گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

یک حقوقدان: اینستاگرام به دستور دولت آمریکا عمل کرده است/ یک استاد ارتباطات: شبکه های اجتماعی باید پذیرای صداهای مختلف باشند

سپاه پاسداران یکی از سازمان های قانونی نیروهای مسلح ایران است و قرار دادن آن در فهرست نیروهای تروریستی فاقد مبنای حقوقی است. اما واقعیت ماجرا این است که روابط بین الملل بر پایه زور حرکت می کند.

پایگاه خبری جماران: در روزهای گذشته، با قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا، اینستاگرام اقدام به مسدود کردن صفحات فرماندهان نظامی و برخی شخصیت‌های سیاسی کرده است.

درهمین رابطه، خبرنگار جماران به سراغ یک حقوق‌دان و یکی از اساتید علوم ارتباطات رفته و نظر آنها را در این باره جویا شده که در ادامه می آید:

روابط بین الملل بر پایه زور حرکت می کند

کامبیز نوروزی در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره اقدام اخیر شبکه اجتماعی اینستاگرام نسبت به مسدودسازی حساب کاربری برخی مقامات نظامی و سیاسی ایران گفت: دلیلی که اینستاگرام برای بستن حساب بعضی از شخصیت های نظامی ایران اعلام کرده این است که دولت ایالات متحده آمریکا، سپاه پاسداران را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده است. نکته مهم اینجاست که اساساً این تصمیم آمریکا کاملاً غیرحقوقی است.

وی افزود: سپاه پاسداران یکی از سازمان های قانونی نیروهای مسلح ایران است و قرار دادن آن در فهرست نیروهای تروریستی فاقد مبنای حقوقی است. اما واقعیت ماجرا این است که روابط بین الملل بر پایه زور حرکت می کند و دولت آمریکا از قدرتی که در صحنه بین المللی دارد استفاده می کند و بسیاری از الزاماتی که ویژه در دولت ترامپ ایجاد می شود بر مبنای زور است. کما اینکه خروج ایالات متحده از برجام نیز برخلاف ساختار و حقوق بین الملل بود و امروز نیز همان روند درحال طی شدن است.

مهم‌ترین کار در ایران، جلوگیری از حرف‌های غیرمسئولانه است

این حقوقدان ادامه داد: در این زمینه ایران چندان دست بازی برای تغییر روند موجود ندارد و شاید یکی از مهم ترین کارهایی که می توان در برابر اقدامات آمریکا انجام داد و ایران باید به آن توجه کند، پرهیز از تولید خوراک تبلیغاتی برای این قبیل تصمیمات است. متاسفانه در همین روزها که آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست گروه های تروریستی قرار داد، فردی که خودش را همیشه منتسب به سپاه و نیروهای مسلح قلمداد می کند و بسیار هم زیاد صحبت می کند، در مصاحبه با تلویزیونی اینترنتی ادعایی را مطرح کرد که بی تردید خلاف امنیت ملی بود.

عده ای دلشان می خواهد دولت آمریکا را تحریک کرده و علاقه دارند که تمام اروپا را نیز علیه ایران متحد کنند.

نوروزی افزود: باید جلوی اظهارات غیرمسئولانه در کشور گرفته شود به ویژه در مقطع فعلی که کسانی با داشتن حاشیه امنی بسیار قدرتمند هر حرفی که دلشان می خواهد می زنند و کسی هم نمی تواند با آنها کاری داشته باشد و هیچ گونه برخورد قضایی و امنیتی نیز با آنها صورت نمیگیرد. به نظر می رسد مهم ترین کاری که ایران می تواند انجام دهد جلوگیری از این قبیل حرف های غیرمسئولانه است. گویی عده ای دلشان می خواهد دولت آمریکا را تحریک کرده و علاقه دارند که تمام اروپا را نیز علیه ایران متحد کنند.

