رئیس جمهور با بیان اینکه ما یک جامعه انقلابی هستیم و در یک کشور بزرگ مثل ایران در کنار هم هستیم، گفت: ما یک خانواده بزرگ با 80 میلیون جمعیت‌ هستیم و طبیعی است مشکلاتی هم وجود دارد. باید فخر کنیم که با مفاسد قدم به قدم می جنگیم، چرا باید بین ما اختلاف باشد و با صدای بلند و با لحن توهین‌آمیز با هم حرف بزنیم و چرا باید کلمات درشت را نثار همدیگر کنیم.

به گزارش جماران، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت ، با اشاره به اینکه اشکالی ندارد که در یک کار کارشناسی اختلاف نظر داشته باشیم، تصریح کرد:باید موضوع را  به کارشناس‌ها واگذار کنیم تا در سطح کارشناسی بحث کنند.

دکتر روحانی تاکید کرد: هر موضوع حقوقی، دینی، عرفانی، اجتماعی و اقتصادی را که باید کارشناس‌ها درمورد آن بحث کنند، به سطح خیابان  نیاوریم ، نادرست مطرح نکنیم و مردم را به جان هم نیندازیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه مسایل خیلی روشن است، گفت: چرا راجع به مسایل روشن می‌جنگیم. بله همه دنیا گرفتار پولشویی است. شما به من نشان دهید یک کشور در دنیا هست که در آن پولشویی انجام نمی‌گیرد و یک کشور در دنیا به من نشان دهید که فساد، مواد مخدر و جنس تقلبی در آن نیست. همه باید تلاش کنیم مفاسد را کم کنیم و راه پولشویی را ببندیم. چرا اینقدر جر و بحث می‌کنیم.

دکتر روحانی افزود: باید با مواد مخدر بجنگیم ولی معتاد داریم. باید با دزدی بجنگیم متأسفانه دزد داریم، حالا در اقلیت ولی آدم‌های ناسالم و ناپاک هم داریم. باید با فساد بجنگیم. متأسفانه رشوه داریم و نباید از بیان آن عصبانی بشویم.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر متاسفانه در دستگاه‌های حکومتی و ادارات ما  در گوشه و کناری، رشوه‌ای هم باشد باید با آن بجنگیم و مبارزه کنیم. نباید ناراحت شویم.

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران کشور سرمدار مبارزه با تروریسم است، گفت: ایران بالاترین قربانی را در برابر تجاوز، تروریسم و استفاده از سلاح شیمیایی داشته و بزرگترین مدعی مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی است، چون قربانی آن هستیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه ایران بزرگترین مدعی مبارزه با تروریسم است، تاکید کرد: امروز برای اینکه تروریست‌ها نتوانند ازسیستم‌های مختلف مالی برای جابجایی پول استفاده کنند هم باید بالاترین مدعی باشیم و هستیم.

رئیس جمهور افزود: آیا کسی که در این منطقه مواد مخدر می‌فروشد، می‌آورد و می‌برد پولش کثیف نیست و آیا این پول کثیف در کشور و منطقه ما وجود ندارد. یعنی در کشور ما مواد مخدر نمی‌آید؟

دکتر روحانی با اشاره به فداکاری و تلاش های نیروی انتظامی، سپاه و بسیج در مرزهای شرقی و غربی و سربازان گمنام امام زمان(عج) و دادگاه‌ها در مبارزه با مواد مخدر، گفت: متاسفانه مواد مخدر در کشور وجود دارد و باید با آن مبارزه کنیم؛ وقتی مواد مخدر هست، پول کثیف هم هست؛ این پول کثیف کجا می‌رود، یعنی یک گوشه و کناری پولشویی انجام می‌گیرد و پولشویی ممکن است در افغانستان، ترکیه و اروپا  انجام بشود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید مبارزه کنیم ،کار کارشناسی انجام داده و حرف کارشناسی بزنیم،گفت: فوری یک صف‌بندی درست می‌کنیم بین این جناح و آن جناح، بعد تمام تاریخ بشریت را  به عنون شواهد می آوریم و هر کسی می‌رود یک تشابهی را پیدا می‌کند و می‌گوید این مثل آن است و آن مثل این است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه پیامبر اسلام(ص)، پیامبر رحمت، وحدت و اخوت است، افزود: پیامبر(ص) آمده که با هم برادر باشیم. دلسوز، یار و کمک هم باشیم و دست همدیگر را بگیریم. این اساس اسلام است.

