شب گذشته مراسم نکوداشت نخستین بانوی سفیر سیستان و بلوچستانی «حمیرا ریگی» در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، شب گذشته مراسم نکوداشت نخستین بانوی سفیر سیستان و بلوچستانی «حمیرا ریگی» در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.

در این مراسم که با حضور «حمیرا ریگی» نخستین زن سفیر سیستان و بلوچستانی برگزار شد، چهره های سیاسی و فرهنگی نظیر علی یونسی، معصومه ابتکار، محمود دعایی، عباس عراقچی، ولی الله شجاع پوریان، علیم یارمحمدی و محمدباسط درازهی «نمایندگان مجلس زاهدان و سراوان»، محمدرضا واعظ مهدوی، شهربانو امانی، نرگس آبیار، مهناز افشار، پوری بنایی و... حضور داشتند.

در ابتدای مراسم با پخش نماهنگی از تصاویر شهدای حادثه تروریستی اخیر در سیستان و بلوچستان، یاد و خاطره آنها گرامی داشته شد.

«سفیر آفتاب» نکوداشت نخستین بانوی سفیر سیستان و بلوچستانی / حمیرا ریگی

معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در این مراسم گفت: در دوره دولت تدبیر و امید، استان سیستان و بلوچستان در چند موضوع پیشگام بوده و شاید چشمگیرترین مسأله به گواه آمار به دور از اغراق، بحث زنان و تحول عظیمی است که در حوزه زنان از منظر انتصاباتی است که در این مسیر اتفاق افتاده و زنان بسیار توانمندی مانند خانم ریگی و در معاونت استانداری ها و اداره های کل در بسیاری از حوزه ها منصوب شدند و رتبه استان سیستان و بلوچستان در این رابطه اول است.

وی افزود: باید از استاندار سابق و فعلی و همچنین نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و بیش از همه از مردم شریف و عزیز سیستان و بلوچستان تشکر کنم که باعث شدند چنین تحولات مثبتی در استان اتفاق افتد و زنانی نظیر حمیرا ریگی، مسئولیت‌های ملی به دست آورند. این تحول بسیار امید بخش، بنیادین و اتفاق مهمی از منظرهای مختلف است و جنبه ویترینی و تزئینی ندارد و نشان دهنده این است که ما سرمایه های عظیمی در بین زنان و مردان در کشور خود داریم که اگر فرصت قائل شویم این سرمایه‌ها می توانند تحولات بزرگی برای جامعه ما به وجود آورند.

ابتکار گفت: یکی از ویژگی‌های مدیریت خانم ریگی که از ویژگی های مدیریت زنان است و مردان هم به اهمیت آن پی بردند، بحث استفاده از هوش عاطفی و مدیریت الهام بخش است و نوع مدیریت خانم ریگی در جلب مشارکت مردم و روابط عمومی قوی ای که داشته، در حل و فصل مناسبات بسیار هوشمندانه و بابهره گیری از همان هوش عاطفی بوده است.

«سفیر آفتاب» نکوداشت نخستین بانوی سفیر سیستان و بلوچستانی / حمیرا ریگی

عباس عراقچی نیز گفت: به سرکار خانم ریگی و مردم گرم استان سیستان و بلوچستان و به خودمان در وزارت امور خارجه به خاطر انتصاب ایشان به عنوان سفیر کشور برونئی تبریک می گویم. باعث افتخار ما در وزارت امور خارجه است که از چنین همکاری در وزارت امور خارجه بهره مند شدیم و امیدواریم همانطور که در طول سالیان گذشته نمونه یک خانم موفق در عرصه اجتماعی و سیاسی بودند در عرصه بین المللی نیز همین گونه باشند و الگویی برای سایر زنان باشند.

وی افزود: وزارت امور خارجه برای اینکه خانم ریگی در این عرصه موفق باشند، در کنار ایشان می ماند و این باعث افتخار است که فرصتی برای خانم های ایرانی ایجاد شود تا بتوانند نماینده ایران در حوزه بین الملل باشند.

عراقچی با بیان اینکه سفیر نماینده هر کشوری است، گفت: در کشور های خارجی به سفیر هر کشور به عنوان نماینده و اسوه آن کشور نگاه می کنند و ما کم داشتیم خانم هایی که به نمایندگی از کشور ایران در خارج از کشور حضور داشته باشند و خوشحالیم که اولین زن سفیر جمهوری اسلامی ایران سرکار خانم افخم و دومین آن سرکار خانم ریگی هستند و امیدواریم که برای جمهوری اسلامی ایران افتخارآفرین باشند.

