جمعی از مدیران شهری تهران پیش از ظهر امروز با حضور در حرم مطهر امام خمینی(س) با آرمان های بنیانگذار انقلاب تجدید میثاق کردند.

به گزارش خبرنگار جماران، یادگار امام با بیان اینکه شرط بقا مردمی بودن است، گفت: اگر ما بتوانیم با مردم باشیم و حرف دل آنها را بزنیم و مردم در سیمای حاکمیت خواسته های خود را ببینند آن اتفاقی می افتد که در دفاع مقدس افتاد و همه مردم ایستادگی کردند. 

به گزارش خبرنگار جماران ، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق کارکنان و مدیران شورای شهر و شهرداری تهران گفت: روزگار ما این لطف خدا را دید که نادره مردی بر دل های مردم ایران حکومت کرد و نیرویی پدید آورد  که مانند اقیانوس جاری همه چیز را از سر راه برداشت.

یادگار امام با بیان اینکه انقلاب قبل از اینکه در جامعه باشد در دل های مردم بود، تصریح کرد: مردم این انقلاب را از خودشان می دانستند؛ امام بر دل های مردم حکومت کرده و انقلاب ابتدا در جان های مردم پدید آمد و باید مطالعه کنیم چگونه انقلاب در دل های مردم پدید آمد که این گونه علیه حکومت شوریدند.

وی با بیان اینکه انقلاب حرکتی از مردم، با مردم، برای مردم و در جهت خواسته های مردم شکل گرفت، افزود: رمز ایجاد انقلاب رمز بقای آن هم هست. اگر ما بتوانیم با مردم باشیم و حرف دل آنها را بزنیم و مردم در سیمای حاکمیت خواسته های خود را ببینند آن اتفاقی می افتد که در دفاع مقدس افتاد و همه مردم ایستادگی کردند. ارتشی که ریشه های او در خانه های مردم باشد می تواند مقاومت کند؛ اما اگر چنین نقشی را برای یک نظامی متصور نباشیم او نمی جنگد.

سید حسن خمینی اظهار داشت: در آن زمان، جامعه ای به خروش آمد و این خروش واقعیتی به نام انقلاب شد و زلزله ای در خاورمیانه، تبدیل به بنیاد تفکر دینداران دنیا شد؛ اما شرط بقاء انقلاب مردمی بودن است و مادامی موجودیت دارد که رضایت مردم را در پی داشته باشد.

وی افزود: امروز هم اگر می توانیم مقابل سختی ها بایستیم به این جهت است که همه در یک راستا هستند. قاعدتا همه همفکر نیستند ولی باید همه دست در دست هم باشیم. یک حرکت عمیق را می توان با دل های به هم پیوسته دست های به هم گره خورده و دل های به هم نزدیک شده پیش برد.

یادگار امام با اشاره به انتخابات سال گذشته به مدیران شهری تهران گفت: سرمایه بزرگی پشت سر اعتماد مردم است که باید آن را قدر بدانید. این اعتماد نه آسان و نه ارزان به دست آمده؛ قدرش را باید دانست و به پشتوانه آن خدمت بیشتر کرد.

به گزارش جماران، محسن هاشمی رفسنجانی در مراسم تجدید میثاق شهرداری و اعضای شورای شهر تهران با آرمان‌های امام راحل که ساعتی پیش در حرم مطهر امام خمینی(س)برگزار شد، گفت: حضور در این مکان برای میثاق با امام و آرمان‌های ایشان و شهدای عزیز انقلاب برای بنده و بسیاری از کسانی که در اینجا حضور دارند، بار عاطفی و احساسی سنگینی دارد. به یاد دارم زمانی که مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، حکم تنفیذ خود را از رهبر انقلاب و یادگار ایشان حضرت حاج احمد خمینی دریافت کردند، این جمله را به زبان آوردند که به مخیله من نمی‌آمد که این حکم را در نبود امام دریافت کنم و اشک در درون چشم هایشان حلقه زد.

