پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد یوم الله 12 فروردین؛

وزیر اطلاعات: 12 فروردین روز تجلی اراده مردم ما است

در سال های 56 و 57 با اشاره امام میلیون ها انسان در کف خیابان های تهران و شهرستان های کل ایران به حرکت در می آمدند و خواستار حکومتی بر پایه قرآن با نفی ابرقدرت شرق و غرب بودند و سرانجام امام انقلاب را با تکیه بر مردم به پیروزی رساند.

وزیر اطلاعات با تأکید بر اینکه 12 فروردین همواره باید گرامی داشته شود، گفت: 12 فروردین روز تجلی اراده مردم ما است. 

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی در حرم مطهر امام خمینی(س) با اشاره به اینکه 12 فروردین روز استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی است، گفت: امیدوارم خداوند متعال به ما توفیق تداوم راه شهیدان در جهت تثبیت، استقرار و تداوم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عطا کند و بتوانیم میثاق خودمان را با شهیدان و امام شهیدان تا پایان عمرمان برقرار بداریم و به ملزومات آن پایدار باشیم.

وزیر اطلاعات افزود: امسال تقارن معنادار پرمعنایی بین دوازده فروردین و روز شهادت امام کاظم(ع) پدید آمده است. یکی ریشه و دیگری بر و برگ و ثمر آن ریشه است. خود 12 فروردین به تنهایی ارزش دارد که همچون 25 ماه رجب گرامی داشته شود و برای آن برنامه های همه ساله پیش بینی شود. چون روزی است که با رأی و نظر مردم نظام سیاسی ایران به عنوان «جمهوری اسلامی» شکل گرفته است.

وی یادآور شد: امام راحل دو روز را در تاریخ به عنوان روز عزای عمومی دائمی و روز جشن دائمی اعلام کردند. 15 خرداد را روز عزای دائمی و 12 فروردین را روز عید و جشن دائمی اعلام کردند. بنابر این باید 12 فروردین همواره باید گرامی داشته شود. ارزش کار عظیمی که امام راحل در این روز انجام دادند برای مردم بیان شود. 12 فروردین روز تجلی اراده مردم ما است. زیبا است که بعد از 40 سال، امروز در آغاز گام دوم انقلاب و آغاز دهه پنجم انقلاب این همت گماشته می شود که 12 فروردین این چنین گرامی داشته می شود.

علوی تأکید کرد: 12 فروردین و نظام مقدس جمهوری اسلامی ریشه در مبارزات امام راحل و مبارزات امام راحل ریشه در مبارزات امام کاظم(ع) و دیگر ائمه ما دارد. هر یک از ائمه ما در جهت احیای نظام امامت، که نظام الهی و رهبری است، مجاهدت و مبارزه و تلاش کردند. امام کاظم(ع) هم در این زمینه کارنامه درخشانی دارد. 35 سال امامت کرد. امامت حضرت با دوران چهار خلیفه عباسی همزمان بود. هریک از این زمان ها وضعیت و خصوصیت خاص خودش را داشت و امام هم متناسب با هر یک از این زمان ها سیاست حکیمانه و مدبرانه ای را در جهت احیای فرهنگ امامت به کار بردند.

وزیر اطلاعات با اشاره به وقایع تاریخی بعد از شهادت امام صادق(ع) اظهار داشت: امام کاظم(ع) در شرایطی که حتی نمی شد امام معرفی شود کار امامت را شروع کردند؛ اما آرام آرام کار را جلو بردند و خفقان را شکستند. امام کاظم(ع) کار فرهنگی، علمی، سیاسی کرد و روز به روز شیعه جان می گرفت و زمینه بهتر پیدا می کرد و به این وسیله اندیشه قیام و به پا خواستن در برابر ظلم بنی عباس را در بین مردم ترویج می کرد. در سیاه چاله های هارون هم امام کاظم(ع) منشأ هدایت افرادی شد که تمام وجودشان غرق در گناه و معصیت بود.

