اظهارات محمد جواد ظریف در خصوص پولشویی انتقادات عده ای از منتقدان دولت را در پی داشت. حاجی دلیگانی از کلید خوردن استیضاح ظریف خبر داد و روزنامه اطلاعات در مقاله ای هشدار آمیز از روحانی خواست تا آخرین قطره های امیدواری به دولتش را حفظ کند.

به گزارش جماران، حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی درباره استیضاح ظریف و آمدن آن به صحن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طرح استیضاح آقای ظریف در حال تدوین است و در روزهای آینده برای آن امضا جمع‌آوری خواهد شد.

نماینده شاهین‌شهر با بیان اینکه به آقای ظریف فرصت داده شده تا مدارک خود را درباره اظهاراتش ارائه دهد، اظهار داشت: آقای ظریف طی روزهای اخیر سخنانی را درباره وجود پولشویی گسترده در کشور عنوان کردند که از ایشان خواسته شد تا  29 آبان مدارک خود را در این باره به دست نمایندگان برساند.

وی ادامه داد: آقای ظریف تاکنون مدارک خود را ارائه نکرده است بر همین اساس هم نمایندگان طرح استیضاح وی را تدوین و پس از جمع آوری امضاء تقدیم هیئت رئیسه مجلس می‌کنند.

 

هشدار روزنامه اطلاعات

 

درپی این اظهارات و هجمه هایی که علیه وزیر خارجه می شود، روزنامه اطلاعات نوشت: ماجرای تحریم در ایران دو سویه دارد؛ یکی مردم و رنجهایشان و دومی کاسبان و گنج‌هایشان. ماجرای اخیر حملات زننده به وزیر خارجه‌ای که سلامت و حیثیتش را برای دفاع از منافع ملی ایران و ارتقای منزلت حقوقی و سیاسی کشورمان در جهان بر سر این کار نهاده، تنها یک فصل کوچک از تقابل گنج و رنج است. ‌

این نوع برخوردها، فضاسازیها، تهدیدها و تمهیدها که البته حسابش و حتی شیوه بیانش از انتقادهای دلسوزانه و کارشناسانه جدا است جملگی آشناست و در چرخه‌ای معیوب، بهترین مدیران و دولتمردان ایران را از میدان به در کرده و کاسبان و معجزه‌های هزاره و نجومی بگیرها و مدعیان گمنام و بینام و نشان را جایگزین کرده‌اند تا برنامه توسعه و رشدِ اقتصادیِ مملکت از توش و توان بیفتد و رجزخوانی و آشوب جایگزین دیپلماسی و نظم سیاسی شود.

در جهان، تجربه و کارآمدی است که کارنامة دولتمردان را پربار و آنان را در نظر مردم قابل اطمینان می‌سازد. اما گویا در اینجا به محض اینکه کسی کار و کارنامه‌ای پربار داشت و آمادة ورود به میدان خدمت بود، از بام به دام می‌افتد تا مبادا نام یابد و کام گیرد و خدمتی شایسته مرتکب شود. این چرخة باطل را می‌شناسیم و سناریوهای کارگردانانش نیز برای همه آشکار و روشن شده است.

با این حال عده‌ای از همین افراد در موضوع لایحة مبارزه با پولشویی و شفافیت مالی که سرنوشت نظام بانکی ایران در معاملات نفتی و معادلات جهانی بدان وابسته است، جنجال و قشقرقی به پا کرده‌اند که عاقبتش معلوم نیست. جالب آنکه مجال و آرامش لازم را هم برقرار نمی‌کنند تا وزیرخارجه توضیح دهد و اندکی گوشة لحاف سنگین را کنار بزند تا مردم هم بدانند چرا برخی مایل نیستند پولهای درشت و کلان رهگیری شود و سندهای مهمِ مالی ردگیری و منتشر شوند و دهه‌ها پول نفت و معادلات ارزی و قرضی، یا وامهای بی بهره و بلاحدود و بی‌بازگشت کجاست و به‌کدام جیبها سرازیر شده است؟!