وی افزود: البته به مخیله بنده هم که امروز در خدمت شما هستم، نمی آمد که در نبود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حضور یادگار امام صحبت کنم. می‌دانیم که حضرت امام خمینی در بدو پیروزی انقلاب، بحث حکومت اسلامی را به جمهوری اسلامی تبدیل کردند و گفتند که نه یک کلمه بیشتر نه کمتر، ایشان ثابت کردند که مخاطبشان استبداد و استعمار است و با این دو عامل مخالف بودند و قبل از انقلاب نیز اولین کتابی که آیت‌الله هاشمی ترجمه کردند، کتاب «سرگذشت فلسطین» یا «کارنامه سیاه استعمار» بود و از این طریق، هدف انقلاب‌اسلامی را برای مبارزه با استعمار مطرح کردند.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه گفت: آیت‌الله هاشمی بعداً نیز کتاب «امیرکبیر» یا «کارنامه مبارزه با استبداد» را نوشتند که هدفشان ترویج استبداد‌زدایی و استکبار‌زدایی و توسعه ایران بود. همان اهدافی که امام‌خمینی برای ایشان تبیین کرده بودند.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به 40 سالگی انقلاب اسلامی گفت: در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در شرایطی قرار داریم که مسئولیت ما دوچندان است. زیرا شاید در ابتدای انقلاب وضع از امروز چندان بهتر نبود و ما با جنگ و مشکلات فراوان روبرو بودیم، ولی اعتماد مردم پشت مسئولین جمهوری اسلامی بود.

وی گفت: اما امروز با اینکه وضع بهتری داریم، متاسفانه در بعضی از مواقع، سلب اطمینان وجود دارد. لذا لازم است که مسئولین  جمهوری اسلامی برای بدست آوردن اعتماد مردم، فعالیت‌ها و مسئولیت‌های خود را شناخته و برای بدست آوردن اعتماد مردم طوری عمل کنند که بتوانند از مشکلات حادث شده عبور کنند.

وی با بیان اینکه، در آستانه سلب تحمل مردم هستیم، گفت: امیدوارم که با حفظ مسئولیت‌ها بتوانیم از مشکلات عبور کنیم.

رئیس شورای شهر تهران اظهار کرد: امروز مهم‌ترین عامل، توجه به مراجعی است که مردم قبول دارند. ما باید مرجعیت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی خود را حفظ کرده تا بتوانیم از مشکلات عبور کنیم. تنها راه عبور از مشکلات هم این است که کارنامه انقلاب و عملکرد امام را که پاسخگوی نیاز امروز ماست، نگاه کنیم. حضرت امام همیشه به مردم توجه ویژه نشان می‌دادند و در مواجهه با آنها رفتاری متفاوت داشتند. این طور نبود که تنها از مردم بخواهند که پیروی کنند و در همه آن سال‌ها طوری عمل می‌شد که مردم در انتخابات‌ها با شور و هیجان شرکت کنند.

وی بیان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر نیز دیدیم که مردم چگونه پای صندوق رای آمدند و تاثیر خود را بر انتخابات گذاشتند. البته باید توجه داشت همانطور که امام می‌خواستند، باید نتیجه رای مردم هم دیده شود. امام فرمودند که ما باید در ساختار جمهوری اسلامی رای مردم را کاملاً ببینیم و شوراهای اسلامی شهر و روستا هم یکی از مظاهر همین رای است.

وی با اشاره به تاریخچه ایجاد شوراها گفت: در قانون اساسی ما با تاکید آیت‌الله طالقانی، 6 الی 7 بند در این باره در قانون اساسی آمد و حدود 20 سال طول کشید تا قانون مربوط به شوراها تدوین و انتخابات آن برگزار شد.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: با اینکه ما در دوره پنجم شوراها به سر می‌بریم، اما متاسفانه وظایفی که از لحاظ قانونی به عهده شورا گذاشته شده، هنوز به آن داده نشده است. امیدواریم بر اساس همان نظر امام که حضور مردم در ساختار جمهوری اسلامی بود، این وظایف به شوراهای شهر واگذار شود تا بتوانند به نحو احسن به وظایف خود عمل کنند.

پیروز حناچی نیز در این مراسم گفت: در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب باشکوه اسلامی ایران هستیم، حضرت امام یک استراتژیست بودند که توانستند بزرگترین تهدیدهای کشور را تبدیل به فرصت کنند و جنگ را که می‌توانست تهدیدی جدی برای کشور باشد، به فرصتی برای انسجام، سازندگی و بالندگی کشور تبدیل کردند.

وی افزود: حضرت امام بر توجه به مردم تاکید داشتند و فرمودند مادامی که مردم پشت شما هستند، از هیچ چیزی نترسید. «وحدت کلمه» نیز کلید واژه ایشان بود و همین، نکته کلیدی موفقیت امام در سال‌های پس از انقلاب بود.

وی در انتهای سخنان خود با اشاره به خدمات شهرداری تهران گفت: امروز خانواده بزرگ شهرداری تهران، بیشترین سهم را در خدمت به شهروندان دارند و این مسیر را ادامه خواهند داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.