پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

از سوی وزیر کشور و رییس صداوسیما عنوان شد؛

دو اظهارنظر متناقض درباره ی نفوذ صداوسیما در یک همایش

رییس صداوسیما در حالی امروز از توان صداوسیما در جلب 80 درصدی مخاطبان خبر داد که دقایقی پس از او رحمانی فضلی در حضور وی در اظهارنظری متفاوت، سخنان علی عسکری را نقض کرد و گفت انحصار صداوسیما شکسته شده است.

به گزارش جماران، عبدالعلی علی‌عسگری رئیس سازمان صدا و سیما گفت: رسانه ملی حامی نظام و دولت است و با جدیت کار می‌کند و اینطور نیست که گفته شود اعتمادها را کم می کند.

وی افزود: گفته می شود به دلیل اینکه برخی از مشکلات مردم در صدا و سیما مطرح نمی شود، مردم به دنبال شبکه های خارجی می‌روند و این طور وانمود می شود که واقعیت ها در صدا و سیما مطرح نمی‌شود؛ این درحالی است که سعی می‌کنیم طوری دیدگاه‌های مردم مطرح شود که واقعیت ها نیز گفته شود‌.

رئیس صدا و سیما در مورد اینکه می‌گویند صدا و سیما افت کرده است، نیز گفت: در حال حاضر صدا و سیما بالای ۸۰ درصد از مخاطبان را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که فضای مجازی ۲۰ درصد از مخاطبان را جذب کرده است.

وی تأکید کرد: در توازن افکار عمومی تمام تلاش خود را به کار می بریم و برای حفظ نظام و دولت تلاش می‌کنیم. در مباحث اجتماعی و همچنین کاهش آسیب های اجتماعی ما جنبه های مثبت را در نظر می گیریم و در برنامه‌های خود آن را لحاظ می‌کنیم.

برنامه های صداوسیما در راستای حفظ هویت و فرهنگ ملی است
علی عسکری در حاشیه جلسه شورای اجتماعی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که نقش صداوسیما در موضوعات اجتماعی چیست، گفت: رسانه ملی در ساماندهی موضوعات اجتماعی نقش قابل توجهی دارد که در این جلسه مورد تاکید واقع شد و با توجه به دیدگاه مقام معظم رهبری مبنی بر تمرکز بیشتر روی اصلاح اوضاع اجتماعی و تلاش برای کاهش آسیب اجتماعی، این جلسه برگزار شد.

وی ادامه داد: سازمان صداوسیما در زمینه موضوعات اجتماعی مطالعات و تحقیقات گسترده ای دارد و این مطالعات دست مایه برنامه سازی های متعدد در همه زمینه های فیلم، سریال، سرگرمی و برنامه های گفت وگو محور شده است.

رئیس سازمان صداوسیما افزود: در این باره هم با توجه به حجم انبوه رسانه های بیگانه که تخریب کننده فرهنگ و هویت ملی ما هستند، صداوسیما برای حفظ هویت و فرهنگ ملی ایران و فرهنگ عمومی جامعه تلاش می کند.
وی تصریح کرد: در این راستا در این جلسه بحث هایی مطرح و گزارش هایی توسط وزارت ارشاد و صداوسیما ارایه شد که امیدواریم نتایج این جلسات برای ارتقای فعالیت های سازمان موثر باشد.

علی عسکری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر نقش صداوسیما بر تقویت روحیه خودباوری در اجتماع گفت: هر قدر هویت یک ملت قوی تر، مستحکم تر وغنی تر باشد، تاب آوری آن در قبال هجمه های فرهنگی بیشتر می شود؛ از این رو، برای افزایش هویت ملی و فرهنگ عمومی جامعه تلاش می کنیم و در این باره هم گام های خوبی برداشته شده است.

وی اظهار داشت: جلسات مطالعات و هم اندیشی ها و مبادلات فکری انجام شده حکم می کند که در تمام عرصه های مختلف رسانه در تلویزیون و رادیو و در رسانه های استانی در حوزه برنامه سازی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بتوانیم کارهای عمیق تر و گسترده تری انجام دهیم.

علی عسکری تصریح کرد: موضوعات اجتماعی تنها به خود موضوعات اجتماعی باز نمی گردد و در واقع نوعی انعکاس موضوعات اقتصادی و سیاسی در تمام جنبه های جامعه است و در مطالعات و تحقیقاتی که در حوزه تحقیقاتی صداو سیما انجام شده، روابط علت و معلولی پدیده های اجتماعی مطالعه می شود که دست مایه ای برای برنامه سازی های عمیق و هنرمندانه در این حوزه است.

