رئیس جمهور توسعه حمل و نقل ریلی را به لحاظ ایجاد امنیت و آرامش برای مردم و بهره گیری از مزیتهای ترانزیتی آن، از اولویت فعالیت ها در وزارت راه و شهرسازی برشمرد و با اشاره به برنامه های گسترده دولت در گسترش خطوط ریلی کشور، تاکید کرد: حدود ۲۰ درصد خطوط راه آهن کشور در این دولت احداث شده است.

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار وزیر، معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی اظهارداشت: وزارت خانه های راه و شهرسازی و ارتباطات،برای امن کردن جاده ها از طریق سیستمهای هوشمند برنامه ریزی و همکاری کنند.

رئیس‌ جمهور لزوم شتاب و تحرک در بخش مسکن  را مورد تأکید قرار داد و گفت: از وزیر مسکن و شهرسازی می‌خواهم که عقب‌ماندگی‌های گذشته را در بخش مسکن جبران کند، به نحوی که تحرکات ایجاد شده در این حوزه باعث ایجاد آرامش در بازار مسکن شود.

دکتر روحانی گزارشات ارایه شده در این جلسه را امیدوارکننده دانست و اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی، وزارتخانه بزرگ و گسترده‌ای است که طبیعتاً اداره آن هم دشوار است از این‌رو از اواسط دولت یازدهم به این نتیجه رسیدیم که برخی از وزارتخانه‌ها  از جمله وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت هر کدام به دو وزارتخانه تبدیل شوند و لایحه آن را برای تفکیک مسکن و شهرسازی از راه و حمل و نقل و بازرگانی از صنعت و معدن به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: نمایندگان مجلس به هر دلیلی با این لایحه همراهی نکردند، اما تفکیک این وزارتخانه‌ها را امروز هم یک ضرورت و بخصوص در شرایط تحریم به نفع کشور می‌دانیم. در شرایط کنونی نیاز داریم که بخش بازرگانی فعال باشد، منتها امروز صنعت و معدن نیز در داخل یک مجموعه قرار دارند و به مانند آن است که روی یک خودرویی با ظرفیت 10 تن، باری به وزن 30 تن گذاشته شده باشد که این کار حداقل می‌تواند سرعت این خودرو را کاهش دهد.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: مسکن و شهرسازی و بخش حمل و نقل هر کدام مقوله بسیار مهم و گستره بزرگی را شامل می‌شود و در شرایط تحریم نیازمند کارهای ویژه‌ای در این حوزه‌ها هستیم و امیدواریم با توجه به مسئولیت سنگینی که بر دوش دو وزارتخانه مذکور قرار دارد، بهتر از شرایط گذشته شاهد خدمات آنها باشیم.

رئیس جمهور با قدردانی از زحمات وزرا و تیم قبلی وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، اظهار امیدواری کرد وزرای جدید با هماهنگی و تلاش مضاعف بتوانند بر مشکلات غلبه کرده تا عبور از مشکلات اقتصادی و تحریم به راحتی انجام گیرد.

دکتر روحانی توجه ویژه به بخش حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای را مورد تأکید قرار داد و گفت: در 5 سال گذشته در بخش حمل و نقل کارهای بسیار بزرگی انجام شده و راه‌آهن از اهداف و اولویت‌های مهم دولت یازدهم بوده و امروز هم توسعه آن ضروری است، چرا که وسیله‌ای مطمئن، امن، راحت و با رفاه بیشتر برای جابجایی مسافر و انتقال بار بشمار می‌رود.

رئیس جمهور افزود: یکی از اشکالاتی که در سال‌های گذشته وجود داشته این بوده که در حوزه راه‌آهن، اقدامات کمی انجام شده است. اما در 5 سال گذشته حدود 2 هزار کیلومتر خطوط راه‌آهن در سراسر کشور ایجاد شده که نسبت به کل دوره‌های قبل رشد قابل توجهی داشته است و تقریباً 20 درصد خطوط ریلی کشور، در 5 سال گذشته احداث شده است و مصمم به توسعه روزافزون در این حوزه هستیم.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: اولویت این دولت توسعه راه‌آهن بخصوص اتصال خطوط ریلی به مسیرهای ترانزیت است، چرا که از لحاظ اقتصادی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. راه‌آهنی که به زودی به رشت متصل می‌شود و بخش بعدی آن اتصال رشت به آستارا است، باید هر چه سریع‌تر تکمیل شود و امیدواریم اینچه برون به گرمسار و برقی کردن راه‌آهن قم به اصفهان و تهران به مشهد نیز به سرعت عملیاتی شود.