وی با بیان اینکه امام راحل هم همین مسیر جدّ بزرگوارش را طی کرد، افزود: وقتی که دید قدرت حکومت در مسیر غیر مردمی و غیر اسلامی و غیر ارزشی حرکت می کند و سر در گرو فرمان استکبار جهانی و آمریکا دارد، امام راحل سکوت در برابر آن را جایز نشمردند و فرمودند امروز مبارزه واجب است و در شرایطی که افراد زیادی دور امام نبودند فریادشان را بلند کردند. امام روی مردم حساب می کرد و همیشه دنبال این بود که مردم به صحنه بیایند؛ می فرمود اگر مردم آگاه شوند برای شاه و ساواک جایی در کشور باقی نمی ماند. برای آگاهی مردم و آمدن آنها به صحنه تلاش می کرد و سرانجام هم موفق شد.

علوی یادآور شد: رژیم شاهنشاهی قیام 15 خرداد را سرکوب کرد و به خیال خودشان برای همیشه قیام را سرکوب کرده است. امام را به زندان انداخت و عین جدّش موسی بن جعفر(ع) زندان را تحمل کرد و از زندان که بیرون آمد در جریان کاپیتولاسیون دوباره پرچم مبارزه را بلند کرد و امام را تبعید کردند. آن زندان و تبعید تأثیری نداشت که امام دست از مبارزه بردارد. وقتی امام می خواست در فیضیه صحبت کند گفتند که عده ای کمین کرده اند تا شما را از بین ببرند. امام راحل فرمود من را به کشته شدن می ترسانید؟! من هم اکنون سینه خود را برای سرنیزه های شما آماده کرده ام؛ ولی برای قبول زورگویی های شما هرگز.

وی ادامه داد: در سال های 56 و 57 با اشاره امام میلیون ها انسان در کف خیابان های تهران و شهرستان های کل ایران به حرکت در می آمدند و خواستار حکومتی بر پایه قرآن با نفی ابرقدرت شرق و غرب بودند و سرانجام امام انقلاب را با تکیه بر مردم به پیروزی رساند. امام روی شما حساب می کرد. خیلی از انقلاب های دنیا برای اینکه به پیروزی برسند فاز نظامی درست می کردند. اما امام معتقد بود اگر مردم به صحنه بیایند دیگر نیاز به هیچ چیز دیگری نداریم و اصلا سراغ اسلحه و آموزش های نظامی نرفت. حتی زمانی که مرحوم عسگراولادی در نوفل لوشاتو خدمت امام رفتند و گفتند الآن دست نیروهای انقلاب خالی نیست که جواب گلوله را با گل بدهیم، اجازه می دهید جواب گلوله را با گلوله بدهیم؟ امام راحل می فرمایند جواب چه کسی را با گلوله بدهید. بچه های ارتش که به اختیار خودشان نیامده اند و به زور آورده اند. ارتش متعلق به مردم است و باید به مردم بپیوندد و به آغوش مردم برگردد؛ شما کاری کنید که این امر زودتر صورت بگیرد.

وزیر اطلاعات با تأکید بر اینکه امام نیروهای مسلح را هم بخشی از مردم می دانست، گفت: امام نیروهای مسلح را متعلق به شاه نمی دانست و لذا در تمام اعلامیه ها حتی یک مطلب هم علیه نیروهای مسلح، مخصوصا ارتش، بیان نکردند و بلکه همیشه به عنوان «فرزندان ارتشیم» نیروهای ارتش را مخاطب قرار می دادند و می فرمودند من از فرزندان ارتشیم می خواهم که از شاه ببُرند و به دامان ملت پناه ببرند و اینها بر دل نیروهای ارتش اثر می گذاشت.

وی یادآور شد: سال 43 هم امام راحل وقتی با شاه صحبت می کند او را تحقیر می کند و می گوید آقای شاه، چهل و چند سال از عمرت گذشته است؛ به خودت بیا. کاری نکن که دستور بدهم تو را مانند پدرت بگیرند و از این مملکت بیرون کنند. اما وقتی می خواهد با نیروهای مسلح و ارتش صحبت کند با همان ادبیات و لحنی صحبت می کند که با علما صحبت می کرد. فرمود ای علمای اسلام، به داد اسلام برسید؛ بعد هم فرمود ای ارتش ایران، به داد ایران برسید. یعنی همان طوری که علما را از خودش می داند، ارتش را هم از خودش می داند.

