فرزند آیت الله موسوی خوئینی ماجرای انتشار بدون هماهنگی مصاحبه پدر خود در خبرگزاری ایرنا را شگفت آور توصیف کرد و گفت : قرار نبود این مصاحبه در ایرنا منتشر شود.

به گزارش جماران، سید حسین موسوی خوئینی طی یادداشتی که در اختیار جماران گذاشت، عنوان کرد:

در روزهای اخیر و پس از انتشار مصاحبه ی حجت الاسلام و المسلمین « سیّدمحمّد موسوی خوئینی » با دست اندرکاران ویژه نامه/ ستاد بزرگداشت آیت الله « اکبر هاشمی رفسنجانی »، نظرات و پرسش های زیادی در فضای مجازی و رسانه ها منعکس شده است. از آن جا که بخش عمده ی اظهارات منعطف به انگیزه ی راوی و در چراییِ مصاحبه است، ادای توضیح را وظیفه دانستم:
۱. ماه ها پیش آقای « یاسر هاشمی رفسنجانی » از پدرم خواستند که برای درج در ویژه نامه ی سالگرد مرحوم والدشان، مصاحبه ای انجام دهند. پدرم فرمودند: بالأخره من و روزنامه ی « سلام » از منتقدین جدی عملکرد آن مرحوم در دهه ی ۱۳۷۰ بوده ایم و نظرات من تناسبی با ویژه نامه ی درگذشت/ بزرگداشت ایشان ندارد. آقای « یاسر هاشمی » اصرار کردند که ما همین را نیز قبول داریم. به هر حال و به خاطر چند دهه سابقه و رابطه ی مستمر خانواده ی ما با خاندان هاشمی رفسنجانی، پدرم پذیرفت و گرنه کیست که از انزوای رسانه ای و خاموشیِ ایشان بی خبر باشد؟
۲. هنگام مصاحبه، خانم خبرنگار به اشتغال خویش در « خبرگزاری جمهوری اسلامی »( ایرنا ) اشاره می کند و در پاسخ به تعجب و تردید پدرم می گوید که این مصاحبه، کاریست برای ویژه نامه ی سالگرد آیت الله هاشمی و قراردادیست با ستاد آن بزرگداشت. پدرم برای او هم توضیح می دهد که معمول ویژه نامه ها، تعظیم و یادبود درگذشتگان است... و عاقبت این مصاحبه هم مانند فلان مصاحبه ی تلویزیونی، بی هوده و در محاق خواهد شد. خبرنگار می گوید که آن گونه مصاحبه ها نیز در ویژه نامه هست و اتفاقاً ستاد بزرگداشت، موافق و علاقه مند به مصاحبه ی چالشی با منتقدین هم هست.
۳. طبیعی است که با توجه به انحصار دسترسی به مصاحبه برای خانواده ی مرحوم هاشمی رفسنجانی، توقع این بود که فرزندانش و دست اندرکاران بزرگداشت، مطلبی خلاف حرمت یا مصلحت آیت الله هاشمی/ بازماندگانشان، منتشر نکنند. هم چنین اهتمام خانواده ی هاشمی در انتشار مطلبی که سبب بی حرمتی به راوی گردد نیز متوقَّع نبود. زیرا این مصاحبه اساساً با اصرار آن ها میسّر شده بود.
۴. پس از برگزاری مراسم سالگرد( ۱۳۹۷/۱۰/۲۰ ) و در روزهایی که آقای موسوی خوئینی منتظر رؤیت ویژه نامه بوده است، ناگهان با انتشار مصاحبه در سایت ایرنا مواجه می شود...
۵. در فراغت بالِ خانواده ی هاشمی رفسنجانی و در عین شگفتی، نخستین واکنش از سوی « محمّد هاشمی » صورت گرفت که پدرم را متهم کرد که برای عقب نماندن در عرصه سیاسی، و  جبران این که در یاد مردم نیست، خود را با انتقاد از شخصیت های برجسته مطرح کرده است. خانم « فاطمه هاشمی » هم تعابیر معمولشان را بر قلم دیگری جاری کردند...
۶. بالأخره چهارشنبه ۲۶ دیماه، نسخه ای از ویژه نامه را مرحمت کردند و معلوم شد که برادر گرامی « یاسر هاشمی رفسنجانی » شخصاً و با صلاحدید مشاورانشان در ستاد بزرگداشت، تصمیم به درج ثلث مصاحبه گرفته و به توصیه ی همان خیراندیشان، متن کامل را در سایت « ایرنا » به اشتراک گذاشته اند!؟ و نیازی هم به هماهنگی با راوی ندیده اند!
۷. در نوبت پیشین و در پی تخطئه ی بخش هایی از خاطرات مرحوم هاشمی رفسنجانی از سوی پدرم، برخی علاقه مندانِ از راه رسیده، برای تحقق خواست قلبی و دیرینشان خیز برداشته بودند که با هوشیاری و برخورد سنجیده ی « دفتر نشر معارف انقلاب » خنثی شد. این بار نیز انتظار می رفت فرزندان - که باید در حفظ حرمت و اعتبار  نام آقای هاشمی، پیشگام و غیورتر از بیگانگان باشند - قرار و مدار خود را کتمان نکنند و از امانت داری در مصاحبه ای که برای اهداف خودشان انجام داده بودند، تن نزنند. در حالی که پاسخگویی را به کسانی وا گذاشته اند که اگر معرفی و توصیه ی خانواده ی آیت الله هاشمی نبود، مانند گذشته راهی به حریم صحبتِ پدرم نمی یافتند.
باری با توجه به تسابق برادر و دختر آیت الله هاشمی در بی حرمتی به مدعوّ، و با توجه به سلب مسئولیت خانواده از کارهای خواهرشان؛ پدرم راضی به مشقّت یادگاران آن بزرگ نشدند.  به هر حال واکنش های پس از نشر مصاحبه، برای پدرم تازگی، دشواری و هزینه نداشته است.
عاقبت از ما غُبار مانَد زنهار
تا ز تو بر خاطری غبار نمانَد
« سعدی »

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.