رئیس جمهور افزود: اگر برای نیکوکاری، پاکدامنی و تقوا، به یکدیگر کمک کردیم این اسلام است؛ اما اگر خدایی ناکرده به عکس شد ما از اسلام فاصله داریم. امروز عهد ما با پیامبر باید این باشد که بیش از گذشته به سیره، راه، کلام و هدایت او نزدیک‌تر باشیم و اگر این چنین شود دنیا و آخرت و سعادت ما تضمین می‌شود.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود از استقبال و میهمان نوازی مردم آذربایجان غربی تشکر کرد و گفت:  همه جای ایران یک بوی عطر و صفای خاصی دارد. شرق، غرب، شمال و جنوب‌اش هر جا می‌رویم محبت و لطف مردم است و این در شرایطی است که می‌دانیم همه در سختی هستند و در چند ماه گذشته بسیاری از اجناسی که در اختیار مردم قرار می‌گرفته گران‌تر شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه می‌دانیم در کاری که باید برای مردم انجام دهیم نقص و ایراد داریم، خاطرنشان کرد: ارز 4200 تومانی را که برای کالاهای اساسی می دهیم تا وقتی که به دست مشتری و مصرف‌کننده نهایی می‌رسد درست نمی توانیم کنترل کنیم؛ پس نقض و اشکال داریم و باید اشکال خودمان را رفع کنیم.

دکتر روحانی با اشاره به سفر کاروان تدبیر و امید به استان آذربایجان غربی، تصریح کرد: ای کاش در سفری که به ارومیه و خوی رفتم یک نفر به من می‌گفت چرا جنس گران است؛ اگر به من می‌گفتند خیلی راضی‌تر بودم؛ اما این بزرگواری و عظمت مردم است که می‌دانند سخت است، ولی شرایط را که در جنگ اقتصادی و روانی هستیم درک می کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: تمام خیابان‌هایی که در شهر ارومیه، بیرون شهر ارومیه و شهر خوی عبور کردیم  مردم با جان و دل محبت می‌کردند و زبان قاصر است و نمی‌توانم توضیح دهم از لبخند، خوشحالی، بیان، لطف و صفای مردم.

دکتر روحانی افزود: یک نفر در ارومیه با صدای بلند صحبت می کرد که فکر کردم گرفتار است و می‌گوید چرا این مشکل وجود دارد؛ وقتی پرسیدند،گفت که وقت ملاقات با رئیس جمهور می‌خواهم .

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مردم ما خوب، قدرشناس و زمان شناس هستند و موقعیت ما را می دانند؛ مردم بخاطر اینکه قدرشناس و قدردان هستند برای یک نوکر و خادم‌شان اجتماع می‌کنند و لطف‌شان برای نظام و کشورشان است و این قدرت کشور است.

دکتر روحانی با بیان اینکه اجتماع مردم در خوی پشت صهیونیست‌ها و دشمنان ملت ایران را در منطقه و حتی کاخ سفید به لرزه درآورد و  آنها این اجتماع مردم که یار و کمک ماست را می بینند، گفت: در سال 94 که آقای وزیر خارجه و تیم هسته‌ای ما با 6 کشور مذاکره می‌کردند من سفری به اصفهان رفتم و مردم در آن سفر واقعاً سنگ تمام گذاشتند؛ آنجا وزیر خارجه آمریکا، به تیم هسته‌ای گفته بود من دیروز استقبال مردم را در اصفهان از رئیس جمهورتان دیدم و دیدم که ملت چه جور در کنار دولت است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مردم ما می‌دانند در چه زمانی و در چه شرایطی بیایند، چه جوری شعار بدهند و حرف بزنند. در عین حال می دانم که در خدمات این دولت هم مشکل داریم و مشکل را باید با مردم در میان بگذاریم و راه‌حل پیدا ‌کنیم و راه‌حل پیدا می‌کنیم. جامعه را آرام می‌کنیم همه‌مان به وظیفه‌مان عمل می‌کنیم اما کار بزرگی هم که انجام می‌گیرد باید به مردم بگوییم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ببینید در طول 5 سال گذشته، 2 هزار کیلومتر راه آهن جدید احداث شده است، گفت: 20 درصد کل راه‌آهن ایران در این 5 سال ایجاد شده و این کار عظیم و بزرگی است.

