پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

عضو انجمن موبدان زرتشتیان تهران در گفت و گو با جماران:

احترام میان زرتشتیان و جمهوری اسلامی همواره متقابل بوده است

در سال 61 جامعه زرتشتیان وقت را به حسینیه جماران دعوت کردند. این دیدار اختصاصی زرتشتیان با امام خمینی بود. تعداد زرتشتیان حدود 200 نفر بود. در این دیدار امام خمینی فرمودند شما زرتشتی ها خدمتگزار این مملکت بودید، هستید و خواهید بود. ایشان بر ادامه این وحدت و هم پیوندی تاکید کردند. موبد رستم شهزادی نماینده وقت مجلس خبرگان هم در حضور امام خمینی گفتند ما زرتشتیان هم به سه اصل توحید نبوت و معاد اعتقاد داریم و این در این مورد با مسلمانان اشتراک داریم.

 موبد رشید خورشیدیان، عضو انجمن موبدان زرتشتیان تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران به همه خواسته های ما زرتشتیان و انجمن های ما با گشاده رویی و با آغوش باز عمل کرده و سعی کرده همه خواسته های ما را اعم از داشتن نماینده در مجلس، حفظ احوال شخصی و حفظ و حمایت زیارت کده ها آتشکده ها و انجمن های زرتشتی برآورده می کند.

وی در گفت و گو با خبرنگار جماران، افزود: ما در کمال افتخار به بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و همچنین آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب و ادامه دهنده مسیر امام خمینی احترام می گذاریم و برای این احترام دلیل منطقی داریم. جمهوری اسلامی به شخصیت ما زرتشتیان، انجمن ها و زیارتگاه های ما عزت و احترام می گذارد. ما نیز احترام متقابل می گذاریم و آنها را دوست داریم.

این روحانی دین زرتشت در ارتباط با دیدگاه امام خمینی درباره زرتشتیان نیز گفت: در ارتباط با دیدگاه ایشان بحث زیاد است اول انقلاب در سال 61 جامعه زرتشتیان وقت را به حسینیه جماران دعوت کردند. این دیدار اختصاصی زرتشتیان با امام خمینی بود. تعداد زرتشتیان حدود 200 نفر بود. در این دیدار امام خمینی فرمودند شما زرتشتی ها خدمتگزار این مملکت بودید، هستید و خواهید بود. ایشان بر ادامه این وحدت و هم پیوندی تاکید کردند. موبد رستم شهزادی نماینده وقت مجلس خبرگان هم در حضور امام خمینی گفتند ما زرتشتیان هم به سه اصل توحید نبوت و معاد اعتقاد داریم و این در این مورد با مسلمانان اشتراک داریم.  

خورشیدیان ادامه داد: در این 40 سال روحانیون زرتشتی، روسای انجمن ها و نمایندگان زرتشتی سعی کردند فرمایش امام خمینی به وحدت و هم پیوندی را به جامعه منعکس کنند. ما وظیفه داریم در هر سمت و سویی به احترامی که به ما گذاشته می شود احترام متتقابل بگذاریم. دلیل اینکه ما زرتشتیان در این 40 سال همیشه همیار و هم پیوند با سایرین مخصوصا هموطنان خوب مسلمان در زمینه های صنعتی کشاورزی، مهندسی، دفاع مقدس و ... همسویی و همگامی داشتیم این بود که امام خمینی از روز اول به ما زرتشتیان احترام و عزت گذاشتند. خدا را شکر می کنیم که این خواسته امام خمینی را در عمل پیاده کردیم. شخصیت امام خمینی شخصیتی بود که در بین همه اقشار جامعه روحیه همبستگی را می خواست.

افشین نمیرانیان، رئیس انجمن زرتشتیان تهران  نیز در گفت و گو با خبرنگار جماران ، گفت: ما زرتشتیان بخشی از جامعه بزرگ ایران هستیم. کشور بزرگی با تاریخ و جغرافیای بزرگ و جمعیت زیاد داریم. زرتشتیان قوم جدایی نیستند و از جای دیگری نیامده اند. همیشه در ایران بوده و همیشه خود را ایرانی می دانیم، به این کشور علاقه داریم و در تحولات آن شرکت می کنیم. معتقدیم ایران و حاکمان آن فره ایزدی دارند. زرتشتیان خود را متعهد می دانند که به پیشرفت و آبادانی این کشور کمک کنند.       

وی ادامه داد: در تمام سال های بعد از انقلاب هیچ تفاوتی با دیگران نداشته ایم. اینکه فکر کنیم زرتشتیان برای کشور یا انقلاب چه کرده اند مثل این می ماند که بپرسیم کردها، لرها یا ترک ها چه کرده اند. ما هیچ فرقی با بقیه نداریم و این احساس بسیار خوبی است.

رئیس انجمن زرتشتیان تهران با بیان اینکه بزرگان کشور نگاه تبعیض آمیزی به زرتشتیان ندارند افزود: مرحوم آیت الله امام خمینی چند روز بعد از 22 بهمن 57 با نمایندگان ایرانیان غیرمسلمان صحبت کردند و حرف مهم را زدند که ایران کشور همه و توحید مذهب همه است.

وی افزود: بزرگان این کشور هیچ گاه نگاه تبعیض آمیزی نسبت به غیرمسلمانان نداشته اند و فرهنگ مدارا و آشتی همیشه وجود داشته است. اما اگر بگوییم هیچ گاه تبعیضی وجود نداشته نیز درست نیست. در سطوح میانی مدیران ما بعضا کژ سلیقگی هایی وجود دارد که طبیعتا آن را نمی توان به کلیت حکومت و قانون گذاران و مقامات کشور تعمیم داد. در بالاترین سطوح همیشه همدلی، آشتی و یکی بودن وجود داشته است؛ ما در این کشور زندگی می کنیم و اینجا کشور ماست.

        

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی زرتشتیان ایران
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.