گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران مطرح شد؛

شایعه استعفای وزیران، چرا؟ / پاسخ محمد هاشمی، امیر محبیان، محمد مهاجری و آذر منصوری

افرادی که چنین شایعه هایی در فضای مجازی و رسانه ای کشور مطرح می کنند، به دنبال القای این مطلب هستند که دولت بی ثبات و متزلزل است و وزرا یا تمایلی به همکاری نداشته یا قادر به ادامه همکاری نیستند.

پایگاه خبری جماران: در روزهای اخیر شایعات مختلفی دالّ بر استعفای وزرای دولت منتشر شد؛ شایعاتی که پس از مدت کوتاهی عدم صحت آنها به اثبات رسید.

اما چرا یک‌باره این شایعات مطرح می شود؟ برای پاسخ به این سوال، خبرنگار جماران به سراغ سه تن از فعالان سیاسی رفته است.

امیر محبیان در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره علل انتشار شایعه های پی در پی مبنی بر استعفای برخی وزرای کابینه دولت دوازدهم گفت: این روزها در رسانه‌ها بدون اینکه منشاء مشخصی وجود داشته باشد، اخباری دال بر استعفای برخی وزرا یا مسئولان موسسات و نهادهای بزرگ شنیده می‌شود. اگر ما بخواهیم دلیل انتشار چنین اخباری را ارزیابی کنیم، یکی از علت‌هایش انتشار چنین اخباری از سوی افرادی است که یا از کنار رفتن یک وزیر یا مسئول ذینفع هستند یا قرار است به عنوان جایگزین او معرفی شوند. شاید هم حضور آن مسئول، منافع آنها را به خطر انداخته یا مطابق میل آنها نباشد. 

وی افزود: برخی با طرح استعفای یک مقام، موقعیت او را سست کرده و جایگاهش را در سازمان مربوطه متزلزل می‌کنند و این کار درواقع حرکتی نادرست از سوی عده‌ای است که برای منافع شخصی یا سازمانی خود،  وزارت‌خانه‌ها و حتی یک کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اما شاید بعضی دیگر از اخباری که در این زمینه منتشر می‌شوند، دال بر اخباری واقعی باشند. بدین معنا که صحبت‌هایی غیررسمی دال بر استعفا و کناره گیری شده باشد. 

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: کناره‌گیری دو حالت دارد. نخست زمانی که فرد با تصمیم خودش به هر دلیل ممکن کناره‌گیری می‌کند و دوم زمانی است که فرد به دلیل توقعاتی که برآورده نشده و به عنوان اعتراض کنار می رود. در هر دوموارد، نشر خبر تا زمانی که رسمیت پیدا نکرده، ممکن است ذهنیت آن تشکیلات یا سازمان را نسبت به یک مسئول مخدوش کرده و موقعیت وی را تضعیف کند. 

دکتر محبیان افزود: موردی دیگر هم وجود دارد و ممکن است کسانی که مسئولیت برعهده دارند از پخش شایعه استعفا و تکذیب برای تثبیت جایگاه خودشان استفاده کنند. یعنی فرد با شنیدن اخباری واقعی از گوشه و کنار مبنی بر امکان جابه جایی خود به دلیل وجود نارضایتی‌ها، خبری را به صورت خام یا نامناسب منتشر کند که در نهایت نیز با تکذیب آن می‌تواند در جایگاه خود تثبیت شود. در چنین حالتی فرد احساس می‌کند از آنجا که این خبر تکذیب شده، تا مدت ها تغییری در جایگاهش ایجاد نخواهد شد. 

وی بیان کرد: بی‌تردید به کارگیری این روش‌ها در قبال یک فرد مسئول مناسب نیست؛ زیرا به تضعیف جایگاه او در یک وزارت خانه منجر شده و کارآمدی تشکیلات زیرمجموعه وی را کاهش می‌دهد. اگر فردی که در جایگاهی قرار دارد باید تا آخرین لحظه کار خود را انجام داده و تشکیلات زیرمجموعه خود را هدایت کند و اگر هم کارش به استعفا رسید، فرد دیگری جای او مدیریت را برعهده گیرد.

این فعال سیاسی گفت: ممکن است در قبال شایعه سازی برای برخی افراد نیز رویکرد جناحی وجود داشته باشد. بدین معنا که برخی گمان کنند با طرح مسأله استعفاهای پی در پی در کابینه می توانند کابینه‌ای در حال سقوط به نمایش درآورند. اما از لحاظ عملی، من بیشتر این مسأله را یک درگیری درون سازمانی می‌بینم تا اینکه یک درگیری سیاسی ناشی از تحرکات رقبا. زیرا اگر رقبا بخواهند چنین کاری انجام دهند، به دور از اخلاق سیاسی و باورهای دینی ماست و ضربه چنین اقدامی به کشور و مردم وارد می‌شود. بنابراین هیچ کس نباید با هدفی سیاسی چنین کاری انجام دهد.

