در لایحه بودجه سال 98 بر اساس ابلاغی که برای تقلیل سقف بودجه به ما شده بود، سقف بودجه را از 437 هزار میلیارد تومان به 407 هزار میلیارد تومان رساندیم. اما در مجلس متأسفانه بودجه مجددا حتی فراتر از 437 هزار میلیارد تومان رفت. من به نمایندگان مجلس گفتم شما تبصره 21 را حذف کرده اید، چه توقعی از ما دارید که بتوانیم برنامه اصلاح ساختار را انجام دهیم؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه باید خودمان را برای بدترین شرایط آماده کنیم، گفت: چه اشکال دارد بازبینی کنیم که آیا ما در این شرایط هم باید 45 هزار میلیارد تومان معافیت قانونی مالیاتی داشته باشیم؛ فرار مالیاتی به جای خودش بماند.

به گزارش خبرنگار جماران، محمد باقر نوبخت در جریان تجدید میثاق مدیران و کارکنان سازمان مدیریت و برنامه ریزی با آرمان های امام خمینی(س) گفت: بر اساس مستندات بین المللی بدون تردید نسبت به آغاز انقلاب در همه امور وضع ما بهتر است. نسبت به کشورهایی که با آنها در رقابت های منطقه ای هستیم از نظر شاخص ها جلوتر هستیم و حتی به برخی از کشورهای توسعه یافته پهلو می زنیم و از جهاتی از آنها جلو هستیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه نیاز به کار مضاعف در دهه های آینده داریم تا بتوانیم به آرمان های امام دست پیدا کنیم، افزود: سازمان برنامه و بودجه برای همه آن اهداف در طول این چهل سال برنامه تهیه کرده اند. البته برنامه شرط کافی نیست. با این حال در حال حاضر یک برنامه در راستای همان اهداف مورد نظر نظام در اختیار داریم که در قالب برنامه ششم است.

وی اظهار داشت: بعد از خروج آمریکا از پیمان مشهور به برجام شرایط منطقه ای و جهانی تغییر کرد؛ گرچه آن تغییر چیزی نبود که بدخواهان ملت بزرگ ما انتظار داشتند، ولی باید قبول کنیم که در مصاف با قدرت های بزرگ آسیب هایی هم می بینیم. گرچه ماندن و ادامه کار ما خودش پیشرفت است، ولی باید قبول هم بکنیم که مانند دفاع مقدس، الآن هم از نظر اقتصادی چنین شرایطی هست.

نوبخت با بیان اینکه برنامه ای را در 12 سرفصل تهیه کرده ایم، تصریح کرد: این برنامه را تحت عنوان 12 بسته تبیین کرده ایم که در این شرایط جدید ما با چه چیزهایی مواجه خواهیم بود و بین دستگاه های مختلف تقسیم کار کرده ایم. غیر از تقسیم کار دستگاهی، بر اساس بخش های مختلف برنامه ریزی کرده ایم که در هر بخشی با توجه به ظرفیت های موجود چه تحولاتی باید صورت بگیرد تا ما بتوانیم ادامه دهیم.

وی با اشاره به ابلاغیه مقام معظم رهبری در فصل بودجه به شورای عالی هماهنگی اقتصادی گفت: برای تدوین برنامه ای در راستای اصلاح ساختاری کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی به صورت مضاعف افزایش پیدا کرد. نظام اداری، نظام حقوق و دستمزد، همه نظام ها و زیر نظام ها در شرایطی هست که شاید برای وضعیت عادی تعریف شده باشد، ما در یک شرایط غیر عادی هستیم و به هیچ وجه هم نمی خواهیم خودمان را ارشاد کنیم که این دوره کوتاهی است؛ ضمن اینکه به عنایات خداوند امید داریم، باید خودمان را برای بدترین شرایط آماده کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: شاید ساختارهای اداری و مالی ما پاسخگوی این شرایط نباشد. به همین دلیل ما یک برنامه اصلاح ساختاری را آماده کرده ایم. البته شاید من خیلی خوش بین نباشم که ظرفیت اجتماعی و اداری ما آنچنان باشد که بتوانیم این بخش را به انجام برسانیم. ما طلیعه ای از آن را در تبصره 21 لایحه بودجه گذاشتیم و مجلس در اولین اقدام آن را حذف کرد. به این ترتیب اصلاح ساختار کار قشنگ ولی پر زحمت و پر دردی است.

وی با اشاره به 45 هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی در کشور، گفت: در حالی که ما الآن برای اعداد کمتر از این دنبال تغییر مالی می گردیم چه اشکال دارد بازبینی کنیم که آیا ما در این شرایط هم باید 45 هزار میلیارد تومان معافیت قانونی مالیاتی داشته باشیم؛ فرار مالیاتی به جای خودش بماند.

نوبخت با بیان اینکه الآن داریم 934 هزار میلیارد تومان یارانه مستقیم و غیر مستقیم پرداخت می کنیم، تأکید کرد: آیا در این شرایط نیاز نیست بازنگری کنیم که می توانیم بخشی از این یارانه ها را به گونه دیگری در راستای توسعه کشور استفاده کنیم؟! انجام این کار نیاز به بسترسازی فرهنگی، اجتماعی و پشتیبانی های مختلف دارد.

وی اظهار داشت: در لایحه بودجه سال 98 بر اساس ابلاغی که برای تقلیل سقف بودجه به ما شده بود، سقف بودجه را از 437 هزار میلیارد تومان به 407 هزار میلیارد تومان رساندیم. اما در مجلس متأسفانه بودجه مجددا حتی فراتر از 437 هزار میلیارد تومان رفت. من به نمایندگان مجلس گفتم وقتی شما تبصره 21 را حذف کرده اید، چه توقعی از ما دارید که بتوانیم برنامه اصلاح ساختار را انجام دهیم؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: وظیفه ما این است که برای تمام مسائل مورد نیاز جامعه برنامه ارائه کنیم. از دی سال گذشته گفتیم این اتفاقات ناشی از یک نوع نارضایتی است. هیچ کدام از ما در این مرحله نمی خواهیم بگوییم ما نبوده ایم و کس دیگری بود. ممکن است کسی به سراغ ما نیاید؛ ولی ما جلو می آییم و خودمان را مسئول می دانیم. پای انقلاب امام خواهیم ماند و وظیفه خود را انجام می دهیم.

وی در پایان گفت: ممکن است از ما توقع داشته باشند و به ما اعتراض کنند. ما نمی توانیم هیچ کس را به اندازه خواسته اش راضی کنیم. همین الآن بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان از تخصیص های زیر سقف قانونی به خزانه ارجاع داده ایم و خزانه قدرت پرداخت نداشته است. اگر الآن دستگاهی بخواهد به ما مراجعه کند نمی توانیم به او تخصیص دهیم؛ نه اینکه نخواهیم به او رسیدگی کنیم. از این جهت همکاران من مورد انتقاد قرار می گیرند. به هر ترتیب پای کار هستیم و تلاش می کنیم و ان شاء الله خداوند هم به ما کمک می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.