گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

ناصر ایمانی: هدف رسانه های غربی ایجاد تفرقه، اضطراب و نگرانی در میان عامه مردم است/ باید با ایجاد موج رسانه ای با غربی ها مقابله کنیم/ رسانه های ما می توانند بخش قابل توجهی از تهاجمات دنیای غرب را خنثی کنند

مسلما نمی توانیم همه چیز را از رسانه های حکومتی انتظار داشته باشیم. مثلا اگر بخواهیم این مقابله را صرفا بر عهده صدا و سیما یا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی بگذاریم، توان آنها و همچنین میزان اعتماد مردم به آنها تا یک حد است. بخش دیگر آن به رسانه های غیر حکومتی ما مربوط می شود؛ که آنها می توانند در این زمینه نقش خوبی را ایفا کنند و جلب توجه مردم را بر عهده بگیرند.

یک کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر توان رسانه ها برای مقابله با جنگ روانی و رسانه های غرب گفت: ما علی رغم نقایص رسانه ها و عدم شناخت کافی نسبت به علم رسانه ای دنیای امروز کارهای بسیار بزرگی می توانیم انجام دهیم، زیرا قدرت تأثیرگذاری رسانه های ما بالا است می توانند بخش قابل توجهی از تهاجمات دنیای غرب را خنثی کنند.

ناصر ایمانی در گفت و گو با خبرنگار جماران ، در مورد رویکرد رسانه های فارسی زبان خارجی در قبال ایران اظهار داشت: ما امروز با یک جنگ رسانه ای سنگین از سوی رسانه های غربی و عمدتا آمریکایی مواجه هستیم. ایالات متحده آمریکا در مقطع کنونی دو رویکرد کلی را در مقابل جمهوری اسلامی در پیش گرفته است؛ یکی رویکرد اقتصادی است که اتاق آن را در وزارت خزانه داری گذاشته اند و یکی هم مقابله رسانه ای برای ایجاد هراس و نگرانی علیه ایران است.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: آمریکایی ها دریافته اند که در این مقطع مقابله با ایران نمی تواند نظامی باشد و به طور مشخص تمرکزشان را بر جنگ اقتصادی و رسانه ای گذاشته اند. در بحث جنگ رسانه ای هدف آنها ناامید کردن مردم و ایجاد اضطراب و نگرانی و فاصله انداختن بین مردم و حاکمیت است و کاملا هماهنگ با تیم اقتصادی خود دارند این کار را انجام می دهند.

وی تأکید کرد: مسلما بیشترین نقشی که در مقابله با بخش رسانه ای آنها می تواند انجام شود توسط رسانه های ما است. البته بخشی از مقابله با این جنگ روانی مربوط به مسئولان قوای مختلف می شود و بخش عمده آن متوجه رسانه های کشور هست. رسانه های کشور باید بپذیرند که ما در جنگ رسانه ای هستیم و هم آگاه شوند که راه های مقابله با این جنگ چیست. چون بعضی از رسانه ها هنوز به این باور نرسیده اند که ما در جنگ رسانه ای هستیم؛ کما اینکه شاید برخی از مسئولین اقتصادی هم هنوز به این باور نرسیده اند که ما در حال یک جنگ تمام عیار در عرصه اقتصاد هستیم.

ایمانی ادامه داد: اگر رسانه های ما به این باور برسند که ما در یک جنگ رسانه ای هستیم و بعد بتوانند راهکارهای آن را پیدا کنند، ما می توانیم میزان دستیابی آنها به اهداف رسانه ای را کاهش دهیم؛ اگر نمی توانیم آن را به صفر برسانیم حداقل اینکه کاهش دهیم. باید خوب بشناسیم که اهداف آنها ایجاد تفرقه بین مردم و فاصله بین مردم و حکومت و اضطراب و نگرانی در میان عامه مردم است. اگر اینها را شناسایی کنیم رسانه های ما می توانند با این موضوع برخورد کنند و پاسخ لازم را بدهند؛ تا دشمن نتواند به اهداف خود برسد.