«سفیر آفتاب» نکوداشت نخستین بانوی سفیر سیستان و بلوچستانی / حمیرا ریگی

حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی دیگر سخنران این مراسم بود که طی سخنانی اظهار کرد: وقتی آقای رئیس‌جمهور مسئولیت امور اقوام را به من واگذار کرد، من به اولین کسی که مراجعه کردم آقای ظریف بود و از ایشان خواهش کردم که برای رفع تبعیض های تحقیرآمیزی که در کشور ما هست، باید شجاعانه تخیلات و توهمات را از بین برده و انتصابات مهمی در همه عرصه ها داشته باشند.

وی افزود: من از آقای ظریف قول گرفتم که 5 نفر از زنان اقوام و مذاهب را سفیر کند، اما تاکنون تنها به دو نفر این جایگاه را داده است و اکنون که در خدمت شما هستم، بنابر دستور رئیس جمهور جمعیت زیادی را به وزارت امور خارجه معرفی کردیم و امیدواریم که در دوسال آینده، اقدامات بیشتری در این راستا انجام شود. باید از استاندار سابق آقای علی اوسط هاشمی هم تشکر کنم که در سیستان و بلوچستان این سد را شکستند تا دیگران بتوانند بهتر عمل کنند.

یونسی ادامه داد: امیدوارم که به این زودی خبرهای مهم تری در این رابطه بشنویم و باید گفت که خبرهایی هم در راه است. از خانم ریگی که به خاطر شایستگی هایی که در سمت مهم فرمانداری داشتند، تبدیل به نماینده همه مردم و بانوان ایران در کشور برونئی شدند، تشکر می کنم.

سیدمحمود حسینی نیز که در دوره اول دولت اصلاحات، استاندار سیستان و بلوچستان بود، در این مراسم گفت: امروز همه در اینجا برای نکوداشت یکی از فرزندان سیستان و بلوچستان و بزرگداشت یک خطه حساس و مهم از کشورمان جمع شدند. البته با توجه به حوادثی که در این روزها اتفاق افتاد، حادثه غم‌بار حمله انتحاری به مرزبانان وطن در جاده خاش-زاهدان همه مردم ایران را نگران و عزادار کرد و من به سهم خودم به همه ایرانیان تسلیت می گویم.

وی افزود: باید آگاه بوده و بتوانیم این حادثه را درست تحلیل کنیم تا مبادا پیام اشتباهی به جامعه منعکس شود. چرا که مردم استان سیستان و بلوچستان در طول تاریخ و همه ادوار، همواره از مرزهای پرماجرای شرق و جنوب شرق پاسداری کردند و باید همه مردم ایران قدردان آنها باشند. لذا باید این حادثه را ریشه یابی کرد و  زمینه های بروز و رشد این افکار را از کسانی که طراحی کردند و قصد دارند سازمان و مرام داعشی را به خطه بکشانند، شناسایی کرد.

حسینی گفت: استان سیستان و بلوچستان با تمامی تاکید در توسعه، به جهت نظام تدبیر غلطی که در گذشته بوده و با توجه به دوردست بودن، سرمایه‌های عظیمی دارد، یکی از این سرمایه ها که باید به آن توجه شود، سرمایه انسانی است. سرمایه انسانی استان وقتی بروز می کند که زمینه سازی شده و میدان برای آن فراهم شود. شاید حضور چنین جمعی برای بزرگداشت سرکار خانم ریگی این پیام را داشته باشد که وقتی چنین نیروهایی زمینه رشد برایشان فراهم می‌شود، می توانند مراتب را به خوبی و به سرعت طی کنند.   

وی  ادامه داد: سرکار خانم ریگی در مدتی که مسئولیت‌هایی را عهده دار بودند، نشان دادند که علاوه بر توانایی‌های روحی، ایمان قوی به کار و تبحر مدیریتی، می تواند الگویی برای زنان کشور باشند. ایشان مدتی قبل با وجودی که تصادف کرده بود و در دوره نقاهت قرار داشت، اما بازهم از پروژه ها بازدید می کرد و با مردم دیدار داشت و این برای من بسیار انگیزه بخش بود.

در ادامه این مراسم، نسرین بهجتی یکی از هنرمندان زن بلوچ با خواندن دو شعر از حمیرا ریگی به عنوان بی همتاترین زن این سرزمین و سفیر صلح و دوستی نام برد.

علی اوسط هاشمی نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم گفت: سیستان و بلوچستان با برخورداری از یک پنجم مرزهای خشکی و آبی کشور، در هیچ برهه ای نقطه آزار و زحمت برای کشور نبوده، بلکه همواره زحمت تولید امنیت برای کشور را نیز عهده دار بوده است. این استان هم جوار کشورهایی نظیر پاکستان و افغانستان است که هنوز حاکمیت در آنجا به گونه ای توسعه پیدا نکرده که قادر به تأمین امنیت باشد. لذا همه باید تریبونی برای استان باشیم که علیرغم فاصله اش از حیث توسعه و پیشرفت با سایر نقاط کشور، ولی همه در آن بانگاهی مسئولانه و مالکانه در جهت دفاع از کیان ایران بزرگ آماده هستند.

