گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

انتقاد شدید مجید انصاری از سخنان خطیب جمعه تهران در مورد پیوستن به FATF

من شنیده ام در جلسه دولت هم آقای زنگنه، دکتر همتی، دکتر دژپسند و دیگر مسئولان اجرایی به اتفاق گفته اند که اگر این لوایح تصویب نشود حتی کشورهایی مثل هند، روسیه، چین و دیگر کشورهایی که مایل به همکاری با ما هستند گفته اند طبق موازین بین المللی ما نمی توانیم با شما کار کنیم؛ دکتر لاریجانی هم همین مساله را مطرح کرده اند.
حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس جمهور

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه متشنج کردن فضا هیچ مصلحت و منفعتی را برای مردم به دنبال ندارد و تصمیم گیری عاقلانه را با مشکل مواجه می کند، گفت: آقای صدیقی به چه مناسبت پیشاپیش می گویند چیزی رد می شود؟ بحث های کارشناسی مجمع شده و در برخی کمیسیون های مجمع این موضوع مطرح شده و نهایتا باید در فضایی کاملا علمی، عاقلانه، فنی و فارغ از این فشارها تصمیم گیری شود.

حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری در گفت وگو با خبرنگار جماران، در واکنش به خطبه های نماز جمعه تهران اظهار داشت: از زمانی که لوایح چهارگانه FATF در مجمع تشخیص مصلحت مطرح بوده و به خصوص در دو هفته اخیر که اول لایحه پولشویی مطرح بود و الآن که پالرمو در دستور کار مجمع قرار دارد، یک جریان افراطی خاص بیشترین فشار تبلیغاتی و روانی را به اعضای مجمع وارد کردند و با صدها و بلکه هزاران پیامک سعی دارند فضای تصمیم گیری در مجمع را ملتهب کنند. متاسفانه آقای صدیقی هم در راستای همین جریان غیر معمول و غیر متعارف، با تکرار حرف های همان افراد در نماز جمعه تهران، هم زمانی که لایحه پولشویی مطرح بود و هم امروز به این فضا دامن زدند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افرود: آنچه مایه تاسف است اینکه تریبون نماز جمعه که جایگاه تبیین مسائل کلان سیاسی و محکمات سیاسی انقلاب اسلامی هست و خروجی آن هم باید به وحدت و هم افزایی بینجامد با طرح مسائل غیر کارشناسی و بدون اطلاع کافی از موضوعات تخصصی به دو دستگی و چند دستگی در کشور دامن می زند.

وی گفت: اکثریت نمایندگان مردم در مجلس در دو نوبت لایحه مربوط به مبارزه علیه جرائم سازمان یافته یا پالرمو را تصویب کردند و این لایحه به تصویب شورای نگهبان هم رسیده است. یعنی ایراداتی که شورای نگهبان بر این لایحه داشته در مجلس بر طرف شده و فقط چند ایراد جزئی و از دید من ناوارد هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی مانده که به خاطر این چند مورد موضوع اصراری شده و به مجمع آمده و مجمع باید رسیدگی کند و تصمیم بگیرد. آقای صدیقی به گونه ای در نماز جمعه صحبت کرده اند که گویی دولت که لایحه را داده، نمایندگان مجلس که تصویب کرده اند و شورای نگهبان که تایید کرده کاری به انقلاب ندارند.

انصاری تاکید کرد: نکته مهم این است که متشنج کردن فضای موضوعات تخصصی و فنی و اقداماتی که باید مسئولان نظام نسبت به آن در فضایی کاملا علمی، بی طرف و عقلانی تصمیم بگیرند و اعمال فشار و فضاسازی های رسانه ای هیچ مصلحت و منفعتی را برای مردم به دنبال ندارد و تصمیم گیری عاقلانه را با مشکل مواجه می کند.