دکتر روحانی با بیان اینکه در طول سه سال گذشته همدان، کرمانشاه و ارومیه به راه‌آهن سراسری متصل شده و این باعث افتخار ماست، اظهار داشت: نمی‌خواهم بگویم دولت همه مشکلات مردم را حل کرده  ولی رسانه‌های ما باید به خوبی این کار بزرگ و عظیمی که انجام گرفته است را بگویند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه یکی از افتخارات بزرگ دولت یازدهم و دوازدهم تلاش برای دریاچه ارومیه است، خاطرنشان کرد: این دریاچه‌ که در حالت موت و نابودی نهایی بود و اگر دولت یازدهم وارد نمی‌شد و عمل نمی‌کرد، امروز دریاچه ارومیه به طور کامل خشک شده بود و تبدیل به منبع نمک شده بود و با یک طوفان، زندگی‌ 15 میلیون نفر را نابود می‌کرد.

دکتر روحانی ادامه داد: درست است که هنوز همه کارهایی که باید برای دریاچه ارومیه انجام نداده‌ایم و همه‌اش تمام نشده است، ولی دریاچه را تثبیت کردیم. امسال نسبت به پارسال دریاچه از لحاظ سطح، 10 سانتی‌متر بالاتر و از لحاظ عمق 9 سانتی‌متر بیشتر است. یعنی کلاً 19 سانتیمتر بیشتر شده است و این یکی از کارهای بسیار مهم دولت در شمال غرب ایران است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تنها در یکی از استان ها عملیات گازرسانی به 994 روستا تا پایان سال انجام می شود و این افتخاری برای دولت است، گفت: همانگونه که در ارومیه گفتم، چند کشور در دنیا هستند که که گاز را از مراکز تولید گاز به اقصی نقاط کشور با لوله در روستاهای دوردست ببرند؛ این کار بسیار عظیم و بزرگی است که انجام می‌گیرد.

دکتر روحانی با بیان اینکه باید رسانه‌ها و صدا و سیما بیش از گذشته کار عظیمی که در حوزه بهداشت و درمان انجام شده را برای مردم توضیح دهند، ادامه داد: در استان آذربایجان غربی تا پایان سال هزار تخت بیمارستانی اضافه می‌شود؛ تاکنون بیش از 600 تخت بیمارستان اضافه شده و در سفر اخیر 2 بیمارستان 225 تخت خوابی افتتاح شده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: وزیر جهاد کشاورزی در همین سفر 486 طرح و پروژه در بخش‌های مختلف کشاورزی را افتتاح کرد.این افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است.

دکتر روحانی با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه بخش‌خصوصی، مناطق آزاد، گردشگری، نیروگاه‌ها و کارخانه‌های جدیدی که افتتاح شد و طرح‌های جدیدی که گلنگ زده شد، گفت: این نشان می‌دهد که کشور ما سرزنده است و دولت با همه توان در صحنه است؛ نقص و مشکل داریم اما آمریکایی‌ها و دشمنان ما باید بدانند، مسیر پیشرفت را ادامه داده و مشکلات مردم را حل کرده و ملت ایران در نهایت آنها را پیشیمان خواهند کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت در این ایام و هم در پایان سال تلاش خواهد کرد که کمک مضاعفی نسبت به اقشار کم‌درآمد داشته باشد، افزود: خوشحالم اعلام کنم که در هفته‌های اولیه ماه آذر و در این ایام میلاد مسعود پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) دومین سود سهام بین اقشار کم‌درآمد و برای 5 میلیون و 345 هزار نفرتوزیع می‌شود؛ که برای هر نفر 175 هزار تومان،یعنی به یک خانواده 4 نفره حدود 700 هزار تومان داده می‌شود و به خانواده 5 نفره 875 هزار توان پرداخت می‌شود.

