وی تأکید کرد: باید روزی بند بند این 6 قطعنامه مخصوصا قطعنامه آخر که اقتصاد ایران را قفل کرده بود، به مردم توضیح داده شود تا آنها بدانند با لغو آن تحریم ها چه خدمتی به ایران انجام شده است.

مشاور وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سخنان منتقدان برجام، گفت: یکی از دلایل این گونه سخنان این است که چه اصلاح طلبان و چه دولت و کل مخالفان آقای احمدی نژاد به خاطر نجابتی که داشتند هنوز نگفته اند بر اثر سیاست های آن دولت که یکی از آنها دریافت 6 قطعنامه شورای امنیت بود، چه بر سر ایران آمد.

دکتر سید محمد صدر در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در خصوص اهمیت اجرایی شدن برجام در جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی ایران و روابط آن با کشورهای گوناگون، اظهار کرد: باید به یاد داشته باشیم که در دوره دولت آقای احمدی نژاد اقدامات و برنامه ها به گونه ای بود که ایران در جامعه بین الملل منزوی شده بود؛ این انزوا عمدتا مربوط به 6 قطعنامه تحریمی بود که توسط شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به تصویب رسید، چرا که وقتی کشوری تحریم بین المللی می شود زمینه انزوای سیاسی و بین المللی آن فراهم شده است و تمام کشورها در روابط سیاسی، اقتصادی، رفت و آمدهای مردمی و همکاری های صنعتی وتکنولوژیک با کشور تحریم شده خودداری می کنند.

وی افزود: نکته بسیار مهمی که کمتر بدان توجه شده، این است که چه آمریکا و چه سایر قدرت ها وقتی می خواهند به کشوری حمله کنند اول تلاش می کنند آن را از نظر بین المللی منزوی کنند؛ در شرایط انزوای سیاسی و بین المللی که نتیجه آن کاهش روابط کشور با سایر کشورهاست، زمینه برای حمله نظامی آماده می شود.

صدر با بیان اینکه کشورها از یک دولت منزوی حمایت نمی کنند و با او همدردی نخواهند داشت، یادآور شد: نمونه بارز این قضیه صدام بود که آمریکایی ها قبل از حمله نظامی، در سازمان ملل قطعنامه های متعددی را علیه آن به تصویب رساندند و از این طریقکشور او را منزوی کردند و وقتی به انزوای کامل رسید حمله نظامی کردند و برنامه هایی که می خواستند انجام شد.

مشاور وزیر امور خارجه کشورمان گفت: امروز رفع تحریم ها و اجرای برجام به معنای از بین رفتن تمام خبط های سیاسی دولت قبل است که باعث انزوای ایران شده بود و از این پس دریچه های سیاست خارجی به روی جمهوری اسلامی ایران باز می شود و این بزرگترین دستاورد ایران است که بعد از دو سال ونیم تلاش دولت، وزارت خارجه، وزیر خارجه و مجموعه دولت به دست آمد و در واقع یک مانع و سدّ بسیار بزرگی از جلوی پای ملت ایران برداشته شود.

صدر در خصوص نظر منتقدان برجام مبنی بر اینکه این توافق تغییری در رویکرد آمریکا به جمهوری اسلامی ایران ایجاد نمی کند، تصریح کرد: اصلا هدف مذاکرات این نبود که نگاه آمریکا به ایران تغییر کند یا روابط بین دو کشور برقرار شود؛ بلکه هدف اصلی حل بحران اتمی و رفع تحریم هایی بود که به خاطر موضوع هسته ای به ایران تحمیل شده بود و دولت بعد از دو سال و نیم به این هدف رسید و موفقیت بزرگی به دست آمد.

