انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها که بسیاری از اعضای مؤسس آن به طور عمده در تبار اندیشه ای شریعتی هویت یابی می شوند، ضمن آنکه خود را در غم از دست دادن این بانوی فرهیخته به نوعی صاحب عزا می دانند، به سهم خود به جامعه دانشگاهی و فرهنگی ایران به ویژه فرزندان فاضل و فرهیخته این مادر اندیشمند تسلیت عرض نموده، توفیقات آنان را در تداوم میراث پر افتخار این زوج اسطوره ای از خداوند منان مسألت می نماید.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها به مناسبت درگذشت  خانم پوران شریعت رضوی در پیامی با اشاره به خدمات علمی خانم شریعت رضوی و تلاش او در بنیاد آثار شریعتی، درگذشت او را تسلیت گفت.

به گزارش جماران، متن پیام انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها به این شرح است:

«بسمه تعالی

اعلام تسلیت انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها به مناسبت درگذشت  خانم پوران شریعت رضوی

خانم پوران شریعت رضوی برای جامعه روشنفکری و دانشگاهی ایران شخصیتی است که یاد آور و حلقه وصل دو جریان اسطوره ای و اثر گذار در جنبش تاریخ معاصر و مبارزات منتهی به انقلاب اسلامی است. از یکسو وی خواهر مهدی شریعت رضوی یکی از سه دانشجوی شهیدی است که در تمامی سال های خفقان رژیم ستم شاهی، سالگرد شهادتشان  که مصادف با 16 آذر بود خواب از چشم دژخیمان می ربود وجنبش و حیات انقلابی را در فضای دانشگاه و جامعه ای که چشم و چراغش دانشگاه بود به نمایش می گذاشت. از سوی دیگر همسر و همراه  اندیشمند شور انگیز و فریادگری بود که به ما آموخت «آنان که رفتند  کاری حسینی کردند و آنان که مانده اند باید کاری زینبی کنند وگرنه یزیدی اند» .

اگر شریعتی توانست پر مخاطب ترین آثار ماندگار و اثرگذار طی سال های منتهی به انقلاب و سال های اولیه پس از انقلاب را به خود اختصاص دهد و عنوان پر افتخار «معلم انقلاب» را در مردمی ترین فرایند های خود جوش و اجتماعی انقلاب کسب کند، بی تردید در کسب این افتخارات نقش سازنده همسر همراه و همراز او قابل انکار نیست. هر چند عظمت شخصی و درون مایه های عظیم علمی و فرهنگی خانم پوران شریعت رضوی در پرتو فروغ خیره کننده شخصیت شریعتی فرصت کافی برای تجلی نیافت، اما گویا دست تقدیر چنان خواسته بود که این بانوی با فضیلت، هنر مادرانه را در پرورش دو وارث ماندگار شریعتی به نحوی توامان در هم آمیزد.

او از یکسو توانست با مدیریت علمی و صبورانه خود بر بنیاد آثار شریعتی در اوج نامهربانی ها مجموعه آثار شریعتی را در قالبی فاخر و نظمی کم نظیر عرضه نماید و از سوی دیگر توانست میراث نَسَبی شریعتی را در غیاب شریعتی (اعم از زمان حیات پر ماجرا و پرمشغله اش  و زمان پس از فقدان زود هنگامش) به چنان رشد و بالندگی برساند که امروز هریک از آنها، خود به شجره طیبه ای از بوستان معرفت و فرهنگ این سرزمین پر افتخار تبدیل شده اند.

در عظمت شخصیت خانم شریعت رضوی این را هم باید افزود که وی هیچگاه نخواست و نپذیرفت که او و فرزندانش از فرصت های موجود در نظام برآمده از آن مجاهدت ها رانت جویی کنند یا از آن سو علیرغم حفظ مرزبندی های اندیشه ای خود با برخی از جناح های درون نظام و حفظ نگرش انتقادی نسبت به برداشت های ناصوابی که از دین صورت می گرفت هیچگاه اجازه ندادند تا مخالفان و براندازان انقلاب و نظام از این سرمایه معنوی سوء استفاده نمایند.

به این ترتیب است که شریعتی  و دو وارث فکری و نسبی اش همچنان چون  فانوسی راهنمای جویندگان راه فضیلت هستند و رهپویان راهش، پرسشگری و نقادی آزاد اندیشانه و مبتنی بر درون مایه های فرهنگ دینی و ملی را  در خدمت رشد و تعالی میهن عزیزمان در دستور کار خویش دارند.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها که بسیاری از  اعضای مؤسس آن به طور عمده در تبار اندیشه ای شریعتی  هویت یابی می شوند، ضمن آنکه خود را در غم از دست دادن این بانوی فرهیخته به نوعی صاحب عزا می دانند، به سهم خود به جامعه دانشگاهی و فرهنگی ایران به ویژه فرزندان فاضل و فرهیخته این مادر اندیشمند تسلیت عرض نموده، توفیقات  آنان را در تداوم میراث پر افتخار این زوج اسطوره ای از خداوند منان مسألت می نماید.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.