وی با اشاره به اینکه کارکرد رسانه های دولتی با رسانه های غیر دولتی در این زمینه متفاوت است، تصریح کرد: مسلما نمی توانیم همه چیز را از رسانه های حکومتی انتظار داشته باشیم. مثلا اگر بخواهیم این مقابله را صرفا بر عهده صدا و سیما یا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی بگذاریم، توان آنها و همچنین میزان اعتماد مردم به آنها تا میزان محدود و مشخصی است. بخش دیگر آن به رسانه های غیر حکومتی ما مربوط می شود؛ که آنها می توانند در این زمینه نقش خوبی را ایفا کنند و جلب توجه مردم را بر عهده بگیرند.

این کارشناس مسائل سیاسی در خصوص توان رسانه های کشور برای حضور کنشگرانه در جنگ روانی و رسانه ای با دشمن، اظهار داشت: کاربرد روش دفاعی بسیار کمتر از موج سازی علیه رسانه های غربی است. رسانه های ما قدرت بسیار زیادی دارند. رسانه های ما در مقاطع مختلف بعد از انقلاب این وظیفه را بر عهده داشته اند و توانسته اند این کار را انجام دهند. باید موج تبلیغاتی و در واقع حمله به رسانه های غربی را شکل دهند. به خاطر اینکه اگر صرفا بخواهیم در مقابل حرکت هایی که رسانه های غربی ایجاد می کنند دفاع کنیم، آثار آن به مراتب کمتر از ساختن موج رسانه ای است.

وی با تأکید بر اینکه با موج رسانه ای باید با غربی ها مقابله کنیم، ادامه داد: مسلما غربی ها در این زمینه نقاط ضعف زیادی دارند. مثلا آمریکا می خواهد این ژست را بگیرد که ما با مردم ایران کاری نداریم و تحریم دارویی و غذایی نکرده ایم. البته این هم به خاطر جدا کردن مردم از حکومت است. در حالی که رئیس جمهور ما گفت ورود دارو آزاد است ولی وقتی شما سیستم بانکی را قفل می کنید چطور باید پول این دارو پرداخت شود؟ اینها مواردی است که رسانه های ما می توانند موج سازی کنند تا ژست بشردوستانه آمریکایی ها در مقابل مردم ایران را کاملا خنثی کنند.

 ایمانی گفت: در این قضیه مهم این است که رسانه های ما، اعم از حکومتی و غیر حکومتی و حتی رسانه هایی که با نوع نگاه حاکمیت به مسائل دنیا زاویه دارند، به این باور برسند که ما الآن در یک جنگ تمام عیار علیه مردم ایران هستیم؛ اینجا بحث حکومت نیست و بحث مردم ایران و حتی به اعتقاد برخی صاحب نظران بحث تجزیه ایران است. یعنی بحث ایران و جنگی است که آمریکایی ها علیه مردم ایران راه انداخته اند. اگر رسانه های ما به این باور برسند به راحتی می توانیم با آنها مقابله کنیم. قدرت تأثیرگذاری رسانه های ما روی افکار عمومی خیلی زیاد است و قدرت موج سازی و فضاسازی دارند.

وی با بیان اینکه این حرف ها به معنی درک کامل ما از جریان رسانه ای خارج نیست، افزود: هنوز اعتماد مردم به مجموعه رسانه های ما بالا است و قابلیت تأثیرگذاری و خنثی کردن بخش قابل توجهی از حملات رسانه ای آنها را دارند. ما علی رغم نقایص رسانه ها و عدم شناخت کافی نسبت به علم رسانه ای دنیای امروز کارهای بسیار بزرگی می توانیم انجام دهیم، زیرا قدرت تأثیرگذاری رسانه های ما بالا است و آنها می توانند بخش قابل توجهی از تهاجمات دنیای غرب را خنثی کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.