جماران، کیاوش حافظی: یک کارشناس مسائل بین المللی با تأکید بر اینکه باید کشور سیاست مشخصی برای مقابله با تحریم ها داشته باشد، گفت: وزیر امور خارجه و وزارت امور خارجه باید تلاش و در عرصه های بین المللی ثابت کنند که این تحریم ها مردم را آزار می دهد و ضد انسانی و وحشیانه است. 

علی خرم در گفت و گو با جماران، در خصوص تأثیر اقدامات دیپلماتیک در کاهش تأثیر تحریم ها اظهار داشت: دیپلمات های ما نمی توانند فراتر از سیاست های کشور عمل کنند و سیاست های کشور تعیین می کند که دستگاه دیپلماسی در چه جهتی گام بردارد و تلاششان در چه راستا باشد.

این کارشناس مسائل بین المللی افزود: اگر سیاست کشور این باشد که تحریم ها هیچ اثری بر اقتصاد و مردم کشور ما ندارد، دیپلمات های ما نمی توانند در عرصه های بین المللی تبلیغ کنند که این تحریم ها مضرّ و غیر انسانی هستند و بر آن اساس کاری کنند که جهان متوجه غیر انسانی بودن رفتار دونالد ترامپ شود.

وی ادامه داد: اما اگر مسئولین کشور به این جمع بندی برسند که باید در عرصه های بین المللی غیر انسانی و غیر اخلاقی بودن سیاست های ترامپ و ضرری که تحریم ها برای معیشت و حتی درمان بیماری های مردم ما دارد را منعکس کنند و روی این امر مانور دهند، می توانیم امیدوار باشیم که در جهت یافتن راهکار برای برون رفت از این وضعیت گام برداریم. اما به نظر می رسد تمام مقامات ما این طور منعکس می کنند که این تحریم ها هیچ صدمه ای به ما نمی زند و هیچ مشکلی وجود ندارد. دیپلمات هم در این زمین می تواند بازی کند و نمی تواند زمین دیگری برای خود باز کند.

خرم گفت: بنابر این به جای این سؤال که «دیپلمات ها چه کاری می توانند انجام دهند؟» باید به دنبال جواب برای این سؤآل باشیم که «سیاست کلی کشور چیست؟» اگر بگوییم این تحریم ها مضرّ هستند و صدمه می زنند می توانیم تکلیف کار دیپلمات ها را روشن کنیم. اگر سیاست کشور این باشد که ما با کمک کشورهای اروپایی مشکل را حل کنیم می توان در این جهت حرکت کرد.

این کارشناس مسائل بین المللی تأکید کرد: وزیر امور خارجه و وزارت امور خارجه باید تلاش و در عرصه های بین المللی ثابت کنند که این تحریم ها مردم را آزار می دهد و ضد انسانی و وحشیانه است. در حالی که مقامات رسمی کشور عکس این صحبت می کنند و می گویند هیچ خبری نیست و هیچ آسیبی به هیچ کس نمی زند؛ این یک نعمت است. وقتی که این طوری صحبت کردید دیگر دیپلمات نمی تواند در صحنه بین المللی بجنگد.

وی با بیان اینکه برای نجات مردم اول باید یک دستورالعمل واقع بینانه پیدا کرد، گفت: در این صورت، آنگاه می توان راهکار ارائه داد. این موضوع یک فکر بکر و عمیق می طلبد که در سطح کشور اول تکلیف خودشان را با این موضوع تعیین کنند. اما تا این جایی که ما دیدیم برخی هنوز می گویند کاغذ پاره است و ما هم مقاومت می کنیم.

خرّم  در پایان گفت: مقاومت بستگی به این دارد که مردم چه نظری داشته باشند و مسئولین چقدر رفاه مردم را مدنظر  قرار دهند. همه مسئولین در رفاه هستند و همه چیز برای آنها  فراهم است، ولی مردم که به زندگی شخصی خود نگاه می کنند هزار و یک مشکل دارند که روز به روز هم بدتر می شود. امیدواریم مسئولین هم بتوانند سؤالات واقعی و جدی مردم را درست پاسخ دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.