یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت/

اسم این را چه بگذاریم؟

پایگاه خبری جماران: امروز دو تن از اعضای سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام به طور تلویحی اعلام کردند که نه تنها ای اف تی اف در این مجمع تصویب می شود بلکه تصویب نکردن آن به بحران های اجتماعی خواهد انجامید. 

سید محمد صدر از جناح اصلاح طلب گفته است:

«من گمان می کنم که لوایح مربوط به FATF به احتمال قوی در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب خواهد شد، اما اگر این لوایح را تصویب نکنیم، دیگر نمی توانیم با اروپا، چین و روسیه ارتباط داشته باشیم. این کشورها به ما گفتند که اگر ایران این لوایح را تصویب نکند و همچنان جزو دول غیر همکار FATF قرار گیرد دیگر ما نمی توانیم با ایران رابطه تجاری، مالی و اقتصادی داشته باشیم یعنی یک بحران اقتصادی بسیار شدید برای ایران و به دنبال آن بحران اجتماعی که غیر قابل پیش بینی است.»

وی هم چنین ادامه داده«روزی که ایران لوایح مربوط به FATF یعنی مبارزه با منابع مالی تروریسم، پولشویی و کنوانسیون های مربوطه را رد کند، من مطمئنم آن روز، روز شادی ترامپ و نتانیاهو و محمد بن سلمان است چون همان مشکلات و ضررهایی که اشاره کردم در صورت قطع برجام برای کشور به وجود می آید، با رد لوایح FATF قطعاً ایران دچار این مشکلات و ضررهایی خواهد شد.»

و در نهایت نتیجه گرفته است که«برخی مخالفان داخلی برجام ممکن است نفوذی باشند»

از سوی دیگر احمد توکلی از جناح اصولگرا هم همین نکات را بیان کرده و گفته«عدم الحاق به اف.ای.تی.اف یا گروه بین المللی ویژه اقدام مالی، هزینه های کشور را زیاد می کند...اگر به اف.ای.تی.اف ملحق نشویم ضربه های بیشتری به کشور وارد می شود و با چند تهدید و تلفن آمریکا نسبت به شرکتهای خارجی، آنها را از ادامه کار با ایران منع می کنند. »

چندی پیش باهنر هم که از سران اصولگرایان است هم گفته بود«برخی دلایل نباید منتج به خروج ایران از مجامع بین المللی شود، باید به مقررات بین المللی احترام بگذاریم که FATF نیز از این قاعده مستثنی نیست.»

این را اضافه کنید به نظر بزرگانی دیگر که الحاق به این قرارداد را مصلحت می دانند. 

حال از این فضا خارج شوید و به سخنان مخالفین گوش دهید. الفاظ خیانت، ترکمانچای، جنایت، وادادگی ، ترس و... در این جملات به وفور شنیده می شود که از ذکر آنها در می گذرم. 

برای من تنها جای این سؤال باقی است که دشنام دهندگان و منتقدین، فردا که این لایحه تصویب شود، چه خواهند گفت. آیا می گویند جمهوری اسلامی به قراردادی ننگین همانند ترکمانچای تن داد؟ در چهل سالگی انقلاب و در دوره زعامت آیت الله خامنه ای و در ادامه انقلاب امام خمینی، خیانتی بزرگ به مردم و تاریخ ایران روا داشته شد؟

دو هفته قبل گروهی می خواستند، دکتر ظریف را استیضاح کنند. استدلال آنها آن بود که «سخن ظریف درباره پولشویی درست است ولی نباید آن را به زبان می آورد چون این سخنان باعث سوء استفاده دسمنان می شود»

حال باید از ایشان پرسید آیا این سخنان که در رد fatf گفته شد، در طول تاریخ مستندی نمی شود که به دروغ جمهوری اسلامی، معادل قاجار به امضای قراردادی ننگین متهم شود؟

از آنها که از مسیر داستان بی اطلاع بودند، بگذریم، آیا بزرگان ایشان نمی دانستند که قرار است این لایحه تصویب شود و خواهد شد؟ در این صورت این حجم از نفرت پراکنی که دست آخر دامن نظام اسلامی را خواهد گرفت، عاقلانه است؟

فاجعه بار تر آنکه همین امروز هم برخی از بزرگان روحانیت همان سخنان را بر زبان می آورند. 

واقعا نمی دانم فردا  در توجیه تصویب این لایحه چه خواهند گفت؟ همانطور که نمی دانم اسم این رفتار را چه باید گذاشت؟

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.