وی افزود: دولت در نوع نگاه به نقش زن پیشتازی دارد، چرا که بر این باوریم که توسعه منهای زن در هر نقطه از کشور و جهان امری محال است. توسعه به صرف مردمحوری قطعاً حاصل نشده و نخواهد شد. باید انسان را محور توسعه بدانیم. این نگاه تولید ارزش و یک نوع ارزش گذاری بر حرکت دولت و نگاه ظریف آقای ظریف به عنوان وزیر امور خارجه است که به سمتی روی آورده تا نمایندگانی را از جامعه ایران و از جنس زن برای نمایندگی نظام در گوشه ای از دنیا ماموریت دهد. این برای دنیا پیام دارد و آغاز مبارکی است که همه ما باید به آن بیندیشیم و به نظر می رسد که فاصله تا آن مرحله از نگاهی که عدالت و درخشش را به نمایش بگذارد، زیاد است. عدالت در نوع نگاه به اقوام، در نوع نگاه به جنسیت و نوع نگاه به کثرت مهم هستند تا توسعه در کشور محقق شود.

 

  • علی یونسی: خانم ریگی به خاطر شایستگی های‌شان تبدیل به نماینده همه مردم و بانوان ایران در کشور برونئی شدند
  • عباس عراقچی: امیدواریم که خانم ریگی برای جمهوری اسلامی ایران افتخارآفرین باشند
  • معصومه ابتکار: یکی از ویژگی های خانم ریگی، بحث استفاده از هوش عاطفی و مدیریت الهام بخش است

 

وی افزود: در چهارسالی که استاندار بودم، خانم اربابی به عنوان اولین زن معاون استاندار پیشنهاد شد که این در 40 سال انقلاب بی نظیر است و در دوره من، همچنین 2 فرماندار زن در استان منصوب شدند. بی تردید سیستان و بلوچستان در دوره یازدهم جلوتر از دوره دوازدهم بود.

محمدهادی ایازی معاون اسبق شهرداری تهران هم در این مراسم گفت: من 4 سال قبل زمانی که آقای علی اوسط هاشمی استاندار بودند، از شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان بازدید داشتم، سرکار خانم ریگی در میان سایر فرمانداران بسیار فعال بودند و هیچ مجموعه ای باقی نماند که ایشان ما را برای بازدید به آنجا نبرده باشد. امروز نیز خوشحالم، خانمی برای نمایندگی جمهوری اسلامی در یکی از کشورها انتخاب شده که هم جوان، هم بلوچ و هم اهل تسنن است و از این جهت باید به دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی تبریک گفت. انشاءالله همانطور که سرکار خانم ریگی در عرصه داخلی موفق بودند، در عرصه بین المللی نیز شاهد توفیقات ایشان باشیم.

در ادامه این مراسم، نماهنگی با مضمون حمایت تحصیلی از دانش آموزان بی سرپرست پخش شد که گوینده در آن از «حمیرا ریگی» به عنوان یکی از افراد موفق استان سیستان و بلوچستان نام برد.

«سفیر آفتاب» نکوداشت نخستین بانوی سفیر سیستان و بلوچستانی / حمیرا ریگی

مهناز افشار هم به عنوان یکی از هنرمندان حاضر در این مراسم، طی سخنانی گفت: بسیار خوشحالم که امشب اینجا حضور دارم و قبل از هر چیز لازم می‌دانم که انزجار خود را از ترور و تروریست اعلام کنم و خدمت تمام خانواده های عزادار تسلیت عرض کنم. خوشحالم بابت دیاری اینجا هستم که نسبت به آن تعصب داریم. خوشحالم که یک زن از محروم ترین مناطق ایران به مدارج عالی رسیده، برای شخص خانم ریگی خیلی خوشحالم. شاید اینجا وقت مناسبی برای انتقادها و بیان وعده ها نباشد، اما ما امشب برای شما اینجا هستیم و من نیز شخصاً به خاطر شخص شما اینجا آمدم، زنی که با شایستگی خودش به اینجا رسیده و نماینده تمام زن هایی است که در ساخت اجرایی و قدرت دارای وظیفه هستند و حتی نماینده زن های بسیاری که با مشکلات انبوهی از محدودیت ها در زمینه های مختلف مانند محدودیت های جنسیتی، سهمیه بندی ها در دانشگاه، استخدام و ورود به ورزشگاه ها و خیابان‌ها روبه رو هستند، شما می‌توانید برای ما نماد یک زن موفق باشید.

