رئیس جمهور وحدت، یکپارچگی و حضور مردم را در خنثی شدن توطئه‌های دشمنان تاثیرگذار و حائز اهمیت دانست و گفت: وقتی که دشمن در حال قداره‌کشی و توطئه‌افکنی است می‌توان با وحدت، یکپارچگی و حضور در صحنه آمریکا و دشمنان را پشیمان کرد.

به گزارش جماران؛ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی دوشنبه شب در جلسه شورای اداری استان آذربایجان غربی، با اشاره به میلاد با سعادت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص)، سیره کلام و رفتار پیامبر عزیز اسلام و اهل بیت (ع) را برای همه راهنما و الگو دانست و گفت: پیامبر اسلام(ص) فخر همه بشریت بویژه همه مسلمانان هستند و به وجود ایشان افتخار می‌کنیم و او بهترین الگو برای زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها هستند.

رئیس‌ جمهور خاطر نشان کرد: پیامبر اسلام(ص) حکومتی را در عصر خود در مدینه تشکیل دادند که هنوز هم بشریت آرزو دارد شاهد چنین حکومتی باشد؛ در مدینه‌ی پیامبر(ص) هیچ‌کس دغدغه‌ای نسبت به ظلم و بی‌عدالتی نداشت و حکومتی مبتنی بر عدل، انصاف، دادگری و همزیستی مسالمت‌آمیز را برای همه به ارمغان آورد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه برخورداری از اندیشه و سلیقه متفاوت موضوعی طبیعی و بدیهی است، گفت: همانطوری که انسان‌ها در مراتب علم شبیه یکدیگر نیستند، طبیعی است که در فکر، اندیشه و سلیقه نیز یکسان نباشند؛ لذا باید همدیگر را تحمل کرد و این برای اداره جامعه یک موضوع اساسی و پایه‌ای است و لازم است تا آستانه تحمل را بالا ببریم.

رئیس جمهور اضافه کرد: پیامبر(ص) به انسان‌ها آموختند که همدیگر را تحمل و به عدل و انصاف رفتار کنیم و همه باید تابع قانون باشیم.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری وحدت و برادری ضرورت دارد، گفت: بدون تردید با یکپارچگی، همدلی و حضور در صحنه می‌توانیم در مقابل توطئه‌ها ایستادگی و مقاومت کنیم.

رئیس جمهور با قدردانی از استقبال شکوهمند مردم استان آذربایجان غربی و شهر خوی از کاروان تدبیر و امید، به اهمیت حضور مردم در صحنه های مختلف اشاره کرد و گفت: زمانی که دکتر ظریف در وین در حال مذاکره بود، در همان ایام به اصفهان سفر داشتیم و مردم استقبال تاریخی به عمل آوردند به نحوی که وزیر خارجه آمریکا در جریان مذاکرات خطاب به دکتر ظریف می‌گوید که استقبال مردم اصفهان از رئیس جمهور ایران را مشاهده کرده است و اینگونه حضور مردم در صحنه‌های مختلف حتی در مذاکرات نیز تأثیرگذار است و نشان می‌دهد که با اتحاد و یکدلی در کنار هم قرار داریم.

دکتر روحانی با بیان اینکه هر وقت در سطح شهر تردد دارم به چهره مردم نگاه می‌کنم تا ببینم حال عمومی آنها چگونه است، گفت: چهره مردم بهترین آینه برای آن است که نتیجه اقدامات و کارهایمان را ببینیم؛ حضور شکوهمند مردم در شرایط کنونی بسیار ارزشمند بوده و پیام بزرگی برای همه، بویژه برای دشمنانی است که هر روز و هر ساعت مشغول توطئه علیه این مردم و کشور هستند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دشمنان در برابر هر اقدام برای خنثی کردن توطئه‌ها و تحریم‌ها، توطئه جدیدی طراحی می‌کنند، افزود: دولت تدبیر و امید از همان آغاز کار با تحریم فروش نفت مواجه بود و فروش نفت ایران در آن ایام به حدود یک میلیون بشکه کاهش یافته بود، اما دولت با همان محدودیت‌ها امور را به خوبی اداره کرد تا اواخر سال 94 که توافق برجام حاصل شد و برای مدتی محدودیت‌ها رفع شد.

