در منابع دینی ما بر این نکته تأکید شده است که رسول اکرم(ص) و اهل بیت او محور وحدت جامعه اسلامی هستند. وجود نبی اکرم(س) مستمر است و مخصوص معاصرین ایشان نیست. این نعمت که منشأ وحدت و اخوت جامعه است باید تداوم پیدا کند. یکی از جلوه های تداوم نعمت وجود رسول اکرم(ص) استمرار نسل ایشان است.

دومین همایش بزرگ سادات، پیش از ظهر امروز (پنجشنبه ۲ اسفند ماه 97) با حضور شخصیت ‌ها، مقامات و سادات برگزیده شیعه و سنی از سراسر کشور در سالن اجلاس سران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، در ابتدای این همایش محمد ناظمی اردکانی معاون امور اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه برگزاری چنین همایشی وحدت بین شیعه و سنی را بیش از پیش به رخ جهانیان می‌ کشاند، گفت:‌ این همایش با حضور فرزندان حضرت زهرا(س) صورت گرفته تا وحدت را نشان دهد و خدعه دشمنان را بدل به یأس کند. سادات سرمایه عظیم اجتماعی هستند که هویت خود را از نبی اکرم(ص) و این شجره طیبه در طول تاریخ و سراسر زمین گسترده شده است.

وی با بیان اینکه این ذریه طیبه در هر کشوری محل رجوع علماء و پناه مردم هستند، افزود: مقام معظم رهبری امروز پرچم سترک مبارزه با استکبار جهانی را در دستان خود دارد و حضور سید حسن نصرالله لرزه بر اندام زورگویان جهانی انداخته است.

ناظمی اردکانی تأکید کرد:‌ بخش اعظم جهانی شدن رسالت پیامبر اکرم(ص) بر دوش فرزندان بزرگوار حضرت است. اهل بیت مهمترین عامل وحدت در جهان اسلام  هستند و با روحیه شهادت‌ طلبی خود وحدت همگانی را به مردم مسلمان جهان نشان دادند.

 

آیت‌الله اراکی: سادات نقش اساسی در ایجاد وحدت در جامعه اسلامی دارند

آیت ‌الله محسن اراکی نیز در این همایش با تأکید بر جایگاه ویژه اهل بیت(ع) و ذریه حضرت زهرا (س) در فرهنگ اسلامی و منابع دینی، گفت: در منابع دینی ما بر این نکته تأکید شده است که رسول اکرم(ص) و اهل بیت او محور وحدت جامعه اسلامی هستند. وجود نبی اکرم(س) مستمر است و مخصوص معاصرین ایشان نیست. این نعمت که منشأ وحدت و اخوت جامعه است باید تداوم پیدا کند. یکی از جلوه های تداوم نعمت وجود رسول اکرم(ص) استمرار نسل ایشان است.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در راستای عملی سازی وحدت به این مهم رسید که باید از این وجود مستمر و نعمت الهی بهترین بهره را برد. لذا معتقدیم سادات می توانند نقش اساسی در ایجاد وحدت امت اسلامی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه قریب 300 میلیون نفر سادات اولاد فاطمه(س) در سراسر جهان داریم، ادامه داد: بیش از شش میلیون نفر سادات ثبت شده شیعه و سنی در ایران داریم که می توانند و بلکه وظیفه دارند که از این محوریت پاسداری و برای ایجاد وحدت تلاش کنند. آنها می توانند محوری برای احیاء ارزش های اسلامی باشند. اولاد رسول اکرم(س) برای نگهداری این ارزش ها اولی هستند. این اجتماعات چراغی را روشن می کند که نهادهای آموزشی، فرهنگی و تبلیغاتی به این اصل مهم بپردازند و جایگاه و حقوق آنها را صیانت کنند.

آیت الله اراکی با بیان اینکه باید این عصر را به عنوان عصر امام خمینی(س) نام برد، تصریح کرد: در این عصر احیای اسلام و ارزش های اسلامی هر جا چشمه نوری می جوشد نقش اولاد فاطمه زهرا(س) برجسته است. در تمام اعصار گذشته هم همین افراد پرچمدار مبارزه با ظلم و ستم بوده اند و هیچ گروهی را نداریم که به اندازه سادات در مبارزه با ظلم و ستم هزینه داده باشد.

 

دکتر زهرا مصطفوی: کلمه «وحدت» بیش از هر کلمه ای در سخنرانی های امام تکرار شده است

دکتر زهرا مصطفوی نیز در این همایش با یادآوری اینکه در این ایام دو تولد مقابل ما هست، گفت: یکی از این دو تولد دخت نبی اکرم، صدیقه طاهره حضرت زهرا(س) است. حضرت امام در خصوص ایشان گفتند اگر فاطمه زهرا مرد بود پیامبر بود و این جایگاه حضرت زهرا(س) را نشان می دهد. تولد دیگر تولد حضرت امام است که از سن 16 سالگی از برج خمین با تفنگ دفاع می کرده و پس از آن نیز به وسیله قلم و زبان با اشرار مبارزه می کردند.

