گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

سید محمد صدر: آمریکا و متحدانش در پیشبرد «معامله قرن» قطعا شکست خواهند خورد

حتی دولت خودگردان و محمودعباس نیز که همیشه به دنبال مذاکره و حل قضایا با اسرائیل بودند هم این طرح را رد کردند. بنابراین این طرح قطعاً شکست خورده خواهد بود.

پایگاه خبری جماران: در حالی که دولت آمریکا روز شنبه یکم تیرماه از طرحی ۵۰ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در سرزمین‌های فلسطین رونمایی و آن را بخشی از طرح  دولت ترامپ برای صلح میان اسرائیل و فلسطین عنوان کرد، اما تحلیلگران بر این باورند که طرح موسوم به معامله قرن آمریکا پیش از آنکه عملیاتی شود، شکست خورده است.

در همین رابطه،  عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که از آنجا که ترامپ آدم فرهیخته‌ای نیست نمی‌داند که حل مناقشه میان اعراب و اسرائیل به این سادگی‌ها ممکن نیست و نمی‌توان آن را با سرمایه گذاری میلیاردی دلار حل کرد. او به اصطلاح می‌خواهد فلسطین را با پول بخرد در حالی که این مناقشه‌ای نیست که بتوان با پول آن را برطرف نمود.

ترامپ فکر می کرد می‌تواند با این طرح، دستاوردی بزرگ در حوزه سیاست خارجی به دست آورد

سید محمد صدر در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره هدف آمریکا از برگزاری اجلاس منامه و معامله قرن گفت: هدفی که ترامپ در طرحی به نام معمله قرن دنبال می‌کند، در چارچوب همان سیاست‌های کلی رئیس جمهور آمریکاست. ترامپ سیاست خارجی را برای سیاست داخلی می‌خواهد و از آنجا که تمام ذهن و نگاهش درگیر انتخابات آتی آمریکاست، با روحیات افراطی اش می‌خواهد بگوید کارهایی انجام می دهد که هیچکس قادر به انجام آنها نیست. لذا تمام اقدامات وی در سیاست خارجی نیز در همین چارچوب است.

وی افزود: رئیس‌جمهور آمریکا همچنین سعی می‌کند تا کلیه میراث اوباما را از بین ببرد و خارج شدن از برجام و سایر تعهدات بین‌المللی نیز بر همین مبناست. هدف او در مذاکره با رهبر کره شمالی نیز به اصطلاح عامیانه «فیل هوا کردن» است. او می‌خواهد بگوید اقدامات مهمی انجام می‌دهد.

 

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: ترامپ فکر می کرد که در مناقشه میان فلسطین و اسرائیل می‌توان طرحی برای حل درگیری 80ساله آنها ارائه کرد و گمان می‌برد می‌تواند با این طرح، دستاوردی بزرگ برای خود در حوزه سیاست خارجی به دست آورد تا آن را صرف تبلیغات انتخاباتی‌اش کند.

آمریکا و متحدانش در پیشبرد این طرح قطعا شکست خواهند خورد

وی بیان کرد: از آنجا که ترامپ آدم فرهیخته‌ای نیست نمی‌داند که حل مناقشه میان اعراب و اسرائیل به این سادگی‌ها ممکن نیست و نمی‌توان آن را با سرمایه گذاری میلیارد دلاری حل کرد. او به اصطلاح می‌خواهد فلسطین را با پول بخرد در حالی که این مناقشه‌ای نیست که بتوان با پول آن را برطرف کرد. در طرحی که معامله قرن نام گرفته، دیگر چیزی به نام فسلطین باقی نمی‌ماند و در واقع فلسطین تبدیل به یکی از استان‌های اسرائیل خواهد شد و دیگر نه دولت مستقل فلسطینی و نه ارتشی برای آن کشور باقی نخواهد ماند. این طرح تماماً به نفع اسرائیل بوده و طبیعی است که هیچ گروه فلسطینی و کشورهای عربی آن را قبول نکنند.

صدر گفت: با اینکه طبیعی است که گروه‌هایی نظیر حماس و جهاد اسلامی با این طرح مخالف باشند ولی حتی دولت خودگردان و محمود عباس نیز که همیشه به دنبال مذاکره و حل قضایا با اسرائیل بودند هم این طرح را رد کردند. بنابراین این طرح قطعاً شکست خورده خواهد بود و مردم دنیا و مسلمانان با آن مخالفند و حتی رهبران کشورهای عربی هم که بعضاً با اسرائیل در ارتباطند، آن را نپذیرفتند. از این رو، آمریکا و متحدانش در پیشبرد این طرح قطعا شکست خواهند خورد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.