وی افزود: یکی از دلایل این گونه سخنان این است که چه اصلاح طلبان و چه دولت و کل مخالفین آقای احمدی نژاد به خاطر نجابتی که داشتند هنوز نگفته اند بر اثر سیاست های آن دولت که یکی از آنها دریافت 6 قطعنامه شورای امنیت بود، چه بر سر ایران آمد. من از قول یکی از بالاترین مقامات جمهوری اسلامی ایران می گویم که «سیاست های آقای احمدی نژاد مملکت را قفل کرده بود».

صدر گفت: اگر سیاست های دولت قبل ادامه می یافت اکنون یک قطره نفت نمی توانستیم صادر کنیم، در انزوای کامل رفته بودیم و بودجه مان به دلیل عدم صدور نفت تأمین نمی شد که در نتیجه، یک فقر وحشتناک اقتصادی و در ادامه اش یک بحران اجتماعی قوی داشتیم؛ که زمینه ساز یک حمله نظامی هم می‌توانست باشد، اما به لطف خدا با کنار رفتن دولت قبل به آن مرحله نرسیدیم.

وی تأکید کرد: باید روزی بند بند این شش قطعنامه مخصوصا قطعنامه آخرکه اقتصاد ایران را قفل کرده بود، به مردم توضیح داده شود تا آنها بدانند با لغو آن تحریم ها چه خدمتی به ایران انجام شده است.

مشاور وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد آینده روابط ایران و غرب در دوران پسا تحریم، اظهار داشت: مجموعه غرب -آمریکا، اروپا و سازمان ملل- می دانند که بحران های خاورمیانه را بدون حضور ایران نمی توانند حل کنند؛ چه بحران سوریه، چه عراق، چه یمن و...؛ آنها می دانند جمهوری اسلامی دارای نفوذ و قدرتی است که بدون حضور او هیچ کدام این بحران ها قابل حل نیست. لذا پس از 4 سال با وجود تمام جلساتی که گذاشته اند نتواسته اند آنها حل کنند و به همین دلیل اخیرا به ایران رو آورده اند.

وی یادآور شد: در ژنو دو اجلاس در ارتباط با بحران سوریه تشکیل شد که از ایران برای حضور دعوت نشد؛ البته دبیرکل سازمان ملل ابتدا از ایران دعوت کرد اما بعدا آن را پس گرفت و نتیجه آن شد که ژنو یک و دو به جایی نرسد. بنابراین آمریکا، اروپا و سازمان ملل اکنون می دانند که برای حل بحران ها باید ایران را دخالت دهند. طبیعتا در این شرایط کشورها می توانند با هم بنشینند و صحبت کنند و مسائل را حل کنند.

صدر در مورد دلیل اشتیاق بیشتر اروپا برای از سرگیریروابط با ایران، نسبت به آمریکا، گفت: علت این است که ایران با آمریکا روابط اقتصادی جدی نداشته و ندارد؛ در صورتی که روابط اقتصادی ایران با اروپا از جمله آلمان و ایتالیا روابط مهمی بوده و طرف های اقتصادی مهمی برای ایران بوده اند و حتی فرانسه و انگلیس هم جزو این کشورها بودند.

وی افزود: نکته مهم این است که کشورهای اروپایی تا پیش از تحریم های بین المللی سازمان ملل و مادامی که آمریکا به تنهایی ایران را تحریم کرده بود هیچ کدامشان آمریکا را همراهی نمی کردند و همراهی شان از زمانی شروع شد که در زمان آقای احمدی نژاد تحریم ها در شورای امنیت به تصویب رسید. لذا اروپایی ها خیلی علاقه مند هستند که دوباره به ایران بیایند و روابط اقتصادی خود با ایران را گسترش دهند.

صدر ادامه داد: البته شرکت های آمریکایی هم خیلی علاقه مند به حضور در ایران هستند؛ اما در سالهای گذشته فعالیت های چندانی نداشته اند و حال باید ببینیم چگونه خواهد شد. به خصوص با توجه به سخنان آقای روحانی که گفتند شرکت های آمریکایی هم می توانند وارد شوند و به ایران سرمایه بیاورند که باعث پیشرفت زیرساخت های اقتصادی ایران شود.