دختر گرامی امام خمینی یادآور شد: حضرت امام بعد از انقلاب اولین انسانی بودند که همواره حرفشان در وحدت بود و بر اساس تحقیقات به عمل آمده، کلمه «وحدت» بیش از هر کلمه ای در سخنرانی های امام تکرار شده است. ایشان مجتهدی بودند که حکم کردند شیعیان و اهل سنت برادر هستند و با هم نماز می خوانند. این چیزی است که ما می توانیم از آن درس بگیریم.

وی تأکید کرد: اهمیت زیادی دارد که اهل سنت و شیعه «همه با هم» جمع شویم تا پیروزتر باشیم. یقینا حضرت امام از برگزارکنندگان این جلسه خوشحال می شود؛ چون هدف امام همین بود.

 

حجت الاسلام ابوترابی فرد: وحدت اسلامی دستاورد قیام امام است

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی فرد نیز با بیان اینکه وحدت اسلامی دستاورد قیام امام است، گفت: علمای شیعه و اهل سنت تقریبا اتفاق نظر دارند که وقتی پیامبر(ص) در مباهله حاضر شد امام حسن و امام حسین و یگانه دختر و دامادشان امیرالمؤمنین(ع) همراهشان بودند. فخر رازی می گوید اهل تفسیر و حدیث بر این حضور اتفاق نظر دارند.

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: امت اسلامی در حول قرآن، شخصیت پیامبر(ص)، قبله واحد و ذریه حضرت رسول وحدت دارند. ذریه حضرت زهرا در دنیای اسلام باید دست ها را در دستان یکدیگر محکم بفشارند و با وحدت کلمه، آن گونه که قرآن دعوت می کند و امام پرچمدار آن بود و رهبری پای می فشارد، مسیر وحدت را استحکام ببخشند و با هم حرکت کنند و راه را برای ظهور منجی عالم بشریت هموار نمایند. امیدوارم این راه با عزت و اقتدار و سرافرازی ادامه پیدا کند.

با اشاره به اینکه امت اسلامی حول قرآن، شخصیت پیامبر(ص)، قبله واحد و شخصیت حضرت زهرا وحدت دارند، این موارد را 4 رکن اساسی برای وحدت امت اسلامی برشمرد و گفت: شما ذریه پیامبر(ص) باید دست همدیگر را محکم بفشارید و با وحدت کلمه مسیر وحدت امت اسلام را فراهم کنید و استحکام بخش آن باشید.

 

حجت الاسلام و المسلمین شاهرودی: انسان های مؤمن در هر جای دنیا نسبت به فرزندان پیامبر اظهار ارادت می کنند

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد حسینی شاهرودی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در این همایش گفت: این اجتماع بسیار ارزشمند است؛ برای اینکه نگاه مجددی به اصل و ریشه مان داشته باشیم که ما از خاندان اشرف مخلوقات عالم و زهرای مرضیه(س) و علی مرتضی(ع) هستیم؛ زهرایی که کوثر قرآن است و به تعبیر پیامبر، همه خوبی ها در او جمع شده است.

وی با تأکید بر اینکه فاطمه زهرا(س) عنصر بهشتی دارد و هدیه خداوند بر بشریت است، تصریح کرد: کوثر خیر کثیر مداوم است. به تعبیر پیامبر(ص) او سراسر خیر و حسن است و تمام بشریت می توانند از او بهره مند شوند. یکی از وجوه این خیر را برخی از مفسرین فرزندان حضرت زهرا(س) دانسته اند.

حسینی شاهرودی ادامه داد: شاید ما بهتر و بیشتر بتوانیم این خیر را درک کنیم که فرزند برومند زهرا(س) انقلابی را ایجاد کرد که نه تنها ایرانیان و بلکه جهانیان را بهره مند کرد و نام خدا را زنده کرد؛ و به وسیله فرزند دیگرش یعنی آیت الله خامنه ای این پرچم ادامه می یابد و قطعا همان طور که امام راحل پیش بینی کرده این نهضت زمینه ساز ظهور حضرت حجت(عج) است.

وی تأکید کرد: اگر گسترش اسلام را ببینید، همواره یکی از فرزندان زهرا(س) پرچمدار بوده است و امروز هم همین است. اینها قرار است یاد خدا را در دنیا زنده کنند. انسان های مؤمن در هر جای دنیا نسبت به فرزندان پیامبر اظهار ارادت می کنند و پیامبر این را نشانه ایمان قرار داده است. احترام به سادات افتخار و مسئولیت بزرگی است. در سوره کوثر، در مقابله با تفکر مشرکین، فرزندان پیامبر گرامی دانسته شده اند. نماد سبز سیادت رنگ بهشتی ها است و پیامبر در جشن ها از آن استفاده کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان سخنان خود گفت: ان شاء الله ما سادات بتوانیم، به ویژه در این زمان که پرچم دین برافراشته است، به وظایفمان در زمینه وحدت و همدلی عمل کنیم.

