گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

ناصری: جریان دلواپس انتظار نداشت که واقعیت پولشویی از سوی وزیر امور خارجه بیان شود

جریانی که علیه آقای ظریف به پا خواست، همان جریانی است که در دوران 8ساله دولت آقای احمدی‌نژاد، با کمک و سیاست‌های همسوی دولت توانست بسیار قدرتمند شود و بنگاه‌های مالی و پولی قدرتمندی شکل دهد.

پایگاه خبری جماران: وزیر امور خارجه کشورمان هفته گذشته در مصاحبه ای گفته بود که علت فضاسازی علیه لوایح پولشویی، «منافع ده‌ها هزار میلیاردی برخی افراد است». اما انتقادهای شدید از گفته‌های اخیر محمدجواد ظریف درباره پولشویی گسترده در ایران، از همان روز انتشار تاکنون ادامه داشته و روز یکشنبه نیز به صحن علنی مجلس کشیده شد.

در همین رابطه، یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اینکه چنین فضایی علیه آقای ظریف شکل گرفته به این دلیل است که جریان دلواپس انتظار نداشت که این واقعیت تاریخی پس از انقلاب از سوی وزیر امور خارجه بیان شود.

عبدالله ناصری در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره هجمه‌های اخیر به وزیر امور خارجه گفت: بحث پولشویی که شاید برای اولین‌بار به صراحت گفته شد که در کشور وجود دارد، یک واقعیت است. بهترین نشانه برای تأیید وجود پولشویی گسترده در داخل کشور، اظهارنظر هایی است که در دهه اخیر یا بعد از جنگ، توسط متصدیان امور مالیاتی کشور مبنی بر فرار مالیاتی ارائه شده است.

جریان دلواپس انتظار نداشت که واقعیت پولشویی از سوی وزیر امور خارجه بیان شود

وی افزود: نام دیگر پولشویی در واقع همان فرار مالیاتی است و مسئولین امور مالیاتی کشور بارها اشاره کردند که ما به میزان قابل توجهی در سال، فرار مالیاتی داریم. اما از سوی دیگر اگر چنین اظهارنظری که آقای ظریف درباره پولشویی داشت، توسط یکی از چهره‌های شاخص جریان اصلاح طلب و غیرهمسو با جریان دلواپس مطرح می‌شد، چنین جوّ و فضایی علیه فرد شکل نمی‌گرفت.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت: اینکه چنین فضایی علیه آقای ظریف شکل گرفته به این دلیل است که جریان دلواپس انتظار نداشت که این واقعیت تاریخی پس از انقلاب از سوی وزیر امور خارجه بیان شود. زیرا اعلام این مسأله از سوی وزیر خارجه می‌تواند پیام‌های خوبی به مجامع بین‌المللی داشته باشد؛ از این حیث که نظام حاکمیتی ایران را کاملاً هم سو با کنوانسیون‌های مالی و پولی نشان می‌دهد.

به طور حتم CFT و FATF تصویب خواهد شد

وی بیان کرد: به طور حتم CFT و FATF تصویب خواهد شد، زیرا گام اساسی آن در راستای مقابله با فضای تحریم و بسیاری از مسائل دیگر خواهد بود. بنابراین این هم پیامی مثبت از سوی وزیر خارجه به مجامع بین المللی بود و هم پیامی به مردم داخل ایران که این اتفاق حتماً خواهد افتاد و لوایح چهارگانه تصویب و کشور سرانجام در چارچوب مقررات مالی خود و گردش پول، وارد دور تازه‌ای خواهد شد.

ناصری گفت: از آنجا که اعلام این موضوع از سوی وزیر امور خارجه به معنای پیگیری حاکمیت برای تصویب این لوایح بوده، دلواپسان را نگران کرده است. ضمن اینکه باید این نکته را نیز در نظر گرفت که جریانی که علیه آقای ظریف به پا خواست، همان جریانی است که در دوران 8ساله دولت آقای احمدی‌نژاد، با کمک و سیاست‌های همسوی دولت توانست بسیار قدرتمند شود و بنگاه‌های مالی و پولی قدرتمندی شکل دهد.

نقطه اشتراک مخالفین FATF و مخالفین برجام از دست‌دادن منافع گسترده مالی است

وی افزود: امروزه شاهد بسیاری از آفات این بنگاه‌ها و بعضی هزینه‌هایی که بر دوش دولت آقای‌روحانی قرار گرفته، هستیم. برای نمونه موسسات مالی غیرقانونی بودند که سپرده گذاران مطالباتشان را از دولت و بانک مرکزی گرفتند. بنابراین پدیده پولشویی گسترده در کشور واقعیتی است که وجود دارد و یکی از زیبایی‌های این واقعیت این بود که از زبان وزیر امور خارجه کشورمان مطرح شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: نقطه اشتراک مخالفین FATF و مخالفین برجام در واقع از دست‌دادن منافع گسترده مالی است. تاریخ 10 ساله قبل برجام برای همگان از ملت تا نخبگان و اصحاب رسانه روشن کرد که دوره 10 ساله تحریم‌ها، قدرت مالی و اقتصادی شبه مافیایی برای جریان افراطی اصولگرایان پدید آورد که قرارداد برجام بخشی از آن را از بین می‌برد.

این جریان به بهانه دورزدن تحریم‌ها، منابع مالی کلانی بدست آورد

وی ادامه داد: این جریان به بهانه دورزدن تحریم‌ها، منابع مالی کلانی بدست آورد که بسیاری از آن را با امضا شدن برجام از دست دادند. بنابراین، معاهدات مالی چهارگانه نیز همین خطر را برای آنها به وجود آورده و به مراتب کار آنها را حتی بیشتر از برجام سخت‌ خواهد کرد. طبیعتاً این جریان‌ها که به دنبال بدست آوردن غنائم بادآورده از تحریم‌ها و تصویب نشدن لوایح مالی هستند، موفق نخواهند شد و حتی اگر در آینده نیز هر جریان دیگری بر رأس کار بیاید، مجبور است از این سازوکار پیروی کند.

ناصری در پایان گفت: حتی اگر سال 92 آقای روحانی رئیس جمهور نمی‌شد و برای مثال آقای رئیسی رئیس‌جمهور می‌شد، پایبندی و پیگیری برجام در دستور کار ایران بود و این یکی از نقاط قوت ایران در دوره جدید جمهوری اسلامی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.