سفیر بریتانیا در ایران توئیتی منتشر کرد که حاکی از برگزاری مهمانی افطار در سفارت انگلیس بود. وی در توییت خود از مهمانان نام نبرد و تنها به اینکه مهمانانش از بخش دولتی و خصوصی بودند اکتفا کرد.

به گزارش جماران، ماجرا از توئیت راب مارکر سفیر انگلیس در تهران در خصوص برگزاری این ضیافت آغاز شد تا اینکه روزنامه کیهان نوشت: 

راب ماکر سفیر انگلیس در تهران، با انتشار پستی در توئیترش خبر از برگزاری یک مراسم افطاری داد و نوشت: «باعث افتخار بود که میزبان تعدادی از همکاران دولت، بخش خصوصی و دیگر دیپلمات‌ها برای صرف افطار در سفارت بودیم. بیش از 3 میلیون مسلمان در بریتانیا زندگی می‌کنند و بسیاری از سفارت‌های بریتانیا در دنیا مراسم افطار در طی ماه رمضان برپا می‌دارند.» 
هرچند همیشه جای سؤال داشته است که چرا اینگونه مهمانی‌های سفارت‌های خارجی کاملاً خصوصی و بدون حضور رسانه‌ها برگزار می‌شود اما کاش اگر به زعم سفیر انگلیس سفره افطاری‌شان افتخارآمیز بوده، لااقل به احترام ملت ایران تصاویر مهمانان‌شان را نیز منتشر می‌کردند تا مردم بدانند که چه کسانی سفیر انگلیس را مفتخر کرده‌اند!
گرچه انگلیسی‌ها قطعاً خوب می‌دانند که مردم ایران هنوز خاطره دیگ پلو این سفارت در ماجرای مشروطه را فراموش نکرده‌اند اما حتما نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشورمان نیز باید حواس‌شان به روند تغییر دیگ‌های پلو به شله‌زرد و حلوا باشد.

انگشتی که سمت احمدی نژادی ها هم نشانه رفت

کیهان همچنین با انتقاد از موضع ع. د چهره نزدیک به محمود احمدی نژاد درباره این مهمانی، نوشت: 

 «عبدالرضا- د»[نویسنده سابق این روزنامه] در توئیتر نوشت: «توسعه ارتباط ایرانیان با همه کشورها از جمله بریتانیا و آمریکا حتماً مفید است به‌شرطی که ارتباطی عادلانه و مبتنی بر احترام و حفظ منافع متقابل باشد.ان‌شاءالله میز افطاری سفارت بریتانیا در تهران هم با چنین هدفی چیده شده است».

یادآور می‌شود اخیراً سفارت انگلیس برای عده‌ای که هویت آنها نامعلوم است، به بهانه افطار مهمانی ترتیب داد.

سابقه سفارت انگلیس در این زمینه خراب است، چنان‌که در بحبوحه نهضت عدالت‌خواهی و انحراف آن به مشروطه‌خواهی، سفارت انگلیس دیگ‌های غذای بسیاری را بار گذاشته بود و ضمن انحراف در راهبرد نهضت، از حضار در سفارت پذیرایی می‌کرد. اما آنچه در این میان جالب است، توئیت عضو حلقه انحرافی است، برخی اعضای حلقه انحرافی از طریق برخی واسطه‌ها، با محافلی در انگلیس مرتبط بوده‌اند.

همچنین درباره «عبدالرضا- د» شایان ذکر است که وی ابتدا تظاهر به اصلاح‌طلبی می‌کرد و سپس در سال ۸۴ و در مقابل احمدی‌نژاد، از مرحوم هاشمی حمایت کرد. اما به تدریج خود را به اطرافیان احمدی‌نژاد، نزدیک کرد. او اخیراً نیز در ماجرای بدگویی مشترک سرافراز و شهرزاد میرقلی‌خان علیه سپاه پاسداران، نقش‌آفرینی می‌کرد.

 

به سلامتی برجام!