 عبدالرضا رحمانی فضلی روز یکشنبه در یکصد و هشتمین جلسه شورای اجتماعی کشور با موضوع بررسی نقش صدا و سیما و تلویزیون در کاهش آسیب های اجتماعی افزود: در حوزه شبکه های بین المللی در بخش سرگرمی، به دلیل محدودیت های ارزشی و باوری، قابلیت رقابت نداریم، اما در حوزه اثربخشی می‌توانیم در این حوزه رقابت داشته باشیم.

وی در مورد اینکه مطرح می‌شود کار صدا و سیما دارای انحصار است، گفت: در حال حاضر عرصه انحصار واقعا شکسته شده است و با وجود فعالیت فضاهای مجازی و ماهواره مردم قدرت انتخاب دارند. اقدامات باید به گونه ای انجام شود که روندی واحد در همه امور صدا و سیما جاری باشد و در طی زمان این روند واحد دیده شود و استمرار داشته باشد تا موجب جریان سازی شود.

وزیر کشور ادامه داد: صدا و سیما و به ویژه تلویزیون باید تجلی گاه الگوهای برجسته باشند؛ به عنوان نمونه در زمینه پیوندهای اجتماعی و فرهنگی در صدا و سیما کار شده است اما دستگاه‌های دیگر نیز در این خصوص باید به صورت طبقاتی همکاری هایی در مورد پیوست های اجتماعی و فرهنگی داشته باشند و به صدا و سیما ارائه دهند.

رحمانی فضلی در مورد اولویت بندی مخاطبان و برنامه ها در صدا و سیما نیز گفت: این طبقه بندی ها در برنامه ها و مخاطب شناسی صدا و سیما باید بیشتر رعایت شود و آگاهی‌بخشی در بسیاری از برنامه‌ها می‌تواند موثرتر واقع شود. همچنین لازم است دستگاه‌های مختلف در تولید برنامه های آگاهی بخش همکاری موثرتری داشته باشند.

وزیر کشور در خصوص فضای مجازی و فعالیت های آن اظهار داشت: در حال حاضر فضای مجازی به عنوان یک واقعیت وارد زندگی مردم شده است و باید نوع تعامل خود را در این فضا روشن کنیم. اگر کسی از مجازی استفاده می کند، به این معنا نیست که با صدا و سیما قهر است، این نیاز تنوع طلبی انسان است که به اینگونه به آن پاسخ می‌دهد.

وزیر کشور ادامه داد: در جامعه ما مناسبت های فرهنگی مانند هفتم آبان به عنوان نمادی از کوروش که از سال‌های قبل هم با آن مواجه بودیم مطرح می‌شود که در این خصوص با مسائلی مواجه می شویم که گاهی موجب رنجش مردم می شود.

وی با اشاره به اینکه هشت میلیون مخاطب در حوزه فضای مجازی وجود دارند، گفت: باید اینگونه مسائل فرهنگی نیز مورد توجه قرار گیرند.

همکاری بین بخش های فرهنگی کشور مناسب است

وزیر کشور در حاشیه یکصد و هشتمین جلسه شورای اجتماعی کشور در جمع خبرنگاران نیز گفت: سیاست ها، هدف گذاری ها و مجموع اقداماتی که انجام شده است، نشان می دهد در بخش های فرهنگی به خصوص رسانه ای یک اشتراک معنا، درک دقیق موضوع، همکاری و هماهنگی خوبی بین بخش های مختلف کشور شکل گرفته است.

وی ادامه داد: برنامه هایی در جلسه شورای اجتماعی ارایه شد که نشان می دهد طی یک سال گذشته هم در حوزه سینما و هم در حوزه صداوسیما با هدف گذاری های انجام شده، تطبیق می دهد و این امر می تواند برای ما نویدبخش باشد که در عرصه آموزش آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در جامعه بتوانیم از ظرفیت رسانه ای استفاده بهتری داشته باشیم.

رحمانی فضلی افزود: البته لازم است در این موضوع هم به عنوان یک موضوع اجتماعی مردم مستقیما درگیر شوند و به صحنه بیایند. همچنین استفاده از فضای مجازی و ظرفیت های فضای مجازی در این زمینه مطرح است.

وی گفت: امیدواریم با پیگیری های مستمر، پیوست فرهنگی اجتماعی شامل اهداف و سیاست ها تنظیم شود و پیگیرها، هماهنگی ها و همکاری های لازم صورت گیرد تا بتوانیم نتایج مثبتی به دست آوریم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.