شورای نگهبان «لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» و «لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان» را خلاف موازین شرع و قانون اساسی دانست.

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود نظر این شورا در مورد برخی از مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی از جمله لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان و لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار جماران، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری صبح امروز خود در خصوص لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان گفت: این لایحه که با اصلاحاتی در جلسه مورخ پانزدهم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و هشت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ 02/03/1398 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، در تبصره ماده 9، اطلاق آن در مواردی که والدین تحفّظ واجب را انجام نداده اند و صدمه مستند به آنها باشد، خلاف موازین شرع شناخته شد. همچنین علی رغم اصلاح به عمل آمده، ایراد بند 5 سابق این شورا کماکان به قوت خود باقی است.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی نیز اظهار داشت: مصوب جلسه مورخ بیست و سوم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و هشت مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ 02/03/1398 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که به این ‌شرح زیر اعلام نظر می گردد: اطلاق اعطای تابعیت، نسبت به مواردی که خوف بروز مشکلات و مسائل امنیتی وجود داشته باشد خلاف موازین شرع و مغایر بند 5 اصل 3 قانون اساسی شناخته شد. همچنین اطلاق اعطای پروانه اقامت به پدر، نسبت به مواردی که خوف بروز مشکلات و مسائل امنیتی وجود داشته باشد خلاف موازین شرع و مغایر بند 5 اصل 3 قانون اساسی شناخته شد.

وی همچنین در این نشست خبری گفت: طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، طرح اصلاح جزء (1) بند «پ» ماده (60) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، لایحه معافیت وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی از پرداخت هزینه‌های ثبتی، لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین جمهوری اسلامی ایران و دوک‌نشین اعظم لوکزامبورگ، لایحه حفاظت از خاک، اساسنامه صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته و اصلاحیه اساسنامه شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت سهامی مدیریت شبکه برق ایران در جلسات شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفتو مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

کدخدایی همچنین ایرادات شورای نگهبان به لایحه مدیریت بحران کشور، طرح حمایت از مرمت و احیای بافتهای تاریخی – فرهنگی، طرح اصلاح بند (5) ماده (6) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، طرح اصلاح مواد (1) و (10) قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی، اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(س) و اساسنامه صندوق توسعه حمل و نقل کشور را اعلام کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.