برخی از این حضرات فکر می‌کنند مردم خاموش و بی‌اطلاع از هر کار و کرده‌ای در حال گذران امور هستند. گنج این قبیل حضرات بر روی رنج مردم انباشته شده و به فرمایش مولاعلی(ع) کاخی برپا نمی‌شود مگر کوخ و خرابه‌ای آوار شود و اینهمه کاخ‌ها و آقازاده‌ها در لواسان و شمال تهران و دریاکنار و این‌همه ماشینهای لوکس و قیمتی که جلوی چشم بینوایان در جاده و خیابان ویراژ می‌دهند از آنِ کیست؟ از آنِ نوجوانان شوشتری یا بچه‌های خیابانگرد و مردمِ جویای کار یا کارگران نیشکر یا معلمان و حاشیه‌نشینان و مضطربانی که هرلحظه در انتظار معجزه و دستی برای داد و امداد به درگاه حق دعا میکنند؟!

بیش از این تعلل نکنید و لایحه را برای تنظیم نظام بانکی و مبادلات بین‌المللی از تصویب بگذرانیم. فردا برای مردم روزهای سختی خواهد بود زیرا اغلب مردم در کانادا و امریکا و استرالیا و اروپا دوست و فامیل ندارند که دارو برایشان بیاورد و کمک کند تا مشکلات اورژانسی حل و فصل شود. این لایحه اگر رد شود یا کأن‌لم‌یکن تلقی شود، بهترین فرصت برای آمریکاست تا تلاش کند که اروپاییان را از ایران دور سازد و ما را تنها بگذارد تا برخی کشورهایی که نفت ما را دریافت می‌کنند، به راحتی پول ملت را بالا بکشند و به دست واسطه‌هایی در سایه و تاریکی برسانند تا با امثال ضراب و زنجانی تقسیم کنند.

آخرین سخن با رئیس‌جمهور است که باید تمام قد از این وزیر خردمند دفاع کند. اگر رقبای کاسب تحریم موفق شوند و چنان ضربه‌ای بزنند که ظریف از کابینه بیرون رود، منتظر همین بازیها برای زنگنه هم باشید و آن کابینه دیگر ربطی به ته مانده امید و آخرین قطره‌های اعتمادِ مردم و رای مردم ندارد. زود باشید چون الآن هم دیر است.

 

ظریف منتقدان FATF را متهم به پولشویی نکرده است 

 

مرتضی سرمدی در گفت‌وگو با ایسنا با دفاع از اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر وجود فسادی به نام پولشویی در کشور و اهمیت مبارزه با آن گفت : آقای ظریف به هیچ وجه نظام و یا نهادی را به پولشویی متهم نکرده است بلکه عنوان داشته است که  با توجه به ارقام بالای پولشویی در کشور هیچ استبعادی ندارد که بخشی از آن برای فضا سازی جهت مخالفت با قوانین ، تدابیر و اقداماتی که علیه پولشویی در جریان است به کار گرفته شود. 

 این دیپلمات عالی رتبه کشور مان افزود: اگر به قانون مبارزه با پولشویی مصوب 2/11/ 86 مجلس شورای اسلامی توجه شود ، در این قانون جرم پولشویی  به صورت خلاصه ، عبارت است از  " تحصیل ،  تملک،  نگهداری یا استفاده از  عواید حاصل از ارتکاب جرم یا به صورت کلی هرنوع  مالی که از  فعالیت‌های مجرمانه به دست آمده باشد و از طریق اخفاء یا پنهان کردن ماهیت واقعی و منشاء  و منبع آن وارد  سیستم مالی کشور گردد. "  حال اگر فقط سه مصداق  فعالیت مجرمانه یعنی قاچاق کالا ، قاچاق مواد مخدر  و یا قاچاق سوخت را در نظر بگیریم ، براساس آمار موجود،  در سال حدود ده  و یا پانزده میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می شود، البته این رقم پس از مبارزه بی امان دولت و نهادهای  اطلاعاتی ، امنیتی و انتظامی با قاچاق کالا  از مبلغ  25 میلیارد دلار به این رقم رسیده است . 

 وی در همین راستا ادامه داد: اگر از درآمد فروشندگان جزء کالاهای قاچاق بگذریم قسمت عمده این مبلغ با پولشویی وارد سیستم مالی کشور می‌گردد. اگر گردش مالی ناشی از قاچاق مواد مخدر نیز به آن اضافه شود  که علاوه بر در آمد هنگفت برای قاچاقچیان، شبکه‌های مالی عظیم دشمنان انقلاب برای آلوده کردن جامعه نیز در این فعالیتها سهیم هستند ، متوجه خواهید شد که واقعاً ارقام پولشویی در کشور گسترده است و مبارزه با آن نیازمند عزم ملی و بر خورد شجاعانه و قاطع با عاملین اصلی این  پدیده مخرب در اقتصاد کشور است .  

