جامعه وکالت به ویژه وکلای زن اظهارات رئیس دیوان عالی کشور را جنسیت زده عنوان کردند. اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری و کانون وکلای دادگستری مرکز نیز خواستار اصلاح این اظهارات شدند.

پایگاه خبری جماران: چند تن از وکلای دادگستری به سخنان اخیر رئیس دیوان عالی کشور در خصوص رفتار وکلای زن واکنش نشان دادند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که روز پنج شنبه حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالی کشور  در آیین تجلیل از قضات و کارکنان نمونه اداری دادگستری استان کرمان در اظهاراتی گفت: «به عنوان پیشگیری قضات باید مواظب بانوان وکیل باشند. برخی از آنها با ناز کردن سعی می کنند که قاضی را جلب رفتارهای خود کنند که باید مواظب بود و خوشبختانه قضات ما هوشیار و مقاوم هستند».

 

 

نگاه جنسیت گرا شایسته مقام های عالی رتبه قضایی نیست

در همین زمینه مرتضی شهبازی‌نیا، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری طی یادداشتی نوشت: با فرض آنکه گفته ایشان در عالم خارج مصادیقی هم داشته باشد، طرح چنین مطلبی با علم به مطرح شدن آن در فضای عمومی، اول از همه به جایگاه و اعتبار دستگاه قضایی لطمه می‌زند و چنین القاء می‌کند که عدالت،  فریفته بی‌اخلاقی می‌شود، در حالی که در دنیای امروز، تقویت احساس امنیت قضائی و اعتماد به نظام رسمی دادگستری به عنوان شرط نخست زندگی اجتماعی مبتنی بر قانون‌مداری، وظیفه‌ای همگانی است. به ویژه در این روزگار که اقدامات و اظهارات رئیس محترم قوه قضائیه و تاکید ایشان بر حقوق شهروندی، امید زیادی را در جامعه آفریده است.

شهبازی نیا ادامه داده است که «این گفته در ذات خود متضمن نگاهی جنسیت‌گراست و روشن است که چنین نگاهی شایسته مقامات عالی رتبه قضایی نیست. اینکه در یک رابطه فسادآمیز، زن مقصر دانسته شود، خلاف عدالت و انصاف و مبتنی بر نگاه خاصی به زنان است که متاسفانه همچون برخی جوامع دیگر، در جامعه ما نیز موج می‌زند و توقع از حقوقدانان و قضات مقابله با این نگاه است و نه ترویج آن. متاسفانه نگاه جنسیت‌گرا باعث ترویج خشونت علیه زنان می‌شود که مصادیق آن را در یکماه گذشته به کرات علیه بانوان محجبه و غیرمحجبه، دیده‌ایم. دردناک‌ترین آنها، رفتار خشونت‌بار و غیرانسانی دو مامور پلیس با دختری نوجوان بود.»

 

 

با استعمال «برخی» و «بعضی» نمی توان مانع انتقال تحقیر زنان شد

عیسی امینی، رییس کانون وکلای دادگستری مرکز نیز گفت: اینگونه اظهار نظرها نسبت به بانوان کشورمان که همواره نقش آفرین بوده اند بهت آور و موجب تاسف بوده و قبل از آنکه نیاز به بررسی تصویر باشد مستلزم اصلاح تصور ما از شأن ارزشمند زن است. با استعمال کلماتی همچون «برخی» و «بعضی» نمی توان مانع انتقال مفهوم تهمت و تحقیر نسبت به زنان عزیز شد و طرح آن نشان از دیدگاه اشتباه ما نسبت به زنان دارد.

او ادامه داد: من نمی‌خواهم وارد شکایات و گلایه های بانوان وکیل شوم ولی آنچه مسلم است صنف وکالت فراتر از جنسیت اداره می شود و سهم بانوان همسان همکاران مرد و بی محدودیت است. اگر در علم ریاضی زنانی همچون مریم میرزا خانی درخشیدند نام بانوان وکیل در جایگاه هیات مدیره و مراجع انتظامی و ارگان ها و کمیسیون های کانون وکلا، این کهن نهاد مدنی به ثبت رسید و کانون وکلا نیز بدستشان اداره می شود. حال وقتی که رییس محترم قوه قضاییه به کرامت ونقش بی بدیل زن در توسعه جامعه و تمدن سازی تاکید می کند اینگونه اظهارات بی پروا در تعارض جدی با جایگاه تاریخی ودینی بانوان و سند تحول است و شایسته مسند عالی ترین مرجع قضایی نیست.

مصطفی ترک همدانی هم در توئیتی نوشت: «رئیس دیوانعالی کشور: قاضی‌ها مراقب ناز زنان وکیل باشند! آیا عالیترین مقام دیوانی کشور سوء آثار سخنش برتشکیلات دادگستری رانمی داند؟ازفردا بانوان وکیل چگونه باید در دادگستری حاضر شوند؟ آیاتوهین مستقیم به قضات باشرف کشورنیست واینقدر متزلزلند؟»

 

 

غیرت: آقای مرتضوی مقدم قبلا هم وکلا را «اهل خلاف» عنوان کرده بود

فریده غیرت، وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز نیز در این خصوص به خبرنگار جماران گفت: اظهارات رئیس دیوان عالی کشور  حساسیت شدیدی را در جامعه ایجاد کرد. البته جواب‌های مناسب و گاه تندی نیز به ایشان داده شد و حتی از ایشان سوال شد؛ این نوع صحبت کردن و تلقی بسیار ناراحت کننده است. ما قبلا هم هجمه هایی به جامعه وکالت دیده و شنیده ایم.