دکتر روحانی اظهار داشت: در سال 93 مذاکرات با قدرت‌های جهانی در حال به نتیجه رسیدن بود تا اینکه در فاصله کوتاهی وزرای امور خارجه رژیم صهیونیستی و عربستان به وین سفر کردند و پس از این سفرها مذاکرات به یک مرتبه قفل شد؛  در جریان این سفرها این پیام به طرف‌های مذاکره ایران ابلاغ شد که اگر اندکی صبر کنند با توطئه‌ای که طراحی شده است قیمت نفت به شدت کاهش خواهد یافت و ایران ناچار خواهد بود به هر شرایطی برای رسیدن به توافق تن دهد و به فاصله اندکی پس از سفر وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و عربستان به وین، قیمت نفت شروع به کاهش کرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در سال 94 بواسطه کاهش قیمت نفت فشار بزرگی به دولت وارد شد، تصریح کرد: البته در همان شرایط سخت دولت و بخصوص وزارت نفت کار بزرگی انجام دادند که غربی‌ها تصور آن را هم نمی‌کردند؛ غربی‌ها فکر می‌کردند احیاء چاه‌های نفت ایران که تولید در آنها به دلیل کاهش فروش نفت متوقف شده بود حداقل یکسال به طول می‌انجامد اما وزارت نفت در فاصله کوتاهی و با صرف حدود 800 میلیون دلار این چاه‌ها را به مدار تولید بازگرداند و تقریباً تا اواخر سال 94 تولید نفت کشور، به دو برابر افزایش یافت.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: وقتی در سال 95 تولید نفت کشور و به تبع آن درآمد کشور افزایش یافت، بلافاصله توطئه جدیدی آغاز شد و کشورهای تولیدکننده نفت دور هم جمع شدند و اصرار داشتند که به دلیل کاهش بیش از پیش قیمت، تولید نفت همه تولیدکنندگان باید کاهش پیدا کند، اما وزرای نفت و امور خارجه کشورمان با اتخاذ یک دیپلماسی قوی و بسیار خوب موفقیت بزرگی را نصیب کشور کردند و توانستند ایران را از سیاست‌ کاهش تولید مستثنی کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: هر روز با معضل و توطئه جدیدی مواجه بودیم، اما دولت در کشاکش با همه این معضلات توانست کشور را اداره و بر این معضل‌ها نیز غلبه کند.

دکتر روحانی با بیان اینکه آنچه دولت تدبیر و امید در طول سال‌های فعالیت خود با آن مواجه بوده، نه صرفاً یک توطئه تبلیغاتی بلکه یک جنگ پشت پرده اقتصادی تمام عیار بوده است، گفت: البته دولت مجاهدت بزرگی کرده تا همه تلخی و سختی این جنگ برای مردم آشکار نشود و باور بنده این است که از توطئه‌ای که امروز پیش روی ما قرار دارد نیز با موفقیت می‌توانیم عبور کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: آمریکایی‌ها ابتدا تبلیغ می‌کردند که صادرات نفت ایران را به صفر خواهد رساند و عملاً آن را دنبال کردند؛ اما چنانچه بارها تأکید کردم، آنچه آمریکایی‌ها تبلیغ می‌کردند که از 13 آبان آغاز خواهد شد، چیز جدیدی نبود و همه فشاری که آنها می‌خواستند به ما وارد کنند، در مهر و شهریور اعمال شده بود.

دکتر روحانی اظهار داشت: با سیاست جدیدی که وزارت نفت در پیش گرفت حتی اگر آمریکایی‌ها به کشورهایی که اجازه خرید نفت از ایران داده‌اند، نیز معافیت نمی‌دادند، می‌توانستیم نفت‌مان را بفروشیم و دشمن هرگز نمی‌توانست فروش نفت ایران را به صفر برساند.

رئیس جمهور تصریح کرد: البته نباید غافل باشیم که امروز با یک ابرقدرت بزرگ در جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم که هر قدر هم موفق در برابر او مقاومت کنیم بالاخره فشارهایی نیز بر ما وارد خواهد شد؛ اما تردید ندارم، موفقیت یا عدم موفقیت دشمن در اعمال فشار به ایران، در دست خود ماست که اگر بتوانیم از همه سرمایه‌ها به خوبی استفاده کرده و در هر شرایطی کنار هم باشیم، قطعاً دشمن موفق نخواهد بود.

