روز گذشته طرح استیضاح و عدم کفایت رئیس‌جمهوری، توسط مجتبی ذوالنور نماینده قم تهیه و از سوی 13 نفر از نمایندگان امضا شد، اما بعد از ساعاتی، حسینعلی حاجی دلیگانی عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی و از امضا کنندگان این طرح از توقف آن با تصمیم طراحان خبر داد.

به گزارش جماران، روز گذشته طرح استیضاح و عدم کفایت رئیس‌جمهوری، توسط مجتبی ذوالنور نماینده قم تهیه و از سوی 13 نفر از نمایندگان امضا شد. بنابر گفته‌های مجتبی ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، استیضاح رئیس‌جمهور دارای چهارده محور از جمله عدم برخورد با بیکاری، سوءمدیریت در کنترل بازار ارز، وارد آمدن خسارت به منافع ملی و سوءمدیریت در کنترل قیمت کالاها و... است. در همین حال که برخی از خبرگزاری‌ها با شور و حرارت خاصی اقدام به انتشار طرح عدم کفایت رئیس جمهوری کردند، ساعاتی بعد، حاجی دلیگانی، یکی از نمایندگان امضا کننده استیضاح روحانی از توقف این طرح با تصمیم طراحان خبر داد.

این درحالی است که طرح مذکور باید 94 امضاء برای مطرح‌شدن در صحن علنی مجلس را به دست می آورد.

طرح استیضاح رئیس‌جمهوری از سوی عده‌ای از نمایندگان جریانی خاص در حالی مطرح شد که یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس درباره آن می‌گوید: با آنکه از دولت انتقادات زیادی دارد، اما در این شرایط که کشور از سوی دشمنان خارجی تهدید و فشارها از سوی آمریکا به نظام و دولت بیش از هر زمان دیگر شده، باید دولت را تقویت کرد.

نادر قاضی پور معتقد است: دولت تلاش زیادی کرده تا مشکلات را حل کند، اصلاحاتی هم در آن صورت گرفته و یکی از وزرایی که هزینه های زیادی برای دولت تراشیده بود، نیز از دولت کنار رفت.

همچنین عباس عبدی درباره طرح استیضاح در حساب توئیتری خود نوشت: در درک سیاسی نمایندگان اصولگرای تندرو همین بس که آنان را از استیضاح وزرا منع کرده‌اند، حالا دنبال استیضاح رییس‌جمهور رفته‌اند! اگر شرایط مناسب بود مثال جارو به دم بستن را باید زد.

صادق زیباکلام نیز با اشاره به این طرح گفت: من معتقدم که اتفاقاً باید استیضاح مطرح شود تا معلوم شود چه میزان از اقتصاد کشور دست قوه مجریه است.

از سوی دیگر سهیلا جلودارزاده به عنوان یکی دیگر از نمایندگان مجلس گفته است: باید دید که آیا استیضاح وزرا طی ماه های گذشته موجب بهبود شرایط شده که استیضاح رئیس جمهور بتواند مشکلی را حل کند؟

مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح طلب نیز طراحی چنین طرحی را که از سوی نماینده قم مطرح شده به دولت پنهانی نسبت داد که در صدد ساقط کردن دولت قانونی است.

علیرضا رحیمی هم در صفحه توئیتر خود نوشت: طرح استیضاح رئیس جمهور نشانی واضح از عدم درک شرایط کشور و عصبانیت رقبای روحانی دارد. چنین استیضاحی، دشمن شادکن و خلاف رویکرد رهبری در حمایت از دولت است. امضاء کنندگان استیضاح خود را در مقابل مردم قرار می دهند.

از سوی دیگر، بهرام پارسایی نیز که سال گذشته در مقام سخنگوی فراکسیون امید قرار داشت، در این رابطه گفت: سوال از رئیس‌جمهور چه تاثیری در بازار داشت که استیضاح داشته باشد.

عزت الله ضرغامی فعال اصولگرا و رئیس اسبق سازمان صدا و سیما نیز که ماجرای اختلافاتش با رئیس جمهوری طی روزهای اخیر خبرساز شده با اشاره به این استیضاح در حساب توئیتری خود نوشت: کارنامه رئیس جمهور،"واضح تر"از آن است که نیاز به"طلب وضوح"داشته باشد! نیت نمایندگان محترم در همراهی با مردم در شرایط سخت معیشتی امروز قابل درک است. تنها راه این همراهی استیضاح نیست. اختیارات مجلس برای اصلاحات و تصویب قوانین ضروری وفوری برای خروج از ناکارآمدی فعلی فراتراز اینهاست.