روزنامه جوان هم در واکنش به  مهمانی سفارت انگلیس نوشت: تحلیلش، اما این است که در روزگاری که انگلیسی‌ها پیام می‌دهند ایران باید در برجام بماند، ولی ما نمی‌توانیم در عمل کاری برای تعهدات‌مان در برجام بکنیم، این افطاری دادن و افطاری خوردن، حتماً به سلامتی برجام است و میهمانان دولتی افطاری سفارت انگلیس، دانسته یا نادانسته، حلوای سفارت انگلیس را خورده‌اند و فاتحه وطن‌دوستی و عرق ملی را خوانده‌اند. 
اتحادیه اروپا از طریق سفارتخانه‌های خود در تهران پس از «خروج عملی» اروپا از برجام برای پیشبرد هدف مهم یکطرفه کردن معاهده برجام، تلاش‌های خود را افزون بخشیده است که از جمله این تلاش‌ها دیپلماسی عمومی برای تأثیر بر گروه‌های فعال سیاسی و رسانه‌ای و نیز مدیران دولتی است. 
ظاهر کار حضور بخش خصوصی همراه با چند مدیر دولتی و یک افطاری با حلوا و پلو بوده است که چنین القاء شود موضوع می‌تواند برای گسترش همکاری‌ها باشد، اما باطن ماجرا آن است که همه چیز با انگلیسی‌ها در چنین رفت و آمدهایی، عادی و معمولی جلوه داده می‌شود، در حالی که شرایط بین‌المللی ما با اتحادیه اروپا، اصلاً شرایط عادی نیست و در شکننده‌ترین وضعیت سال‌های اخیر با آشکار‌ترین خیانت‌ها و عهدشکنی‌های مصرح تاریخ قرار دارد.

 

نماینده پایداری: معاون وزیر و مدیرکل در مهمانی حضور داشته اند 

 

نماینده مردم محلات در مجلس با اشاره به افطاری سفارت انگلیس در تهران گفت: حضور این دولتی‌ها در سفره روباه پیر نشان داد که با جماعتی انگلیسی و غرب‌پرست که متأسفانه در لایه‌های حاکمیت نفوذ کرده‌اند روبه‌رو هستیم. 


به گزارش جماران، علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به حضور برخی از مدیران دولتی در افطاری سفارت انگلیس در تهران گفت: روزگاری مردم در ایام افطار می‌کوشیدند از لقمه حلال فردی پارسا، عالم، اهل دل و عارف استفاده کنند، اما متأسفانه روزگار گویا برای برخی مدیران دولتی تغییر پیدا کرده و می‌کوشند سفره روباه پیر را برای خود انتخاب کنند. 
وی افزود: در افطاری سفارت انگلیس در تهران که از قضا معاون وزیر، مدیرکل و برخی دیگر از دولتی‌ها بر سفره ارباب و کدخدای‌شان نشسته بودند مطلع نبودند که این روباه پیر سفره با چه نیتی انداخته است. این افراد خودباخته بیهوده نیست که از تشر رؤسای غربی خود قافیه را می‌بازند و به همین جهت است که اسرار کشور به ناگاه از ناکجاآباد سر در می‌آورد و این جماعت انگلیسی زده نفوذی‌اند و اگر پلوی سفارت انگلیس را بخورند، دیگر برای مردم دلسوزی نمی‌کنند. 


سلیمی با اشاره به اعتراضش به مدیرکل پارلمانی وزارت خارجه در مورد این اقدام گفت: وی در پاسخ به این اعتراضم گفت که سال‌های قبل هم چنین سفره‌های افطاری هم برپا بوده، اما قضیه امسال لو رفته است و براساس این اعتراف این فرد متوجه شدم که چرا سرنوشت مملکت به اینجا رسیده است. این‌ها قجری فکر و عمل می‌کنند، اما تیپ و ظاهرشان امروزی است و به نظر می‌رسد که عمده مسئله و مشکل کشور همین‌ها هستند، افرادی که یا ساده‌لوح هستند یا خائن.

در همین خصوص سفیر انگلیس طی توییت هایی نوشت: انتقادهای بسیار عجیبی علیه برنامه افطاری رسمی اخیر سفارت مطرح شده است. دیپلمات های ایرانی و غیر ایرانی هر هفته برنامه های مشابهی در کشور های دیگر انجام می دهند. مراسم افطار به نشانه ی احترام به اسلام و با توجه به اینکه مهمان نوازی از خصلت های برجسته ی ایرانی ها می باشد برگزار شد.

وی افزود: ما تعدادی میهمان که شامل دیپلماتها و اشخاص ایرانی بودند را دعوت کردیم. با هدف به اشتراک گذاشتن و شفافیت در مورد آن توییت کردیم. من خبرنگاران منتقد را به یک مراسم افطار دعوت می کنم تا نظراتشان را با ما در میان بگذارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.