یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

هاشمی نماد نهضت اسلامی

آیت الله هاشمی رفسنجانی – (سوم شهریور ماه 1313 – 19 دی ماه 1395)

 پایگاه خبری جماران: حضرت امام خمینی(س) در ترسیمی موشکافانه از دوران مبارزه با اشاره به واقعه 15 خرداد 42، در بیان گوشه ای از تاریخ مبارزات علمای راستین و دین باور اسلام چنین می فرمایند:

«اولین و مهمترین فصل خونین مبارزه در عاشورای 15 خرداد رقم خورد. در 15 خرداد 42 مقابله با گلوله تفنگ و مسلسل شاه نبود که اگر تنها این بود مقابله را آسان می نمود. بلکه علاوه بر آن از داخل جبهه خودی گلوله حیله و مقدس مآبی و تحجر بود؛ گلوله زخم زبان و نفاق و دورویی بود که هزار بار بیشتر از باروت و سرب، جگر و جان را می سوخت و می درید.» (صحیفه امام، ج 21، ص 279 و 280)

واقعا چنین است که همیشه علمای راستین و دین باورانی که هیچگاه حاکمیت ظلم و بیداد را تمکین نکرده و همواره بر ظلمت آباد تحجر و کژاندیشی، جانانه یورش برده اند، در همه دوران های تاریخ بش از هزار ساله فرهنگ اسلامی چون بارقه امیدی برای دفاع از دین و حفظ و ترویج آن تابیدن گرفته اند. و انقلاب اسلامی ما هم نشأت گرفته از همین بارقه است. در مقطعی چنان بود که «هرکس صد در صد معتقد به مبارزه نبود زیر فشارها و تهدیدهای مقدس نماها از میدان به در می رفت.» (همان، صفحه 279) در دوران ما و از سرآمدان این خوبان رهبر کبیر انقلاب اسلامی خمینی کبیر است که در کنار و به تبعیت از ایشان جمعی از این دین باوران به عنوان حاملان، مفسران و ترویج کنندگان و مدافعان دین حتی «من قبل الفتح» هم در کار مبارزه و مجاهده و مهاجرت نقشی ارزنده ایفا کرده اند. مرحوم آیت الله شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی یکی از این علمای راستین است که صادقانه پا جای پای رهبر و مقتدای خویش یعنی خمینی بزرگ گذاشت و در این راه لحظه ای درنگ نکرد و هر سختی را به جان خرید و همواره و تا پیروزی انقلاب تلخی ها و مرارت هایی را با دل و جان پذیرا شد و اذیت ها و آزارها و تبعیدها و زندان ها متحمل گردید. او یکی از تأثیرگذارترین افراد بعد از امام خمینی(س) در مبارزه و یکی از باهوشترین سیاستمداران در نظام اسلامی به حساب می آید که در این زمینه اطمینان و وثوق ویژه حضرت امام را به عنوان اصلی ترین سرمایه عمر سیاسی و مبارزاتی خویش به همراه دارد. این اطمینان کامل حضرت امام و سابقه همراهی و رفاقت دیرینه با رهبر معظم انقلاب او را به واقع رازدار جمهوری اسلامی قرار داده است که شاید برای او نظیری کمتر پیدا شود. او به تعبیر حضرت امام «مجاهد متعهد»، «فرزند برومند اسلام»، «سمبل نهضت اسلامی»، «هاشمی زنده است چون نهضت زنده است» و... قلمداد شده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی از جمله افرادی است که فعالیت های سیاسی و مبارزاتی وی جایگاه علمی او را در محاق قرار داده است. تفسیر قرآن او و دیگر فعالیت های علمی و قر آنی که از او به جا مانده خود گویای ظرفیت بالا و تفکر محققانه و علمی او است که وسعت دید و نگاه نوآورانه او را بیانگر است. و نمونه ای دیگر مجموعه خطبه های عالمانه ایشان در سال های متمادی در نماز جمعه تهران سند گویایی بر این باور است. مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از بانفوذترین و فعال ترین شخصیت های سیاسی در نظام جمهوری اسلامی است. اولین رئیس مجلس شورای اسلامی در سال های متمادی از 1359 تا 1368، چهارمین رئیس جمهور در دو دوره از 1368 تا 1376، عضو پیوسته مجلس خبرگان (چه خبرگان قانون اساسی و چه خبرگان رهبری) به نمایندگی از مردم تهران تا زمان وفات، ریاست مجلس خبرگان از سال 1386 تا 1390، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال 1368 تا پایان عمر، مؤسس و ریاست هیأت مؤسسین و نیز هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی. و خلاصه در این باب گفتنی های زیادی است که ناگفته ماند؛ اما آنچه مسلم است اینکه «نباید ارزش فداکاری های این عزیزان و سابقون را نادیده انگاشت» که چنین مباد. او که روحش در 19 دی ماه 1395 به ملکوت اعلی پیوست، همچنان که در حیات دنیوی و به سفارش حضرت امام در جوار ایشان سکنی داشت، قسمت این بود که بدن خاکیش هم در جوار مرقد رهبر و مرادش در درون ضریح مطهر آرام گیرد. روحش شاد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.