در سی امین سالگرد ارسال نامه امام خمینی(س) به گورباچف عصر روز پنجشنبه (27 دی ماه) در جوار حرم مطهر امام خمینی(س) نشستی در بررسی این نامه برگزار می شود.

پایگاه خبری جماران: در اولین روز سال 1989 میلادی ـ 11 دی 1367 ـ نامه معروف و تاریخی امام خمینی خطاب به میخائیل گورباچف آخرین رئیس جمهور شوروی در زمینه مرگ کمونیسم و ضرورت پرهیز روسیه از اتکا به غرب انتشار یافت.

امام خمینی در شرایطی از صدای شکسته شدن استخوانهای مارکسیسم سخن به میان آورد که اتحاد جماهیر شوروی هنوز به عنوان یک مجموعه و یکی از قدرتهای برتر جهان برقرار بود، جنگ سرد خاتمه نیافته بود، دیوار برلین به عنوان نماد جدائی شرق و غرب، فرو نریخته و حاکمیت کمونیسم بر قانون اساسی شوروی و مقدرات مردم در جمهوری های این کشور، هنوز برقرار بود.

نامه تاریخی امام خمینی (س) توسط هیأت منتخب ایشان مرکب از آیت الله جوادی آملی، محمدجواد لاریجانی و خانم مرضیه حدیده چی  دباغ، 13دی 1367در مسکو به گورباچف تحویل داده شد.

متن کامل نامه و پاسخ گورباچف را اینجا بخوانید.

به مناسبت سی امین سالگرد ارسال نامه تاریخی حضرت امام خمینی(س) به گورباچف، نگاهی دوباره به موضوع و محتوای آن خواهد شد.

به گزارش جماران، با مشارکت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و مؤسسه فرهنگی اکو، روز پنج شنبه 27 دی ماه، از ساعت 15:30 در جوار حرم مطهر حضرت امام خمینی(س) این بررسی برگزار خواهد شد.

سفرای کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز، جمعی از فرهیختگان و صاحبان قلم و اندیشه، طلاب و دانشجویان خارجی پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی از جمله دعوت شدگان به این برنامه هستند.

تحلیل نامه تاریخی حضرت امام(س) توسط حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، رونمایی از تمبر ویژه سی امین سالگرد نامه امام به گورباچف و کتاب «مصلح شرق، احیاگر قرن» و پخش مستند کوتاه «مصلح شرق»، از  مهمترین برنامه های این رویداد فرهنگی خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.