دکتر روحانی ادامه داد: دو دهکی که درآمد پایین دارند، از این سود سهام برخوردار می‌شوند و این کاری است که دولت از سال گذشته آغاز کرد و اولین سود سهام را تقسیم کرد و این دومین باری است که تقسیم می‌شود و این دفعه بیش از پارسال و حدود 16 درصد بیش تر این سود پرداخت می‌شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: مردم مطمئن باشند که دولت با همه توان در پی آن است که مشکلات آنها مخصوصاً اقشار کم‌درآمد را حل کند و این کار را به کمک هم ادامه می‌دهیم و کشور‌مان را به سرمنزلی که مطلوب خداوند بزرگ و پیامبر عظیم‌الشأن(ص) و مطلوب بزرگ ما است خواهیم رساند.

دکتر روحانی در ابتدای سخنان خود نیز با تبریک ایام میلاد با سعادت پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص)، گفت:  پیامبر اسلام(ص) فخر همه انسان‌ها در طول تاریخ و بویژه مسلمانان جهان بوده است؛پیامبری که از روز ولادتش تا امروز همواره زندگی‌ ،سیره ، پیام و ارزش‌های متعالی که برای جامعه آورد، خیر و برکت و رحمت بود.

رئیس جمهور اظهارداشت: پیامبر(ص) یک انقلاب اساسی و واقعی را در ارزش‌های آن زمان بوجود آورد و جامعه را از جهل و جاهلیت به رحمت، هدایت و تمدن واقعی هدایت کرد. همه ما می‌دانیم که اساس فخر و افتخار و ارزش در آن زمان این بود که این فرد به کدام قبیله نسبت دارد و هیچ مطرح نبود که دانش و خدمات او چه مقدار است و چه کمک‌هایی به جامعه می‌کند.

دکتر روحانی با بیان اینکه آن زمان همه چیز در اصل و نسب خلاصه می‌شد و اینکه فرزند کیست، پدر او چه کسی بوده و از چه طایفه‌ای است، گفت: قبیله‌گرایی اساس و  ارزش جامعه آن زمان بود.علاوه بر اینکه نیمی از جامعه یعنی زنان کاملاً از گردونه خارج بودند و وقتی به کسی خبر می‌دادند که صاحب فرزند دختری شده، می‌گفت چه بکنیم آیا این خجالت ابدی که دختر دار شده ایم را تحمل کنیم یا هر چه زودتر او را زیر خاک مدفون کنیم تا حیثیت و آبروی ما حفظ شود.

رئیس جمهور اظهارداشت: این تفکر زمان قبل از پیامبر(ص) است و این جاهلیتی بود که در میان مردم بود. ممکن بود ما فکر کنیم فقط در میان آن جامعه راجع به زن‌ها این گونه قضاوت می‌کردند اما راجع به نوجوان‌ها هم همین قضاوت را می‌کردند، هیچ‌کس قایل نبود که به یک نوجوان و جوان باید احترام گذاشت.نوجوان و جوان را به عنوان جاهل و کسی که ارزش ندارد و به عنوان کسی که اطاعت فرمان بکند، می دانستند. اینکه پیغمبر اسلام(ص) گفت بعد از 7 سالگی شما با فرزندان خودتان مشورت کنید تا 7 سال با آنها صحبت و تربیت کنید از 7 سال به بالا فرزند شما مشاور شماست،این ارزشی  است که پیامبر(ص) برای نوجوان‌ها و جوان‌ها آورد.

دکتر روحانی با بیان اینکه در آن زمان غارت نه تنها بد نبود بلکه یکی از افتخارات بود، افزود: برای قبیله‌ای که می‌توانست قبیله دیگر را سرکوب ، اموال و شتر‌ها را غارت و چادرها را آتش بزند،  یک افتخار بزرگ بود. شعر می‌سرودند که من همان هستم که آن قبایل و یا آن قبیله را فلان شب ریختم و همه را از بین بردم. مردها را سر بریدم، زن‌ها را اسیر و کنیز کردم.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه پیامبر (ص) یک تحول بسیار بزرگی در جهان بوجود آورد، اظهار داشت: در آن دوران نظافت از نظر آنها ننگ بود . یکی از افتخاراتشان این بود که لباس‌هایشان بسیار بلند باشد و روی زمین کشیده شود و آن یک متر پایین لباس همیشه پر از انواع آلودگی‌ها بود و این را در کنار درس نخواندن ، فخر و افتخار می‌دانستند.

