یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت/

«مصابره و مرابطه»، نیاز امروز

پایگاه خبری جماران: در آیه آخر سوره آل عمران می خوانیم«‌یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّـهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (ای اهل ایمان در کار دین صبور باشید و یکدیگر را به صبر و مقاومت سفارش کنید و مهیا و مراقب کار دشمن بوده و خدا ترس باشید، باشد که پیروز و رستگار گردید)»

نکته مهم در این آیه آن است که خدای متعال مؤمنین را در مرحله اول به صبر دعوت می کند و در ادامه ایشان را به مصابره و سپس به مرابطه سفارش می کند. 

علامه طباطبایی در تفسیر مصابره می فرماید:«مصابره عبارت است از اینکه جمعیتی به اتفاق یکدیگر اذیت‌ها را تحمل کنند و هر یک صبر خود را به صبر دیگری تکیه دهد و در نتیجه برکاتی که در صفت صبر هست ،دست به دست هم دهد و تاثیر صبر بیشتر گردد و این معنا،  امری است که هم در فرد (اگر نسبت به حال شخصی او در نظر گرفته شود) محسوس است و هم در اجتماع (اگر نسبت به حال اجتماع و تعاون او در نظر گرفته شود) چون باعث می‌شود که تک تک افراد نیروی یکدیگر را به هم وصل کنند و همه نیروها یکی شود»

با این مقدمه می توانم به اصل مطلب پل بزنم که: امروز جامعه ما و همه ما ، از زن و مرد و پیر و جوان، علاوه بر صبر و استقامت، به مصابره نیاز داریم. در روزهایی که دشمن به عزم آزار و تحقیر ما گام بر می دارد، در روزهایی که عهد شکنی های ترامپ به وضوح قابل مشاهده است، ما محتاج آن هستیم که با یکدیگر سخن بگوییم و نیروهای خود را به هم گره زنیم. استقامت هایمان را به هم « لینک» کنیم. 

امروز اصحاب رسانه فقط روزنامه نگاران نیستند، بلکه همه از تریبون برخوردارند و می توانند به این مهم اقدام کنند. 

آیه شریفه در ادامه به مرابطه هم اشاره می کند. علامه دراین باره می نویسد:«مرابطه از نظر معنا اعم از مصابره است، چون مصابره عبارت بود از وصل کردن نیروی مقاومت افراد جامعه در برابر شدائد. و مرابطه عبارت است از همین وصل کردن نیروها، اما نه تنها نیروی مقاومت در برابر شدائد، بلکه همه نیروها و کارها، در جمیع شؤون زندگی دینی، چه در حال شدت و چه در حال رخا و خوشی. پس مراد از مرابطه این است که جامعه به سعادت حقیقی دنیا و آخرت خود برسد،- و اگر مرابطه نباشد گو اینکه صبر من و تو، به تنهایی و علم من و تو به تنهایی، و هر فضیلت دیگر افراد، به تنهایی سعادت آور هست، ولی بعضی از سعادت را تامین می‌کند و بعضی از سعادت، سعادت حقیقی نیست»

با توجه به آنچه گفتیم می توان نتیجه گرفت که:

راه برون رفت از وضع موجود و نیل به پیروزی در مقابل آمریکا نخست « صبر همگانی» و دوم « ترویج رفاقت و دوستی» است. و این همان است که می توان آن را در یک کلام «وحدت و استقامت ملی» نامید. همه ملت همراه هم و دست در دست هم. و به تعبیر امام خمینی:« همه با هم»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.