مشاور وزیر امور خارجه در مورد لوازم و شرایط سرمایه گذاری در ایران یادآور شد: اولین بحثشرط «امنیت سرمایه» است. این امنیت لوازمی دارد که از جمله آن، «امنیت سخت افزاری» است که نیروهای مسلح و امنیتی را شامل می شود. اما امنیت یک بعد«نرم افزاری» هم دارد که مشارکت مردم در حکومت، فعال بودن سازمان های غیر دولتی، وجود دموکراسی، آزادی و.. در این چارچوب قرار دارد و تضمین می کند که کشور دارای ثبات است و با بحران اقتصادی، امنیتی یا نارضایتی مردمی مواجه نخواهد شد؛ در چنین شرایطی به یک کشور سرازیر خواهد شد.

معاون عربی- آفریقایی وزارت خارجه در دولت اصلاحات در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نارضایتی عربستان از توافق هسته ای و هچنین راه حلروابط وخیم دو کشور با بیان اینکه هیچ گاه در اوج بحران نمی توان یک راه حل فوری پیشنهاد داد، گفت: همه این بحران به ضرر عربستان بود؛ غیر از اشتباهی که نیروهای خودسر انجام دادند و سفارت عربستان را آتش زدند که عملی در جهت منافع عربستان و ضد دولت جمهوری اسلامی بود. اما اگر این اتفاق حادث نم شد ایران دست بالا را در حد کامل داشت چرا که با پیشرفت برجام و موفقیت هایی که حاصل شده، عربستان به خاطر جنایاتی که در یمن انجام می دهد یا حمایت از تروریست های القاعده و داعش در جهان دارد در موقعیت بسیار ضعیفی بود.

وی افزود: اکنون غربی ها به این نتیجهرسیده اند که حامی اصلی تروریسم در منطقه عربستان است؛ همانطور که سازمان اطلاعات آلمان رسما بیانیه ای داد و گفت عربستان سالهاست تروریسم را می پروراند و این مطالب در رسانه‌های غرب به صورت جدی مطرح است.

صدر گفت: اگر اتفاقی که در ایران افتاد و کار بسیار خیانت کارانه ای بود رخ نمی داد عربستان کاملا در موضع انفعال بود؛ به ویژه که تعداد زیادی از شهروندان خود را اعدام کرده بود و علی الخصوص با اعدام شیخ نمر آنروحانی بزرگ که هیچ گونه فعالیت مسلحانه یاتروریستی نداشت وفقط یک منتقد بود. عربستان به خاطر این کارها از لحاظ حقوق بشری تحت فشار بود اما اقدامی که انجام شد، باعث گردید عربستان از انزوا خارج شود.

مشاور وزیر امور خارجه با بیان اینکه اکنون عربستان در دنیا و منطقه وضعیت خوبی ندارد، یادآور شد: این دولت چه به لحاظ اداره داخلی کشور و چه به لحاظ حمایت از ترویسم وضعیت خوبی ندارد و اکنون با توجه به اینکه در یمن بیمارستانها و مردم عادی را بمباران میکند آرام آرام در سازمان های حقوق بشری عربستان به عنوان جنایتکار جنگی می شناسند.

صدر گفت: مجموعه این رخدادها نشان می دهد متأسفانه عقل منسجمی در عربستان حکومت نمی کند و به همین دلیل فعلا باید صبر کنیم حکومت عربستان سر عقل بیاید و بعد از آن صحبت کنیم تا مسأله حل شود.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا اجرایی شدن برجام عربستان را در تنگنا قرار می دهد؟ گفت: حتما همین گونه است. اینها به زودی خواهند دید که موقعیت ایران در جامعه بین المللی ارتقاء خواهد یافت و این قضیه آنها را تحریک می کند که دوباره به سمت ایران بیایند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.