دکتر روحانی با اشاره به ضرورت اینکه همه باید نسبت به آینده امیدوار باشیم، ادامه داد: تردید ندارم و کاملاً امیدوار هستم که با وجود همه فشارها و شرایط سخت اگر کنار هم باشیم، می‌توانیم با موفقیت از این توطئه‌ها نیز عبور کنیم.

رئیس جمهور افزود:  باید این نکته را در نظر داشته باشیم که برخی مؤلفه‌ها و نیازمندی‌های زندگی از جمله در عرصه انرژی و کالاهای اساسی و بهداشت و درمان همچنان در ایران ارزان‌تر از خیلی از کشورهای دیگر دنیاست و حتی در مقایسه با کشورهای همسایه این خدمات بسیار ارزان‌تر است؛ به عنوان مثال در عربستان که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت است، بنزین و گازوئیل لیتری حدود 50 سنت است که حتی اگر با دلار 5 هزار تومانی هم آن را محاسبه کنیم، باز از ایران خیلی گران‌تر است.

دکتر روحانی اظهار داشت: درست است که برخی کالاها گران شده و زندگی مردم از جهاتی در فشار قرار گرفته، اما از سویی دیگر در زمینه انرژی، بهداشت و درمان و کالاهای اساسی قیمت‌ها نسبت به خیلی از کشورهای دیگر، ارزان‌تر است.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید برای غلبه بر توطئه‌های دشمنان بخش خصوصی را بیش از پیش مورد حمایت قرار دهیم تا وارد چرخه فعالیت‌های اقتصادی شود، تصریح کرد: اگر دولت، مجلس، قوه قضائیه و همه مردم و دست‌اندرکاران برای ایجاد امنیت و اطمینان خاطر کامل سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تلاش کنند، سرمایه زیادی وارد چرخه اقتصادی کشور خواهد شد و اگر این اراده جمعی برای حمایت از فعالین اقتصادی خصوصی وجود داشته باشد، حتی آمریکا نیز نمی‌تواند مانع پیشرفت شود.

دکتر روحانی افزود: امروز برادری و وحدت مطلوبی بین اقوام کرد و ترک و مسلمان، آشوری و ارمنی در استان آذربایجان غربی به چشم می‌خورد و همدلی خوبی بین مسئولین استان برقرار است که این باعث خوشحالی است. رئیس جمهور تاکید کرد: حتی اگر تحریمی در کار نباشد، اما بین مسئولین و بین مردم با یکدیگر وحدت و یکپارچگی برقرار نباشد، پیشرفت حاصل نمی‌شود، اما اگر وحدت وجود داشته باشد، تحریم‌ها نیز نمی‌توانند مانع پیشرفت شوند.

دکتر روحانی با بیان اینکه باید قدر نعمت وحدت و برادری، اسلام، ایران، نظام جمهوری اسلامی، رهبری معظم انقلاب و نوکران مردم در دولت را بدانیم، اظهار داشت: اگر همه کنار هم باشیم و از فرصت‌ها به شکل بهینه استفاده کنیم با موفقیت از معضلات عبور خواهیم کرد.

رئیس جمهور با اشاره به بهره برداری از بیش از 500  پروژه کشاورزی و گازرسانی به 200 روستای جدید در استان آذربایجان غربی، ادامه داد: ایران تنها کشوری است که شبکه سراسری گاز را تا روستاها گسترش داده و شما کشورهای زیادی در دنیا نمی‌بینید که شبکه گاز به این گستردگی باشد.

دکتر روحانی با بیان اینکه آذربایجان غربی استانی مرزی است که جدای از سختی هایی که برای حفاظت و حراست از مرزهای کشور دارد، اما در دل خود ظرفیت‌ها و استعدادهای زیادی برای تجارت و ایجاد اشتغال ایجاد می‌کند، تصریح کرد: یقین دارم که در کنار هم روزهای سخت و مشکل را پشت سر خواهیم گذاشت و روزهای بهتری در انتظار ما خواهند بود و با هم برای برگزاری جشن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی آماده می‌شویم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دولت نیز در خدمت مردم خواهد بود و طرحی را که از روزهای گذشته اجرای آن آغاز شده با سرعت بیشتری ادامه خواهیم داد و سبد حمایتی و کمک‌های جبرانی که متوسط رقم آن به 200 هزار تومان برای هر خانواده می‌رسد را پرداخت می کنیم تا کمکی برای خانواده‌های نیازمند باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.