وی در پایان گفت: البته شاید عده ای منافع جناحی و سیاسی خود را به گونه‌ای تعریف کرده باشند که ادامه کار این دولت را در هرلحظه یک آسیب دانسته و کناررفتن آن را مفید ارزیابی کنند.  اما من شواهدی دال بر این موضوع ندیدم و بیشترین حالتی که مشاهده کردم، دعواهای درونی خود سازمان‌ها یا یکسری از بحث های بوروکراتیک و اداری بوده که به نشر حساب شده یا نشده اخبار در رسانه‌ها انجامیده است.

محمد هاشمی رفسنجانی نیز در گفت و گو با خبرنگار جماران در این باره گفت: وقتی عده ای چنین شایعه هایی در فضای مجازی و رسانه ای کشور مطرح می کنند، به دنبال القای این مطلب هستند که دولت بی ثبات و متزلزل است و وزرا یا تمایلی به همکاری نداشته یا قادر به ادامه همکاری نیستند.

وی با اشاره به اینکه اگر این اقدامات از سوی مخالفین دولت صورت بگیرد، آنها نیز در جهت تضعیف دولت قدم برمی دارند، گفت: در اصل مسأله تفاوتی وجود ندارد که مخالفین تضعیف کننده دولت داخلی بوده یا خارج نشین باشند. چرا که هدف تمامی آنها مشترک است. اما اینکه گفته می شود که این شایعه ها از درون دولت منتشر و به نوعی به اختلافات درون سازمانی مربوط می شود، بعید است. زیرا اگر در درون دولت چنین اقداماتی می شد، بلافاصله تکذیب نمی کردند.

این فعال سیاسی اعتدالگرا ادامه داد: مسأله ای که امروز وجود دارد و برخلاف همه شایعه ها، یک واقعیت بوده، برنامه ریزی عربستان، امارات و بعضی کشورهای دیگر برای بدبین ساختن مردم نسبت به دولت و نظام و بزرگنمایی مشکلات است. آنها به دنبال بی ثبات سازی کشور هستند و در این راستا حتی به سراغ رهبری هم رفتند و شایعه کرده بودند که گزینه ای برای جانشینی رهبری انتخاب شده که سیداحمد خاتمی ناچار به تکذیب آن شد. بنابراین، توطئه‌گران آمریکایی از طریق عواملی که در منطقه دارند، به چنین مسائلی در کشور دامن می زنند.

وی بیان کرد: یک مسأله دیگر که متاسفانه این روزها، صداوسیما نیز بسیار به آن دامن می زند، بحث قیمت گوشت و قاچاق دام و گوسفند در کشور است. به مسائل روزمره مردم دامن می زنند تا مردم را نسبت به نظام و توانایی های آن بدبین کنند. اگر مخالفین داخلی چنین کاری کنند، بی تردید آب به آسیاب دشمن می ریزند و اگر توسط دشمنان خارجی باشد که باید گفت دامن زدن به مسائل کشور،کار همیشگی آنها بوده و هست. بدین نحو که حتی رئیس جمهور فرانسه که خود درگیر اعتراضات و مشکلات داخلی در کشورش است، درباره مسأله موشکی ما حرف زده و تهدید می کند. 

هاشمی در پایان گفت: یک جریان وجود دارد که از خارج هدایت می شود و در منطقه و داخل عوملی دارد و اگر حتی در داخل عواملی نباشد، عده ای که دولت را تضعیف می کنند ناخودآگاه در زمین دشمن بازی می کنند. 

محمد مهاجری هم در این رابطه به جماران گفت: عده ای کارشان تولید شایعه در کشور است، یعنی پول می گیرند تا شایعه درست کنند. اما به نظرم بخشی از شایعه هایی که در مدت اخیر پیرامون استعفای برخی وزرا اتفاق افتاده، به مخالفین دولت مربوط می شود. آنها دوست دارند دولت را بی ثبات معرفی کنند و به شکلی آن را ضعیف نشان دهند. دست کم بعضی از افراد تندروی جناح اصولگرا، چنین گرایشی دارند و گمان می کنند که می توانند با راه اندازی یک جنگ روانی در این زمینه موفق شوند. 