تا اینجا نشانه‌های کافی برای اینکه طرح مطرح شده برای عدم کفایت رئیس جمهوری چیزی بیش از یک نمایش بی رمق از سوی دلواپسان نیست، وجود دارد؛ تناقض‌گویی تهیه‌کنندگان، توقف خودخواسته طرح و عدم حمایت مهم‌ترین چهره‌های مخالف دولت نظیر کریمی قدوسی.

آن طور که هدایت الله خادمی، یکی از امضاکنندگان این طرح به روزنامه «ایران» اطلاع داد، اسامی امضا کنندگان این طرح بدین شرح است؛ عدل هاشمی، محمدعلی پورمختار، هاجر چنارانی، حسن نوروزی، مجتبی ذوالنور، جبار کوچکی‌نژاد، هدایت الله خادمی، ذبیح‌الله نیکفر، ضیاءالله اعزازی، علی اکبر کریمی. اما نکته اینجاست که در این میان حتی فراکسیون ولایی مجلس به عنوان زاویه‌دارترین فراکسیون سیاسی بهارستان با دولت هم از این طرح حمایت نکرده است.

در همین رابطه، اخیراً نقوی حسینی «سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی» نیز گفته است که موضوع جمع‌آوری امضا برای طرح استیضاح رئیس جمهور فراکسیونی نیست و اقدام شخصی نمایندگان است.

همچنین محمد دهقان نائب رئیس این فراکسیون گفته است که فراکسیون ولایی استیضاح رئیس جمهور را مطلوب نمی‌داند، چرا که جز تلف کردن وقت کشور هیچ حاصلی ندارد.

محسن کوهکن نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت و گو با خبر آنلاین در واکنش به این طرح گفت: با اینکه منتقد دولت هستم اما این طرح را به صلاح کشور نمی دانم و قطعا اگر آن را برای من بیاورند امضا نمی کنم.

قاسم میرزایی نیکو هم به عنوان یکی از نمایندگان عضو فراکسیون امید در یادداشتی نوشت: مجموعه اقدامات مخالفان دولت تاکنون بارها با محورهای سیاست‌های دشمنان خارجی کشورهای مقایسه شده و همیشه هم وجود شباهت‌های روشنی بین آنها آشکار شده است. این طیف هم همواره از این مقایسه اظهار ناراحتی کرده‌اند و به این موضوع معترضن شده‌اند که چرا تلاش‌های سیاسی آنها در مواردی با اقدامات دشمنان خارجی متناظرسازی می‌شود. واقعیت اما این است که برای این تناظرآفرینی تلاش چندانی صورت نمی‌گیرد چرا که عملاً و به شکل آشکار و روشنی چنین تناظری وجود دارد و آنچه صورت می‌گیرد تنها روایتی از این تناظر است. نمونه اخیر این وضعیت طرح عدم کفایت رئیس جمهوری است. این طرح در چه شرایطی مطرح شده؟ در این شرایط فشار دشمنان خارجی و تأثیرات عملی آن چه مختصاتی دارد؟

در همین راستا، محمد علی وکیلی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ظاهرا آقای ذوالنور در حاشیه جلسه علنی روز یک شنبه به دنبال جمع آوری امضا برای طرح استیضاح رئیس جمهور است.

محمدکیانوش راد، فعال سیاسی اصلاح طلب در بخشی از سرمقاله امروز روزنامه آرمان نوشت: خواهیم دید که جز تعداد انگشت شماری نسبت به امضای چنین طرحی اقدام نخواهند کرد؛ زیرا اقدامی که این چند نماینده دلواپس انجام داده‌اند را بیشتر می‌توان به نوعی لجبازی کودکانه و استفاده از شیوه‌های نخ نمای رنگ ورو رفته برای مطرح کردن خویش ارزیابی نمود. بدون شک چنین طرح‌هایی از سوی کسانی که خود را مدعی می‌دانند چیزی جز رفتارهای دوگانه و غیرصادقانه ارزیابی نمی‌شود. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.