وی افزود: مگر قرار است که نمازگزاران نماز جمعه لایحه پالرمو و یا پیوستن به FATF را تصویب کنند که ایشان این مطالب را در نماز جمعه تهران مطرح می کنند؟! اگر نظر تخصصی داشتند باید مکتوب برای اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام می فرستادند که قرار است فردا راجع به این موضوع بحث کنند. طرح این موضوعات به این شکل و آن هم بدون اطلاع کافی تخصصی از لایحه ای که جنبه های فنی آن بسیار پیچیده و مهم است منطقی به نظر نمی رسد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ماه ها است که بدنه کارشناسی کشور روی آن کار کرده و حتی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی این لایحه را بررسی کرده و ایرادی بر آن وارد نکرده اند. مراجع اصلی تصمیم گیری در کشور یعنی دولت، مجلس، شورای نگهبان و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایرادی وارد ندانسته اند و صرفا هیات نظارت مجمع با برداشتی از سیاست های کلی، چند مورد را خلاف سیاست های کلی نظام دانسته اند.

وی تاکید کرد: کشاندن این موضوع به این شکل در نماز جمعه به نظر من با عدالت مورد تاکید در نماز جمعه و فضای درست و صحیحی که باید در نماز جمعه حاکم باشد سازگاری ندارد. به هر حال لایحه پولشویی در مجمع تصویب شد. اگر ایشان به خطبه های یک ماه قلبشان برگردند که تعبیرات تندی را در رابطه با آن مطرح کردند امروز چه می خواهند بگویند؟ آیا مجلس، دولت و حتی شورای نگهبان راجع به پولشویی به مردم خیانت کردند؟!

انصاری افزود: امروز ایشان همان تعبیرات را در مورد پالرمو مورد تاکید قرار می دهند. من فکر می کنم در شرایطی که دشمنان ما در کمین هستند و انسجام ملی ما را هدف قرار داده اند و در آستانه ۲۲ بهمن که ما باید از وحدت و هماهنگی صحبت کنیم، سخنانی که موجب دلسردی یا تردید مردم در خصوص عملکرد مسئولان شود اقدامی کاملا نابه جا و بر خلاف منافع ملی است.

وی تاکید کرد: آقای صدیقی به چه مناسبت پیشاپیش می گویند چیزی رد می شود؟ بحث های کارشناسی مجمع شده و در برخی کمیسیون های مجمع این موضوع مطرح شده و نهایتا باید در فضایی کاملا علمی، عاقلانه، فنی و فارغ از این فشارها تصمیم گیری شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه امروز تهران اظهار داشت: ایشان گفته اند گوشت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان نتیجه برجام است. با چه تحلیل کارشناسی اقتصادی این حرف را می زنند؟! من نمی دانم ایشان صلاحیت اظهار نظر تخصصی در این حوزه را دارند یا ندارند؟! اما مطمئنا اگر برجام نبود امروز تحریم هایی که آمریکا یک جانبه علیه ما وضع کرده با شدت بیشتر، در حدّ نفت در برابر غذا، از سوی جامعه جهانی و حتی اتحادیه اروپا و روسیه و چین علیه ما تحمیل شده بود.

وی با بیان اینکه این نوع سخن گفتن جز بر باد دادن اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی نتیجه دیگری ندارد، گفت: من ادعا نمی کنم که پیوستن به FATF تحریم های فعلی را کم و یا برطرف می کند ولی مطمئنا عدم پیوستن به FATF مشکلات موجود را تشدید خواهد کرد. آقای دکتر ظریف در جلسه گذشته مجمع به تفصیل این مسائل را توضیح دادند؛ خانم جنیدی هم پاسخ ایرادات حقوقی را دارند. من شنیده ام در جلسه دولت هم آقای زنگنه، دکتر همتی، دکتر دژپسند و دیگر مسئولان اجرایی به اتفاق گفته اند که اگر این لوایح تصویب نشود حتی کشورهایی مثل هند، روسیه، چین و دیگر کشورهایی که مایل به همکاری با ما هستند گفته اند طبق موازین بین المللی ما نمی توانیم با شما کار کنیم؛ دکتر لاریجانی هم همین مساله را مطرح کرده اند.

انصاری گفت: وقتی که مسئولان اجرایی کشور و حتی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مساله را مطرح می کنند به نظر من زیبنده نیست امام جمعه محترم در نماز جمعه طوری صحبت کند که گویی همه اینها پشت پا به منافع ملی زده اند.

وی در پایان اظهار داشت: من امیدوارم در مجمع تشخیص فضای سالمی باشد و در فضایی به دور از فشار تبلیغاتی اعضای مجمع بتوانند تصمیمی که به مصلحت مردم و منافع ملی هست را اتخاذ کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.