 

مولوی ساداتی: پیروی از اهل بیت(ع) جزء مهمی از احکام اسلام است

مولوی عبدالصمد ساداتی نیز در این همایش گفت: در شرایط امروز، چنین همایشی می تواند محور وحدت امت اسلامی باشد. زیرا خداوند اهل بیت(ع) را برگزیده ترین افراد امت قرار داده و از این نظر است که ما معتقد هستیم محبت، الفت، قدرشناسی و پیروی از اهل بیت پیامبر جزئی از ایمان و بلکه جزو مهمی از احکام اسلام است.

امام جمعه اهل سنت سراوان افزود: در تمام مذاهب اسلامی و تفاسیر، احادیث، سنن و کتاب های معتبر از جمله صحاح اهل سنت صراحت شده و در صحیح مسلم پیامبر سفارش اکید می کند که باید قدر و منزلت اهل بیت(ع) را بدانید. امروز افتخار بزرگی است که رهبر ما فرزند زهرا است و این درخت تنومند و ریشه دار اسلامی که خیر کثیر است و ثمره آن در تمام دنیا هست. در حالی که دشمن آن روز تصور می کرد پیامبر(ص) ابتر است، خداوند وحی صادر کرد که دشمن تو ابتر است و اهل بیت(ع) معزز شده اند. افتخاری است که بتوانیم این سلسله را به جایی برسانیم که تمام دنیا را عقل و انصاف فرابگیرد.

وی اظهار داشت: امام شافعی می فرماید، «محبت اهل بیت فرض است». این قدر و منزلت بزرگی است. نماز بزرگترین عبادت برای خدا است و در آن عبادت باید بر اهل بیت درود فرستاده شود. اینجا است که علما می نویسند کوتاهی در ادای حقوق آنان از گمراهی است. این انتساب مسئولیت اهل بیت(ع) و ذریه و اولاد آنها را بیشتر می کند که با اعمال صالح در میان مردم الگو و نمونه باشند. خصوصا در شرایط امروز که دشمنان از هر طرف توطئه می کنند، موفقیت ما در وحدت است.

 

ماموستا خسروی: ما اهل سنت اخلاص و علاقه خودمان را به اهل بیت پیامبر و اولاد فاطمه زهرا(س) اعلام می داریم

ماموستا سید جمال خسروی در این همایش گفت: از آیات قرآن کریم مشخص است که محبت اهل بیت(ع) از عبادت هایی است که وسیله تقرب به خداوند است؛ به طوری که پیامبر به فرستادن صلوات بر «آل محمد» تأکید کرده است. امام شافعی نیز می فرماید محبت اهل بیت در قرآن فرض است و کسی که در تشهد بر «آل محمد» صلوات نفرستد نمازش باطل است. علمای اهل سنت معتقدند حب اهل بیت(ع) نشانه ایمان و بغض به آنها نشانه نفاق است.

این عالم اهل سنت تأکید کرد: پیامبر اکرم(ص) می فرماید، اولاد و فرزندانتان را به صفت محبت پیامبر، محبت اهل بیت و قرائت قرآن کریم تربیت کنید. اهل بیت پیامبر راهبر و راهنمای مسلمانان و الگو و اسوه زنده در علم و تقوا و تمسک به پیامبر در جهان اسلام هستند و در وحدت نقش برجسته دارند. لذا ما اهل سنت اخلاص و علاقه خودمان را به اهل بیت پیامبر و اولاد فاطمه زهرا(س) اعلام می داریم و از دشمنان اهل بیت بیزاری خود را ابراز می داریم و افتخار می کنیم در کشوری زندگی می کنیم که قائد آن، آیت الله خامنه ای، از ذریه رسول اکرم(ص) است و  ان شاء الله این جلسات ادامه پیدا کند تا به منطق اهل بیت(ع) راه پیدا کنیم.

 

در پایان این همایش، نشان عالی «ذریة النبی» به خانواده مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی اعطا شد و از آیت ‌الله سیدعلی‌اصغر دستغیب، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی شهیدی محلاتی، مولوی عبدالصمد ساداتی، خانواده سید محسن موسوی دیپلمات اسیر در بند رژیم صهیونیستی، ماموستا سید مصطفی خاتمی امام جمعه اهل سنت اشنویه، خانواده شهید سید مجتبی نواب‌ صفوی، سید علاء الدین میرمحمد صادقی، خانواده سید ثارالله موسوی از شهدای حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان، مولوی سید صلاح الدین نقشبندی، خانواده سید احسان میرسیار شهید مدافع حرم، ماموستا سید جمال خسروی و خانواده روح الله موسوی شهید مدافع حرم تیپ فاطمیون تجلیل و قدردانی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.