رئیس جمهور در ادامه افزایش ایمنی در حمل و نقل جاده‌ای را مورد تأکید قرار داد و گفت: در این حوزه باید با وزارت ارتباطات همکاری نزدیکی انجام شود تا از طریق سیستم‌های هوشمند کنترل‌ها به گونه‌ای انجام شود که افزایش ایمنی را به دنبال داشته باشیم و اساساً باید از طریق سیستم‌های هوشمند جاده‌ها را امن‌تر کرده و می‌توان از این طریق راننده‌های منظم و دقیق را تشویق و کسانی که قوانین را رعایت نمی‌کنند به نحوی مورد تذکر قرار داد و برای تشویق راننده‌های منظم می‌توان سوخت ارزان‌تری در اختیار آنها گذاشت و چه اشکالی دارد که در این راستا سوخت دو نرخی اعمال شود.

دکتر روحانی افزود: سوخت در کشور ما تک نرخی است در حالی که در دنیا در ایام مختلف نرخ‌های متفاوتی دارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز نیازمند نوسازی در جاده‌ها، وسایل حمل و نقل، راه‌آهن و لوکوموتیو هستیم و این کار باعث رفاه بیشتر مردم، حفظ محیط زیست و امنیت بالاتر می‌شود و بایستی گام‌های خود را در این زمینه با سرعت بیشتر برداریم.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به اقدامات خوبی که در زمینه بنادر طی سال‌های اخیر انجام شده، اظهار داشت: در این زمینه ظرفیت بندر چابهار از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن افزایش یافته است که می‌تواند تحرک بسیار ارزشمندی را در حوزه حمل و نقل ایجاد کند. بندر چابهار بخشی از قاره را به  آسیای مرکزی، قفقاز، روسیه و اروپا متصل می‌کند و می‌تواند در حوزه حمل و نقل و جابجایی کالا نقش بسزایی ایفا کند لذا بایستی توسعه بنادر را با جدیت بیشتر پیگیری کنیم.

رئیس جمهور در ادامه توجه به حمل و نقل هوایی را مورد تأکید قرار داد و گفت: امروز 80 درصد از پروازهای هوایی، عمدتاً از 10 فرودگاه بزرگ کشورمان انجام می‌شود و فرودگاه‌هایی که در شهرهای مختلف ساخته شده و هفته‌ای یکی دو پرواز دارند، عمدتاً براساس اولویت‌های اجتماعی و سیاسی بوده است. امروز نیازمند فرودگاه‌های مجهز مخصوصاً در شهرهای بزرگ از جمله تهران هستیم و این می‌تواند توسعه حمل و نقل منطقه‌ای و جهانی داشته باشد.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: در گذشته سرمایه‌گذار خارجی حاضر بود تا تمام فازهای فرودگاه امام را در طول 2 سال احداث کند و به ازای آن برای چند سال از آن استفاده کند، اما وزیری بود که می‌گفت در سالن‌های ترانزیتی که ایجاد می‌شود، اگر مسافری خارجی برای تغییر مسیر هوایی خود پیاده می‌شود، حتماً باید روسری به سر داشته باشد و یا مدعی بود که ساختن فرودگاه کار سختی نیست و خودمان می‌توانیم آن را احداث کنیم. از این گونه مشکلات هنوز هم در کشورمان وجود دارد جایی که ورود سرمایه‌گذار و دانشمند خارجی را دارای اشکال می‌دانیم، اما مربی خارجی را برای ارتقاء تیم ملی فوتبال خود بدون اشکال می‌شماریم. با چنین کارهایی است که فرصت‌ها را می‌سوزانیم و هدر می‌دهیم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه بدون همکاری با بانک‌های خارجی هزینه‌ها 20 درصد گران‌تر و با وجود همکاری هزینه‌ها کاهش می‌یابد، تصریح کرد: اگر FATF، باشد هزینه‌ها 20 درصد ارزان‌تر است و بدون آن گران‌تر خواهد بود و کسی که علیه این مسأله شعار می‌دهد، باید هزینه‌اش را هم بپردازد. پذیرفتنی نیست که یک نفر در ارگان و نهادی شعار دهد و آثار این شعار برای مردم ترجمه نشود.

دکتر روحانی اظهارداشت: اینکه برجام باشد یا نباشد باید برای مردم ترجمه شود که بودن آن چه قدر سود دارد و نبودنش چقدر می‌تواند ضرر داشته باشد، مگر می‌شود در دنیای امروز با بانک‌های جهان همکاری نداشت؟ منتها کسی در گوشه ای نشسته و مردم را تحریک می‌کند که اگر این قرارداد امضاء شود، اسلام از دست می‌رود. ای کاش اسلام را می‌فهمید و چنین حرفی را می‌زد.

رئیس جمهور تأکید کرد: اداره کشور با مردم است و باید برای آن از مردم سوال شود. باید هزینه کارها به مردم گفته شود که اگر کاری انجام گرفت یا نگرفت چه تسهیلات و هزینه‌هایی برای مردم به دنبال دارد.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود نظارت دقیق بر ساخت و ساز مسکن را مورد تأکید قرار داد و گفت: در بخش ساختمان باید نظارت‌های دقیق وجود داشته باشد و حتی می‌توان شرکت ناظری از خارج بر این حوزه نظارت کند.

خبر تکمیل می شود...

حجم ویدیو: 6.07M | مدت زمان ویدیو: 00:02:18
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.