وی افزود: باز خوشحالم برای اینکه شما از جایی می‌آیید که به ناحق در محدودیت و محرومیت نگه داشته شده و به جای رسیدگی به محرومیت و مشکل آب و نان مردمش، گاهاً تصاویری می‌سازیم تا سهم مان را از محرومیت آن مردم فراموش کنیم. امیدوارم روزی برسد که سیستان و بلوچستان را جدی تر، جزئی از ایران بدانیم.

ابراهیم طاهرخانی دیگر سخنران این مراسم بود که متنی را در حمایت از زنان این مرز و بوم قرائت کرد.  

در ادامه نیز از مهدی رحمانیان «مدیرمسوول روزنامه شرق» به دلیل پوشش اخبار استان سیستان و بلوچستان تقدیر شد.

رحمانیان در همین حال با بیان اینکه بوم بزرگ ما ایران است، گفت: خانم ریگی نماینده ایران است و نشان داده که هم زنان هم مردان ما اگر فرصت ها برایشان فراهم شود، شایستگی این را دارند تا خود را نشان دهند.

فداحسین مالکی هم سخنران دیگر این مراسم بود که در بخشی از سخنان خود بیان کرد: از زمان مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ایشان به نوعی سهمیه ای برای رئیس جمهور و روسای جمهور بعد از خودش تعیین کرد که تعدادی از افراد بتوانند از بدنه دولت و با دستور رئیس جمهور سفیر شوند. اما اتفاقی که در مورد خانم ریگی و آن هم در این دولت افتاد، این بود که ایشان در درون دولت نبود، بلکه تنها به عنوان یک فرماندار انتخاب شده بود، ولی توانمندی ها و ظرفیت هایی که نشان داد باعث شد تا دولت ایشان را به عنوان سفیر انتخاب کند.

فریبا نظری پورکیایی «مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده» نیز در سخنانی از مقام و توانمندی‌های حمیرا ریگی تقدیر کرد.

زهرا اربابی «معاون استاندار سیستان و بلوچستان» نیز طی سخنانی از دستاوردها و سرمایه های انسانی استان سیستان و بلوچستان نام برد و از دولت تدبیر و امید به خاطر استفاده از زنان و مردان توانمند استان تشکر کرد.

گزارش تصویری نکوداشت«حمیرا ریگی» نخستین بانوی سفیر سیستان و بلوچستانی >>>

مهندس موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان هم طی سخنانی ضمن تسلیت بابت شهادت شهدای حادثه تروریستی اخیر در این استان گفت: آرزو می‌کنیم همچنان که  خون شهیدان در تاریخ ریشه ظلم را خشکانده است، ریشه این ظلمی که به مردم سیستان و بلوچستان شده است، خشکانده شود. البته اتفاقاتی در دیروز و امروز افتاد که قطعاً حاصل خون آن شهیدان است و امیدواریم که در ادامه نیز اتفاقات بهتری بیفتد و مردم ایران را خوشحال کند.

وی افزود: باید از همه کسانی که کمک کردند تا بستر فعالیت تمامی اقشار جامعه از هر قوم و مذهبی فراهم شود، تشکر کرد. در واقع آنها فرصت را برای انسانیت فراهم کردند. روزی که خانم ریگی در سال 79 بخشدار شدند، خیلی ها باور نداشتند یک زن بتواند بخشدار شود و اگر موفقیتی برای خانم ریگی حاصل شده، با حمایت همسر ایشان بوده است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: امروز بیش از چندصدخانم در استان عضو شورا هستند و شهردار خانم داریم. در زمانی که آقای علی اوسط هاشمی استاندار بودند، معاون استاندار، شهردار و فرماندار و 60 مدیر زن در استان خدمت می کردند و امیدواریم که این بستر در آینده نیز فراهم شود که انسان ها بتوانند به دور از جنسیت و قومیت و مذهب، متناسب با توانمندی هایی که دارند، فعالیت کنند.

«سفیر آفتاب» نکوداشت نخستین بانوی سفیر سیستان و بلوچستانی / حمیرا ریگی

حمیرا ریگی نیز در پایان این مراسم گفت: صادقانه بگویم که اگر توفیقی در تمام طول خدمتم حاصل شده، منحصر به شخص نیست. امروز بسیاری از اساتید در این مراسم که خود آغازگر تحول در استان سیستان و بلوچستان بوده و زمینه ساز حضور اقوام و مذاهب اسلامی در سطح ملی بودند، من را مورد لطف قرار دادند. اما اگر توفیقی به دست آمده، منحصر به شخص حمیرا ریگی نبوده، بلکه حاصل خرد جمعی و حمایت های همه جانبه همه ارکان نظام جمهوری اسلامی و پشتیبانی بی دریغ مردم بوده است که تنها در مردم سیستان و بلوچستان خلاصه نمی شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.