علوی افزود: یکی از طلاب جوان از امام شنیده بود که اگر مردم آگاه شوند برای شاه و ساواک جایی نمی ماند. می گفت یک وقت خدمت امام رسیدم و گفتم شما شاه و ساواک را می گویید و ارتش تا بن دندان مسلح که پای شاه ایستاده را چطور در نظر نمی گیرید؟ امام لبخندی زد و فرمود که نگران نباشید؛ ارتش با ما است. امام اغلب اطلاعات را از ارتش و ارتشیان می گرفت. می دانست که ارتش بخشی از مردم است و روی مردم حساب می کرد. اگر نیروهای ارتش می خواستند جلوی مردم انقلابی بایستند که انقلاب به آن زودی پیروز نمی شد.

وی ادامه داد: شب 22 بهمن وقتی که ستاد ارتش جلسه گذاشت و ارتشبُد قره باغی جلسه را شروع کرد، ارتشبد بدری گفت که اول اجازه دهید من یک جمله بگویم؛ اگر می خواهید روی حرکت نظامی فکر کنید من از اول این را به شما گفته باشم که روی نیروی زمینی حساب نکنید. قره باغی گفت همافران نیروی هوایی که رفته اند و به انقلابیون پیوسته اند، نیروی دریایی هم که در تهران چیزی ندارد. تمام امید ما به نیروی زمینی است؛ آن وقت شما می گویید روی آن حساب نکن؟ گفت به خاطر اینکه ما دستور می دهیم اما سرباز شلیک نمی کند. وقتی دیدند این طوری است صبح روز 22 بهمن اطلاعیه دادند که ارتش بی طرفی خودش را اعلام می کند.

وزیر اطلاعات اظهار داشت: برای اینکه نظام ما «جمهوری اسلامی» باشد کافی بود امام راحل بفرمایند نظر من این است که نظام جمهوری اسلامی باشد اما مردم اختیار خودشان را دارند؛ هرکس نظرش این است که جمهوری اسلامی باشد در خیابان ها راهپیمایی کنند. آن وقت همه مردم به خیابان ها می آمدند و شعار می دادند که نظام جمهوری اسلامی باشد. اما امام می خواهد جنبه مردمی جمهوری اسلامی و ریشه داشتن جمهوری اسلامی در بین مردم شکل رسمی و قانونی پیدا کند و لذا می فرمایند که صندوق های رأی را در جای جای کشور برقرار کنید و مردم رأی دهند که آیا جمهوری اسلامی را قبول دارند؟ و آن درصد قاطع به جمهوری اسلامی رأی دادند و این چنین امام راحل یک نظام مردمی با ویژگی اسلامی را بنیانگذاری کردند.

وی در پایان گفت: امروز 40 سال از آن ماجرا و جشن شکوهمند 12 فروردین می گذرد و بحمدالله انقلاب ما قدرتمندتر و قوی تر از همیشه سنگر به سنگر به برکت اسلام و رهبری اسلامی، یعنی ولایت فقیه پیشروی کرده است. در این سال ها مقام معظم رهبری هم اقتدار نظام را پیوسته افزودند و هم سبقه اسلامیت نظام ما را با تمام وجود صیانت و پاسداری کردند و امروز ما سبقه اسلامی نظام مقدس جمهوری اسلامی را در حد اعلای خودش مدیون مقام معظم رهبری هستیم؛ که هر جا افرادی با اندیشه استحاله ای، واگرایی، لیبرالی و یا لاییکی می خواستند به رنگ زیبای اسلامیت جمهوری اسلامی آسیبی وارد کنند مقام معظم رهبری هوشمندانه با آن مقابله و اسلامیت نظام را صیانت کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.