قائم مقام وزیر امور امور خارجه تصریح کرد : اگر اعلام مبارزه با مفسدین اقتصادی ، رانت جویان و دانه درشت‌ها و ارقام بزرگ کشف شده از این افراد حکایت از شبکه های بزرگ فسادمالی درکشور نمی‌کند چگونه از این اظهارات و تیتر های بزرگ روزنامه ها در این  خصوص به عنوان  تضعیف نظام یاد نمی‌شود بلکه حتی با بزرگنمائی آن که سبب هشدار و گله‌مندی مسئولین عالی نظام شده است  ابائی از اینکه در رسانه‌های  بیگانه  و معاند با جمهوری اسلامی ایران  مطرح شود  نداریم ، اما از بیان یک موضوع  بدیهی که بخشی ازاین درآمدهای نامشروع می‌تواند در فضاسازی برای  ناکام گذاشتن مبارزه با پولشویی مورد استفاده قرار گیرد، آشفته می‌شویم 

سرمدی خاطرنشان کرد : نکته جالب این است که آقای ظریف در ابتدای  مصاحبه بیان کرده که اکثر انتقادها دراین زمینه صادقانه است و در ادامه نیز تاکید کرده است که با بیان این مطلب به هیچ وجه قصد ندارند پولشویی را به شخص یا نهاد خاصی  منتسب کنند.  لذا در این مصاحبه، منتقدان  FATF و حامیان نظام به پولشویی متهم نشده‌اند . با این حال بیان سخنانی جنجالی با عناوین کذب و تحریک‌آمیزی مانند آقای ظریف :" شما نظام را به حمایت از  تروریسم متهم کرده‌اید " ایجاب می‌کند که بیش از گذشته هوشیار باشیم.

 

دلنوشته ی مشاور رییس جمهور برای ظریف

حسام الدین آشنا در حساب توییتری خود نوشت: 

 

برای محمد جواد ظریف

از انسانی موفق خواستند تا راز خود را با دیگران در میان بگذارد. لبخندی زد و گفت:

موفقیت من زمانی آغاز شد که نبردهای کوچک را به جنگجویان کوچک واگذار کردم.

دست از جنگیدن با کسانی کشیدم  که  کوچکی خود را با تهمت به بزرگان پنهان می کردند .

سعی نکردم انتظارات دیگران را برآورده کنم و همه را شاد و راضی نگه دارم.

دیگر سعی نکردم کسی را راضی کنم که درباره من اشتباه می کند.

آنگاه شروع کردم به جنگیدن برای:

اهدافم

رویاهایم

ایده هایم و 

سرنوشتم

روزی که جنگ های کوچک را متوقف کردم روزی بود که مسیر موفقیتم آغاز شد.

 هر نبردی ارزش زمان و روزهای زندگی ما را ندارد.

 

حمایت سفیر از آقای وزیر

مهدی سنایی در واکنشی توییتری در رابطه با هجمه ها علیه ظریف، نوشت: 

جواد ظریف دیپلماتی در تراز جهانی است که نه تنها شنوندگانش در  غرب را به تحسین وا میدارد بلکه در  شرق نیز مورد توجه و احترام است. نگاه وی به سیاست خارجی فراگیر است و ۲۴ سفرش به روسیه طی ۵ سال شاهد این واقعیت است. نماینده ای خوب در دفاع از کشور و نظام است و از جان مایه می گذارد.

 

سخنگوی وزارت خارجه: نامه‌ای از قوه قضاییه دریافت نکرده‌ایم

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه اعلام کرد: وزارت امور خارجه نامه‌ای از قوه قضاییه دریافت نکرده است.

بهرام قاسمی در پاسخ به سوال ایسنا درمورد اخبار منتشر شده در برخی از رسانه‌ها مبنی بر این‌که قوه قضاییه مهلتی 10 روزه به  محمد جواد ظریف داده تا مستندات خود را در مورد پولشویی به این قوه ارائه کند، گفت: ما تاکنون در این ارتباط نامه‌ای  از قوه قضاییه دریافت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: از منبع و منشا این خبر اطلاعی ندارم و نمی‌دانم که منبع خبر برخی رسانه‌ها که اقدام به  انتشار این موضوع کرده‌اند کجاست ولی  همان‌طور که گفتم وزارت خارجه تاکنون نامه‌ای در این ارتباط از قوه قضایه دریافت نکرده است.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.