جلسه شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری (عتف) عصر امروز (شنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

به گزارش جماران؛ دکتر اسحاق جهانگیری در این جلسه با تأکید بر اهمیت تحقیق و پژوهش در توسعه کشور گفت: دولت برای برنامه های پژوهشی و تحقیقاتی کشور اهمیت فراوانی قائل است زیرا پژوهش و تحقیق نقش پراهمیتی در توسعه و پیشبرد برنامه های کشور دارد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه به هر میزان که در زمینه پژوهش و تحقیق هزینه و سرمایه گذاری کنیم ضرر نکرده ایم، خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های جدی میزان بازدهی اعتبارات پژوهشی و تحقیقاتی بوده است. باید این باور در جامعه ایجاد شود که اعتبارات هزینه شده در بخش پژوهش می تواند برای کشور بازدهی داشته و گرهی از مشکلات پیش روی باز کند.

دکتر جهانگیری گفت: تحقیقات و پژوهش باید در کشور مسأله محور باشد و باید جهت گیری و برنامه های پژوهشی و تحقیقاتی به سمت رفع نیازهای جامعه باشد.

وی از سازمان برنامه و بودجه و دبیرخانه شورای عالی عتف خواست با قرار دادن این موضوع در دستور کار خود، راهکارهایی تدوین نمایند که پژوهش و تحقیقات در کشور با رویکرد حل مسائل و چالش های پیش روی توسعه دنبال شود.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه بخش خصوصی و بنگاه های اقتصادی نیز باید به موضوع تحقیق و پژوهش و سرمایه گذاری برای آموزش نیروی انسانی خود توجه کنند، گفت: آموزش و پژوهش نقش موثری در بهبود عملکرد بنگاه های اقتصادی و افزایش درآمدزایی آنها دارد و باید با استفاده از راهکارهایی نظیر اعطای امتیازات و حمایت از بنگاه هایی که در امر پژوهش سرمایه گذاری می کنند، سایر بنگاه های اقتصادی را نیز به این موضوع مهم تشویق و ترغیب نماییم. 

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به این که دستگاه های اجرایی نیز آنطور که باید موضوع پژوهش و تحقیقات را مورد توجه قرار نمی دهند، از دبیرخانه شورای عالی عتف خواست این موضوع را آسیب شناسی کرده و گزارش آن را به شورا ارائه دهند. 

دکتر جهانگیری در ادامه این جلسه با اشاره به شرایط تحریم و محدودیت های ناشی از آن تصریح کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بارها تأکید کرده اند، در این شرایط فرصت برای تأمین نیازهای کشور از طریق تولید داخل و ظرفیت های موجود فراهم شده است. بنابراین دانشگاه ها و مراکز علمی کشور باید تمام تلاش خود را برای تامین قطعات مورد نیاز بخش صنعت و سایر نیازهای کشور بکار گیرند. 

در این جلسه که وزیر علوم تحقیقات و فناوری، سرپرست وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس دانشگاه تهران نیز حضور داشتند، دبیر شورای عالی عتف گزارشی از برگزاری نمایشگاه تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری ارائه کرد و گفت: این نمایشگاه در تاریخ سوم تا ششم دی برگزار شد و برای نخستین بار 900 تقاضا و درخواست فناورانه جمع آوری و مستندسازی شد. 

وی با اشاره به این که 70 شرکت فعال در زمینه های مختلف نظیر صنایع دفاعی، خودرور، صنایع فلزی، فناوری اطلاعات و سایر صنایع در این نمایشگاه حضور داشتند افزود: 89 توافقنامه به ارزش 120 میلیارد تومان در این نمایشگاه به امضا رسیده است. 

در ادامه این جلسه دبیر شورای عالی عتف در گزارشی از پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری در کشور ، دستاوردهای علمی و رشد فناوری در کشور را تشریح و خاطرنشان کرد؛ خوشبختانه در دولت یازدهم و دوازدهم میزان رشد علم و فناوری و جایگاه ایران در شاخص های جهانی ارتقا یافته و شاهد دستاوردهای خوبی در زمینه فناوری و نوآوری بوده ایم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.