گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

ایازی: نامه آقای یزدی جنبه تهدیدی دارد/ او تنها به دنبال راضی نگه‌داشتن برخی جناح‌های قدرت از خود است

مطالب این نامه بیشتر جنبه تهدیدی دارد، ولی آیت‌الله شبیری زنجانی که سال‌های طولانی در حوزه بوده و شاگردان بسیاری تربیت کرده و علاقه‌مندان بسیاری نیز در حوزه دارد، خیلی به این تهدیدها پایبند نیست و ترسی هم از آن ندارد.

پایگاه خبری جماران: در پی انتشار تصاویری از حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی در فضای مجازی، آیت الله محمد یزدی نامه‌ای خطاب به این مرجع تقلید منتشر کرد که متن آن واکنش چهره های مذهبی و سیاسی را در برداشته است. 

در همین رابطه، یک عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم معتقد است: این نامه آقای یزدی را در جایگاه خودش کوچک تر کرد و نشان داد که ایشان تنها به دنبال راضی نگه‌داشتن برخی جناح‌های قدرت از خود است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی ایازی در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره نامه اخیر آیت‌الله یزدی گفت: متن نامه در واقع نوعی تهدید کردن است و شأن حوزه، شأن تهدید کردن نیست. مسلماً آیت‌الله شبیری آنگونه که آیت‌الله یزدی فکر می‌کند، فکر نمی‌کند و از وی نیز دستور نمی‌گیرد که برای خوشامد او کاری انجام دهد.

وی بیان کرد: متاسفانه آقای یزدی فکر می‌کند که آیت‌الله شبیری نیز باید همان تصوری را از شخصیت‌هایی چون آقایان خاتمی و نوری داشته باشد که خودش دارد. در صورتی که ایشان مرجعی صاحب نظر و فکر هستند و این گونه نیستند که هرچه آقای یزدی دیکته کند، همان را اجرا کنند. ایشان اصلاً به خوشامدهای آقای یزدی و امثال ایشان فکر نمی‌کنند. مرجعیت بر اساس صلاحدیدها و تشخیص‌های خودش نه بر اساس دستور حکومتی تصمیم می‌گیرد و فکر می‌کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بحث اینکه انسان بخواهد کسی را ملاقات کند یا نکند نیز تابع آن مسائل بوده و اینکه وقت دارد یا ندارد نیز تابع دیدگاه‌هایی است که دارد. بنابراین ممکن است آیت‌الله شبیری زنجانی نخواهد آقای یزدی را ملاقات کند، از این رو به وی وقت نمی‌دهد. اما شاید در مقابل بخواهد با شخصیت‌هایی که جزو شاگردان قدیمی‌شان بوده و آنها را دارای اندیشه و فکری مستقل می‌داند، ملاقات کند.

وی گفت: اگر مرجعیت بخواهد به این نگاه کند که آیا آقای یزدی خوشش می‌آید ملاقات و اگر خوشش نیامد ملاقات نکند، دیگر مرجعیت نمی‌شود، بلکه کسی می‌شود که تابع یک حکومت قرار گرفته و دیگر نمی‌توان نام مرجع مستقل را روی آن گذاشت. بنابراین آیت‌الله شبیری زنجانی یکی از مراجع بزرگی هستند که ایشان را به استقلال و شخصیت فرزانه‌ای می شناسند که تحت تأثیر غوغاسالاری و رفتارهای ناشایست قرار نمی‌گیرد و طبیعی است که دیدارهایی داشته باشد که افراد وابسته ندارند.

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در پایان گفت: مطالب این نامه بیشتر جنبه تهدیدی دارد، ولی آیت‌الله شبیری زنجانی که سال‌های طولانی در حوزه بوده و شاگردان بسیاری تربیت کرده و علاقه‌مندان بسیاری نیز در حوزه دارد، خیلی به این تهدیدها پایبند نیست و ترسی هم از آن ندارد. این نامه آقای یزدی را در جایگاه خودش کوچکتر کرد و نشان داد که ایشان تنها به دنبال راضی نگه‌داشتن برخی جناح‌های قدرت از خود است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.