اینستاگرام تنها به دستور دولت آمریکا عمل کرده است

وی اظهار اشت: یکی دیگر از مهم ترین کارهایی که ایران می‌تواند در مقطع فعلی انجام دهد جلوگیری از دادن بهانه به دست دولت آمریکا و متحدانش بوده و این مساله ای است که از آن غفلت می شود. یکی از محدودهای دموکراسی، تولید خشونت است. هر فرد یا گروهی که با استفاده از انواع شبکه های اجتماعی یا پیام‌رسان ها، تولید خشونت کرده یا مروج تروریسم باشد، نمی تواند از مزایای آزادی استفاده کند و در واقع در چنین حالتی سوءاستفاده از آزادی اتفاق می افتد. منتها مهم این است که اینستاگرام مدعی نشده که بستن حساب کاربری شخصیت های ایرانی به این دلیل بوده که آنها مروج تروریسم هستند، بلکه تنها به دستور دولت ایالات متحده آمریکا استناد کرده است.

این حقوق دان ادامه داد: به طور کلی ترویج خشونت، ترویج تروریسم یا ترویج معاملات موادمخدر خارج از حیطه آزادی بیان است و خوشبختانه هیچکدام از این موارد در حساب های شخصیت های ایرانی وجود نداشته و اینستاگرام نیز تنها به دستور دولت آمریکا عمل کرده است. تا زمانی که مبنای تصمیم اینستاگرام برای بستن حساب فرماندهان سپاه، تصمیم دولت آمریکا است، طبیعتاً نمی تواند از نظر حقوقی موجه باشد.

انگیزه اینستاگرام در مسدودسازی حساب‌های اشخاص سیاسی است

وی در پایان گفت: مشکل اصلی را باید در داخل کشور جست و جو کرد. زیرا ما می دانیم که دولت آمریکا و دولت هایی نظیر اسرائیل و متحدانشان علاقه بسیاری دارند تا در هر موقعیتی اقداماتی علیه ایران انجام دهند، اما نکته ای که به راحتی از کنار آن می گذریم این است که عده ای افراد غیرمسئول با انجام اظهاراتی بهانه به دست دشمنان می دهند و مورد برخورد نیز قرار نمی گیرند. لذا باید همانطور که به صورتی عقلانی و با خویشتنداری در ماجرای برجام پیش رفتیم در مواجهه با این مسائل هم همان‌گونه رفتار کنیم.

همچنین محمدرضا رسولی در گفت و گو با خبرنگار جماران در این باره گفت: انگیزه اینستاگرام در مسدودسازی این حساب ها سیاسی است. اگر بتوان اینستاگرام را به مثابه یک شبکه اجتماعی دانست، باید واجد شرایط فعالیت های رسانه ای باشد و مباحث مربوط به آزادی رسانه ها، حقوق مخاطبان و فعالان در آن رعایت شود. اینکه بر اساس تحریم هایی که وضع شده، اینستاگرام حساب کاربری اشخاصی را حذف می کند، مخدوش کننده حقوق و قانونی می شود که به آزادی رسانه ای مرتبط است.  

شبکه های اجتماعی باید پذیرای صداهای مختلف باشند

وی با بیان اینکه بی تردید نظام ارتباطی رسانه ای باید تحمل صدای مخالف را داشته باشد، گفت: شبکه های اجتماعی باید پذیرای صداهای مختلف باشند و یکسویه کردن صداها اتفاق خوبی نیست. چنان که در داخل نیز زمانی که روزنامه ای تعطیل یا رسانه ای بسته می شود ما لب به انتقاد می گشاییم، در نظام بین المللی نیز وقتی صفحاتی از شبکه های اجتماعی حذف می شود، از تضارب آرا در نظام رسانه ای جهانی ممانعت به عمل می آید.

این استاد ارتباطات در ادامه گفت: دموکراسی رسانه ای در سطح بین الملل بسیار مهم بوده و به نحوی الگو قرار دارد. کشورهایی که خود داعیه دار و پرچمدار این مسأله هستند و به کشورهایی نظیر کشور ما انتقاد می کنند و معتقدند که ما این دموکراسی را رعایت نمی کنیم، چرا خودشان دست به چنین اقداماتی می زنند؟ آنها در واقع الگوسازی می کنند و دموکراسی رسانه ای را زیر سوال می برند. به نظر می رسد که نظزیه پردازان و نظام های دانشگاهی باید ورود کنند و ادامه چنین وضعیتی در نظام رسانه ای بین المللی را به نقد بکشند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.