یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت/

مگر قبول دارید کار بدی است؟

تلگرام

پایگاه خبری جماران: این روزها بحث فیلترینگ تلگرام دوباره ورد زبان هاست و دولتیان آن را از خود نمی دانند و مخالفین دولت با جدیت می گویند که این عمل به دستور رییس جمهور واقع شده است. 

نگارنده نه از محتوای جلسات شورای امنیت خبر دارد و نه فی الواقع می داند که چه کسی دستور مستقیم فیلتر شدن را صادر کرده است. البته مثل همه ی شما خبرهایی را از گوشه و کنار شنیده ام ولی در این روزگار به «چشم» خود نیز اعتماد ندارم چه رسد به «گوش» خود!

اما آنچه در این میانه برای من جالب است ، آن است که گویی هیچ کس نمی خواهد مسئولیت این کار انجام شده را به عهده بگیرد. از دولتی ها پسندیده است که در صدد توجیه «برآورده نشدن وعده های انتخاباتی» باشند و لذا دائما بگویند که این کار از جانب آنها نبوده است. اصلاح طلبان هم از اول کلاهشان پشمی نداشته و روشن است که این کار ،ارتباطی با آنها نداشته است. اما در این وسط تحاشی (١)و تغافل اصولگرایان ، چیز دیگری است. آنها دائماً می گویند که فیلتر تلگرام به دستور رییس جمهور بوده و به اصطلاح توپ را به زمین او می اندازند. 

من واقعاً نمی دانم آیا از دیدگاه اصولگرایان فیلترینگ کار خوبی بوده و حالا به خاطر علاقه به دکتر روحانی می خواهند افتخار آن را نصیب او کنند، یا معتقدند این کار بدی بوده و می خواهند با این انتساب ، روحانی را از چشم مردم بیاندازند؟

احتمال اول را در حد صفر می دانم و به نظرم هیچ کس نمی تواند با توجه به هجمه های این روزهای اصولگرایان به دولت، بپذیرد که واقعا دل آنها به حال دولت سوخته و می خواهند او را مفتخر به صفتی حمیده سازند. پس می ماند احتمال دوم. 

اما بگذارید این احتمال را باز کنیم، چون در دل خود چند فرض مختلف دارد. 

١ـ اصولگرایان یا معتقدند که فیلترینگ، کاری بد بوده و نباید انجام می شده است. در این صورت بهترین کار آن است که همین الان آن را بردارند. الحمدلله ریش و قیچی دست خودشان است. دولت که با فیلتر مخالف است، آنها هم همراه شوند و مسئله را حل کنند. بعد بررسی می کنیم که چه کسی عامل فیلتر بوده است، یا شاید اصلا آن را فراموش کنیم. 

٢ـ اصولگرایان معتقدند آن کار ، کار خوبی بوده ولی به نتیجه دلخواه نرسیده و به نوعی آبروریزی شده تا جایی که تقریباً همه آنها که قبلا بودند، کما کان در تلگرام حضور دارند. به بیان دیگر وجود فیلتر شکن ها اثر فیلترینگ را خنثی کرده است. در این فرض طبیعی است که مردم به ریش فیلترکنندگان می خندند، پس بهتر است این کار «خوب بی نتیجه که باعث مسخره شدن شده است»، به حساب روحانی نوشته شود تا هم او ریشخند شود. در این فرض هم بهترین راه آن است که سریعاً فیلترینگ را پایان ببخشیم تا بیشتر مضحکه نشویم. جلوی ضرر را هر وقت بگیری منفعت است. 

ضمن اینکه خوب است یک بار ، یک گروه محاسبه کنند که مردم چقدر بابت استفاده از فیلترشکن های مجانی ، مجبورند تا تبلیغات خارجی ببینند و به ازای آن پول اینترنت بدهند که دست آخر این پول هم به جیب سرور های شبکه ها جهانی اینترنت خواهد رفت. 

٣ـ اصولگرایان معتقدند که فیلترینگ کار خوبی بوده و موفقیت آمیز هم بوده، ولی نمی توانند آن را برای مردم توجیه کنند و خوبی آن را به جامعه بفهمانند. 

این نقطه ای مهم و تفاوتی بزرگ میان دو تفکر در اداره جامعه است. یک گروه بر آنند که ما حتی اگر «راه روشن و صحیح و بدیهی الصدق»را می شناسیم، حق نداریم و نمی توانیم مردم را تا آنگاه که خود بخواهند به زور به آن سوی ببریم. راه و تنها راه، اقناع مردم به حقانیت یک روش است تا خود به اختیار آن را انتخاب کنند.  اما گروه دیگر دقیقاً بر خلاف آن ، معتقدند که ما می توانیم و باید مردم را به راه درست ببریم، حتی اگر خود این را نخواهند. من معتقدم این راه دوم بر خلاف اندیشه امام خمینی است. 

اصولگرایان ظاهرا به همین جهت هم خدا را می خواهند و هم خرما را. می خواهند فیلترینگ بماند، و ظاهرا به بی اثر بودن آن معتقد نیستند و یا فکر می کنند اگر عقب نشینی کنند، برایشان زشت است و به اصطلاح «اُفت دارد»، و هم می خواهند ناتوانی خود را در توجیه، با «انتساب این عمل به دولت» جبران کنند. 

 دولت هم مثل همیشه نا توان تر از آن است که از خود ، حداقل در حرف دفاع کند. 

اما اینبار فکر می کنم ، جامعه نیت اصولگرایان را به خوبی دریافته است.ظاهراً این بار سیاست «نعل وارونه» جواب نداده است.  

———-

(١) تحاشی را می توانید همان «خود را به کوچه علی چپ زدن» یا به عبارت امروزی تر «کوچه هوشنگ چپ» معنی کنید!!

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.