وی افزود: اما در نقطه مقابل، یعنی دولت، اطلاع رسانی سریع و به موقع و مفیدی وجود ندارد. گاهی اوقات میزان غیبت بعضی وزرا در میان افکار و رسانه های عمومی بسیار طولانی است و همین باعث می شود که افرادی تحریک شوند که آن وزرا را کنار رفته تلقی کنند. بنابراین اگر وزرا خودشان حضور فعال تری داشته باشند و در حوزه مسائل خود حرف بزنند، تاثیرگذار خواهند بود. شخصاً با این مسأله که فکر کنیم اگر با یک سخنگو مشکل دولت حل می شود، موافق نیستم، زیرا کسانی که می خواهند شایعه بسازند بالاخره آن را مطرح می کنند و سخنگو در چنین حالتی، تنها وظیفه تکذیب شایعات را پیدا می کند.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت:  وزرا باید در حوزه مسئولیتی خودشان، حضور بیشتری در رسانه‌ها داشته باشند تا این قبیل شایعات خنثی شود. متاسفانه، آنها وقتی در مظان چنین شایعاتی قرار می گیرند، برخوردشان صریح و سریع نیست. در همین راستا، دلیلی هم ندارد که وقتی یک شایعه درباره وزیری مطرح می شود، همه تیم رسانه ای دولت وارد عمل شود، بلکه گزارش دهی و حضور فعال تر آن وزیر می تواند بهترین کار برای مقابله  با شایعات باشد.

وی در پایان گفت: مخالفین با هدف بی ثبات نشان دادن دولت و تضعیف آن در میان افکار عمومی، چنین شایعاتی را مطرح می کنند. برای نمونه، با اینکه مشکلات اقتصادی در کشور وجود دارد، شایعه هایی که ساخته می شود نه درباره وزرای اقتصادی دولت، بلکه درباره وزرایی است که هیچ ربطی به مسائل اقتصادی ندارند و قطعاً حرف هایی که مخالفین درباره استعفا در دولت و این قبیل مسائل می‌زنند، مورد استقبال رسانه های خارجی قرار گرفته و بازتاب گسترده ای هم پیدا می کند.

آذرمنصوری در گفت و گو با خبرنگار جماران با بیان اینکه شایعه پراکنی ابزاری برای تخریب دولت از سوی مخالفین است، گفت: این روزها دولت آقای روحانی از هر جهت تحت فشار است و طبیعتاً با توجه به خروج آمریکا از برجام و فشارهای روانی و فشار تحریم ها، به ویژه فشارهایی که ترامپ و هم پیمانانش به اقتصاد ایران وارد کنند، ما با حجمی از نارضایتی ها از جانب مردم مواجه هستیم. در این شرایط باید کاری انجام دهیم تا دولت بتواند با مشکلات کمتری به فعالیت خود ادامه دهد.

وی افزود: در شرایط فعلی آنچه باید در حاشیه قرار گیرد، نگاه جناحی و سیاسی به دولت از جانب رقبای آن است. زیرا غیرمنصفانه ترین کار، هم صدایی  با کسانی است که با مواضع مشخص از بیرون مرزهای کشور به فکر ساقط کردن دولت هرج و‌مرج  هستند. قاعدتاً هرگونه تضعیف جایگاه دولت در این شرایط به کل کشور آسیب می رساند و کسانی که دست به چنین کاری می زنند، توجه ندارند که رفتار آنها چگونه اعتماد عمومی را نشانه گرفته است. بی تردید در شرایط کنونی تضعیف دولت، نتیجه ای جز تضعیف اعتماد ملی و دامن زدن به گسست ها و شکافها به دنبال ندارد؛ به خصوص در شرایطی که تقویت وحدت و انسجام ملی باید در دستور کار همه جناح‌های سیاسی کشور باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: قطعاً اگر برخی رفتارها با هدف تضعیف دولت مستقر صورت گیرد، در راستای اهداف کسانی است که ایران را به عنوان محور استراتژیک منطقه هدف قرار داده و به فکر تجزیه کشور و بی اثرکردن نقش ژئو‌پلتیک آن در منطقه هستند. 

وی در پایان گفت: البته این مسأله نافی نقدهایی که به دولت وارد است، نیست، چرا که قاعدتاً وقتی صحبت از انتقاد می کنیم، این انتقاد باید با پیشنهادهایی همراه باشد که بتواند به دولت کمک کند تا با موانع کمتری به حل مشکلات مردم بپردازد و ایران امروز  بتواند از این بزنگاه سخت عبور کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.