کارهای نوین و اقتصاد مبتنی بر فناوریهای نوین نقش مهمی در ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان تحصیلکرده ایفا خواهد کرد.

دکتر جهانگیری در بخش پایانی سخنان خود از مهندس آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان جوانی خوش فکر و خوش ذوق یاد کرد و گفت: ایشان عملکرد درخشانی در مسئولیت خود داشته و مسیر را برای تصدی مسئولیت های مهم توسط جوانان باز کرده است.

در این مراسم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با تاکید بر اینکه باید شرایطی فراهم کنیم که مسیر فعالیت برای استارتاپ ها قابل پیش بینی باشد، گفت: مشکلات زیادی بر سر راه کسب و کارهای نوپا وجود دارد و دولت تلاش خواهد کرد که مسیر فعالیت آنها را هموار سازد.

در این مراسم از طرح ملی نوآفرین و اشتغالزایی رونمایی شد و معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران به تبیین نقش این طرح در تسهیل گری فعالیت استارتاپ ها و کسب و کارهای نوین پرداخت.

در این مراسم همچنین تعدادی از بنیانگذران و مدیران استارتاپ های موفق گزارشی از روند آغاز فعالیت و پیشرفت فعالیت های خود ارائه کردند و خواستار رفع موانع برای گسترش فعالیت های خود شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.