رئیس جمهور افزود: رئیس قبیله افتخار می‌کرد که من درس نخواندم و کتابی ندیدم. علم به عنوان افتخار نبود. طرف می‌گفت من یک برده‌ای را می‌خرم که باسواد باشد برایم نامه بنویسد و نامه بخواند. من نامه بخوانم و بنویسم این را به عنوان تحقیر خودشان می‌دانستند.اینکه قرآن می‌گوید وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا کَافَّهً لِلنَّاسِ بَشِیرًا وَنَذِیرًا. پیغمبر برای انسانیت آمد، برای همه انسان‌ها و برای هدایت و بشریت آمد. حالا کافة را دو گونه تفسیر می‌کنند که برای همه انسان‌ها یا کافی است برای انسان‌ها.پیامبر(ص) بشیر و نذیر برای همه بود و یک افتخار بزرگ برای همه ماست.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه "به نظرم مقصریم که پیغمبر(ص) را درست معرفی نمی‌کنیم"، گفت: اگر درست پیغمبر(ص) را معرفی کنیم. بگیر و ببند نمی‌خواهد و تمام مردم در برابر این فرهنگ بلند رسول‌(ص) حاضر می‌شوند، همه فخر می‌کنند که جزو امت پیغمبر(ص) باشند.این آن پیامبر رحمتی بود که چه مشرک  و چه یهودی می‌دانست که در مدینه امنیت بیشتری دارند و این فخر بود برای حکومت اسلامی که تمام انسان‌ها می‌دانستند زیر سایه رحمت پیامبر(ص) در امنیت کامل هستند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه "پیغمبر(ص) اخلاق را آورد"، افزود:چه کسی فکر می‌کرد که رئیس یک جامعه در مسایل مهم با مردم مشورت کند، اصلاً چنین چیزی وجود نداشت که رئیس قبیله بیاید مشورت کند بلکه او تنها فرمان می‌داد. پیغمبر(ص) راه و رسم مشورت را پیش پای انسان‌ها گذاشت وشاورهم فی الامر، خدا به او دستور و فرمان داد. پیامبری که همه می‌دانستند که اگر از او عفو بخواهند، نه تنها آنها را عفو می‌کند بلکه می‌رفت در مسجد دعا می‌کرد و می‌گفت خدایا من که گذشتم و از تو هم می خواهم از آنها بگذرید و در حق آنها استغفار می‌کرد. این راه و رسم را پیغمبر(ص) برای جامعه ما آورد و گفت إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ، به ما گفت علم افتخار است، نظافت راه من است، تا چهل خانه همسایه شماست و به ما فهماند الجار ثم الدار. به ما فهماند که نمی‌توانیم شب راحت بخوابیم و همسایه ما گرسنه باشد. ایثار را به ما یاد داد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: پیامبر به ما فهماند که حتی جنگ هم قانون دارد و نه اینکه قانون جنگل حاکم باشد. قانون عدل حاکم است و حتی برای میدان جنگ هم قانون حاکم است. فرمود درخت را حق ندارید آتش بزنید، آب را حق ندارید مسموم کنید و کسی را که فرار می‌کند تعقیبش نکنید. به زن‌ها تعرض نکنید و به بچه‌ها کاری نداشته باشید. اینها فرامین پیغمبر(ص) در میدان جنگ است.

دکتر روحانی تصریح کرد:ما به این پیغمبر(ص) افتخار می‌کنیم. همه جان و وجودمان نثار راه این رسول و این نور است؛ این نور تابناکی که به جهانیان و انسان‌ها گرما بخشید و همگان را در مسیر هدایت و رحمت قرار داد و به ما گفت برادر هستیم. انما المؤمنون اخوه. اگر امروز در جامعه ایران ما احساس برادری نسبت به همدیگر می‌کنیم تابع پیغمبر(ص) هستیم و اگر نیست، پس اشکال داریم و باید خودمان را اصلاح کنیم.

حجم ویدیو: 4.94M | مدت زمان ویدیو: 00:01:49
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.