وی افزود: رئیس دیوان عالی کشور در مهمانی افطار رئیس جمهور که بنده هم در آن حضور داشتم بعد از سخنرانی وکلا و روسای کانون های وکلا به سخنرانی پرداختند و وکلا را افرادی توصیف کردند که با دریافت پولهای زیاد مرتکب خلاف می شوند و ناحق را حق می‌کنند. من از این اظهارات به قدری ناراحت بودم که حتی می پرسیدم چرا به او جوابی داده نشد؟

این وکیل پایه یک دادگستری در ادامه با «رنج آور» عنوان کردن اظهارات اخیر حجت الاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی مقدم گفت این اظهارات اساسا صحت ندارد. ما نمی خواهیم بگوییم همه زن های وکیل صالح اند؛ ممکن است در کار وکلا هم مثل صنف های دیگر نظیر پزشکان، مهندسان، کارگران، زنان خانه دار و ... خطاهایی وجود داشته باشد. ضمن آنکه اگر بخواهیم تحلیل کنیم باید بگوییم کسی ناز می کند که نازش خریدار دارد، اگر به او جواب سرد و قاطع داده شود دیگر به رفتارش ادامه نخواهد داد.

غیرت ادامه داد: اگر وکیل زنی به قول رئیس دیوان عالی کشور ناز کرد، متاسفانه باید بگوییم که زمینه برای او فراهم بوده است. ما این همه وکیل زن داریم که در دادگاه محترمانه از موکلین مرد و زن دفاع می کنند. حربه همه ما قانون است. ما به کسی ناز و ادا نفروخته ایم. ما انتظار داریم که ایشان به عنوان یک عالی مقام و کسی که کلام شان می تواند اثرگذار باشد در جهت اصلاح مطلب خود برآیند و آن را به گونه ای اصلاح کنند که شائبه و تکدر خاطر پیش آمده از بین برود.

 

 

قوشه: فساد، فساد است و زن و مرد نمی شناسد​

شیما قوشه، ‌وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای مرکز نیز در گفت و گو با جماران، با بیان اینکه اظهارات رئیس دیوان عالی کشور دور از شأن ایشان بود گفت: متاسفانه در برخی از نگاه ها، به زن ابزاری نگاه شده و او برای مرد وظیفه تلذّذ جنسی دارد. در این تفکر اگر زنی سالها تلاش کند و جایگاهی اجتماعی و به تبع آن اقتصادی و سیاسی به دست آورد تلاش او مانع از این نگاه ابزاری مردها نمی شود. با چنین نگاهی تصور می شود که زنان از ابزارهایی مثل ناز کردن یا عشوه و کرشمه آمدن استفاده می کنند. متاسفانه آنها نمی توانند تصور کنند  که یک زن پیش از آنکه به جایگاه وکالت رسیده است، حتما دانشجو، سپس کارآموز وکالت و بعد از این ها وکیل خوبی بوده که توانسته  پرونده ای را به دست بگیرد.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه نباید منکر بعضی مصادیق این موضوع باشیم، تصریح کرد: واقعیت این است که در این باره آماری وجود ندارد. ما نمی توانیم منکر این مساله باشیم اما به قول فقها این مساله در «حکم کالعدم» است؛ یعنی آنقدر کم است که انگار وجود ندارد. من سالهاست در کانون وکلا فعالیت صنفی دارم و مطمئن هستم درباره آنچه رئیس دیوان عالی کشور مطرح کرده است، موردی قابل اثبات باشد و اثبات شود، کانون به شدت برخورد می کند. دست کم در مورد کانون وکلای دادگستری می دانم و می توانم قویا تایید کنم که کانون وکلا نسبت به این موضوع نگاه سختگیرانه ای دارد. اما در مورد مرکز مشاورین هیچ گونه اطلاعی ندارم. البته وکلای این مرکز تربیت شده دستگاه قضایی هستند.

 

 

وقتی پای زن بودن به میان می آید مسأله برجسته می شود

قوشه گفت: یکی از همکاران بسیار باسابقه برای ما تعریف کرده است که سالها پیش در زمان ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی بر قوه قضاییه، بخشی از مدیران این دستگاه با اعضای هیات مدیره کانون های وکلا جلسه ای داشتند. آنجا از سوی مسئولین قوه مطرح شد که یکی از وکلای خانم با 16 قاضی رابطه برقرار کرده و با این گونه لابی ها حکم دریافت کرده است. همکاران ما نیز در پاسخ می گویند با فرض اینکه این موضوع صحت داشته باشد، در این قضیه کانون وکلا یک وکیل متخلف داشته است اما دستگاه قضا 16 نفر. آنجا همچنین پرسیده می شود که آیا حساسیت به وجود آمده به خاطر زن بودن آن وکیل نبوده است و اگر مردی با فساد مالی و ... حکم دریافت می کرد قوه قضاییه به همین اندازه روی موضوع حساس بود؟! ما در خیلی از مشاغل فساد سیستماتیک داریم که بخش زیادی از آنها مالی است. اما وقتی پای زن بودن به میان می آید مساله برجسته می شود؛ در حالی که فساد، فساد است و زن و مرد نمی شناسد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.