ظهر امروز سفارت ژاپن جلسه ای را با خبرنگاران ایرانی در ارتباط با سفر شینزو آبه نخست وزیر این کشور برگزار کرد. 

به گزارش خبرنگار جماران، در این جلسه یکی از مقامات دولت ژاپن که مایل به انتشار نامش نبود پیش زمینه ای را در باره نخست وزیر کشورش ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه آبه فردا به مهرآباد می آید تا با رهبر انقلاب و حسن روحانی رئیس جمهور دیدار کند، گفت: هدف اصلی این سفر کاهش تنش بین ایران و امریکا  است.

با توجه به اینکه ژاپن بیش برای بیش از نیم قرن مشتری نفت ایران بوده است اما با وضع تحریم های نفتی از سوی ایالات متحده ژاپن خرید نفت خود از ایران را متوقف کرد؛ خبرنگار جماران از این مقام دولتی پرسید، « آیا شینزو آبه در این سفر برای نشان دادت حسن نیت خود قصد از سرگیری خرید نفت را دارد؟» این مقام رسمی دولت ژاپن گفت: در این باره نمی توانم اظهار نظر کنم؛ این موضوع به تصمیمات کلان بستگی دارد. 

خبرنگار جماران همچنین در ارتباط با اهداف اقتصادی این سفر پرسید. او این سوال را بی پاسخ گذاشت و گفت: همانطور که اعلام کردم هدف اصلی سفر کاهش تنش است.

یکی از خبرنگاران نیز از تصمیمات تشویقی دولت ژاپن برای شرکت های خصوصی این کشور پرسید.

وی در این باره نیز اظهار بی اطلاعی کرد.

وی در پایان گفت: سفر نخست وزیر ژاپن به ایران از چند زمینه اهمیت دارد: اولا، در دوره تنش ها در خاورمیانه، ژاپن به  ایران  به چشم ابرقدرتی در منطقه نگاه می کند که می تواند تنش ها در هر سطحی را کاهش دهد. ثانیا، این سفر در 90 مین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک ژاپن و ایران و با هدف تعمیق روابط صورت می گیرد. این نخستین سفر آبه به ایران در سمت نخست وزیر ژاپن در 41 سال گذشته محسوب می شود. این سفر می تواند روابط دوستانه و قدیمی دو کشور را تعمیق بخشد. ثالثا، سفر آبه به ایران در دوره ای صورت می گیره که ژاپن تلاش می کند در برقراری صلح و ثبات خاورمیانه ایفای نقش کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.