پایگاه خبری جماران: دیروز درباره نظر امام در مورد مخالفین وحدت امت اسلامی سخن گفتیم. امروز باز هم به یکی دیگر از سخنان نغز امام درباره وحدت امت اسلامی و دشمنان آن اشاره می کنیم و به تبیین نکاتی از آن می پردازیم.

امام خمینی در سخنانی می فرمایند:

«آنهایی که می‌ خواهند بین اهل سنت و اهل تشیع فاصله ایجاد کنند نه سنی هستند نه شیعه. اینها اصلًا به اسلام کار ندارند... »

در مورد موضوع این سخن امام دو احتمال وجود دارد. احتمال اول این که امام در این سخن ، کفار و کشورهای استکباری را مد نظر دارند و آنها را که نه شیعه اند و نه سنی ، به عنوان عامل تفرقه معرفی می کنند. مطابق این احتمال باید گفت از منظر امام اگر در میان شیعیان و سنیان کسی به اختلاف ها دامن می زند، در حقیقت آلت دست و ابزار اراده های بزرگ تری است که اصلاً مسلمان نیستند، و در حقیقت به دنبال محو اسلام و شیعه و سنی هستند. 

در طول تاریخ بسیار نقل شده است که عوامل دشمنان اسلام، با رسوخ در میان صفوف شیعیان و یا اهل سنت ، به تحریک احساسات گروه مقابل اقدام کرده اند. شیعیان را تحریک کرده اند و یا به آنها مجال داده اند که به مقدسات اهل سنت توهین کنند و اهل سنت را واداشته اند تا شیعه کشی راه اندازند. 

مطابق این احتمال امام می خواهند بگویند اگر هم دیدید که یک مسلمان به اختلاف ها دامن می زند، بدانید که او دانسته و یا ندانسته عامل دست های جنایتکار کفار و مشرکین است. 

احتمال دوم آن است که بگوییم هدف امام در این سخن مشرکین نیستند بلکه انگشت اشاره امام به همین مسلمانان ظاهری است که اگر چه به ظاهر بر مسلک مسلمانی هستند ولی فرسنگ ها از اسلام راستین و مکتب اهل بیت دور افتاده اند. 

در طول تاریخ همین افراطیون گاه تا جایی پیش رفته اند که به دنبال قتل امام رضا بودند که با توجه به مصالح مسلمین ولایتعهدی مأمون را پذیرفته بودند. یا خوارج که امیر المؤمنین را تخطئه کردند. 

طبق این احتمال ، مراد امام آن نیست که این گروه ، احکام ظاهری اسلام را ندارند تا گروهی به همین بهانه به کشتار آنها بپردازند بلکه مراد آن است که ایشان از اسلام واقعی بهره ای نبرده اند. این تعبیر را در موارد دیگری از سخنان امام هم می توان یافت. مثلا وقتی امام درباره یکی از سیاستمداران ، اشاره کردند که «او مسلمان نبوده»، مرادشان نفی احکام ظاهری اسلام نیست بلکه ظاهراً از این سخن  نفی اسلام حقیقی را اراده کرده اند. 

پس اگر امروز در تعبیر رهبر انقلاب از واژه « شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی» یاد می شود، می توان همین برداشت و احتمال های دوگانه را در مورد آن جاری دانست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.