گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

دیدگاه غرویان در مورد «شفافیت»

اگر شفافیت باشد عدالت هم بهتر محقق می شود و مردم اطمینان بیشتری به اجرای عدالت پیدا می کنند. بنابر این به نظر من شفافیت با عدالت رابطه مستقیم دارد.

یک مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر شفافیت نباشد مردم احتمال تخلف مسئولین را می دهند، گفت: رهبر معظم انقلاب با سخنان اخیر خود در حقیقت به صدا و سیما، رسانه ها و سایر ابزارهای تبلیغاتی هشدار می دهند که مسائل را به صورت واقعی برای مردم بیان کنند؛ مسئولین هم با مردم صحبت کنند و در مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی سکوت ممتد نداشته باشند.

آیت الله محسن غرویان در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص ضرورت شفاف سازی فعالیت های مسئولین اظهار داشت: نکته اول این است که پشتوانه اصلی حکومت و حاکمیت مردم هستند. اگر مردم در صحنه باشند و حمایت خودشان را داشته باشند حکومت و حاکمیت باقی می ماند. اگر مردم پشت حکومت را خالی کنند مسئولین نمی توانند باقی بمانند و حکومت زائل خواهد شد و از بین خواهد رفت. رهبر معظم انقلاب به این نکته اشاره کردند که رابطه مسئولین با ملت باید به گونه ای باشد که مردم همیشه پشتوانه حکومت باقی بمانند.

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: نکته دوم مسأله شفافیت است. چون مالک اصلی حکومت مردم هستند، مردم حق دارند که به صورت شفاف در جریان مسائل حکومت باشند. این حق مردم تکلیفی برای مسئولین درست می کند. اگر حق حاکمیت متعلق به مردم است، بنابر این تکلیف مسئولین این است که مسائل پشت پرده ای نداشته باشند و  همه مسائل را با مردم در میان بگذارند تا اعتماد مردم را جلب کنند.

وی گفت: الآن گاهی مردم به اخبار شبکه های خارجی بیشتر از اخبار داخلی خودمان توجه می کنند؛ به همین دلیل که احساس می کنند برخی اخبار پشت پرده در داخل بیان نمی شود.  رهبر معظم انقلاب با سخنان اخیر خود در حقیقت به صدا و سیما، رسانه ها و سایر ابزارهای تبلیغاتی هشدار می دهند که مسائل را به صورت واقعی برای مردم بیان کنند؛ مسئولین هم با مردم صحبت کنند و در مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی سکوت ممتد نداشته باشند.

 غرویان یادآور شد: یک استثناء داریم و از دیدگاه فقهی هم مورد قبول هست که مسائل حساس امنیتی باید بین مسئولین باشد که به موقع برای مردم بیان کنند.  رهبری فرمودند، به جز اینگونه مسائل، مسائل دیگر با شفافیت بیان شود. در سیره ائمه(ع) هم این موضوع به چشم می خورد. این امر در سیره اهل بیت(ع) و رهبران دینی بوده است که چیزی را از مردم پنهان نمی کردند.

وی با تأکید بر اینکه سرمایه مسئولین اعتماد مردم است، گفت: اگر شفافیت نباشد مردم اعتماد نمی کنند. گاهی در جامعه ما اختلاس و پولشویی و جا به جایی بیت المال صورت می گیرد و روشن می شود که برخی صاحب منصبان و حتی برخی شخصیت های دینی و مذهبی پشت پرده این ماجراها هستند. اینها نشانه عدم شفافیت می شود و اعتماد مردم از حاکمان سلب می شود. به هر حال عدالت و عدم تبعیض این اقتضا را دارد که مثلا مردم بدانند فلان مسئول چقدر در ماه حقوق می گیرد و اختلاف سطح حقوق بگیران عادلانه هست یا نیست.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر شفافیت نباشد مردم احتمال تخلف مسئولین را می دهند، اظهار داشت: اگر شفافیت باشد عدالت هم بهتر محقق می شود و مردم اطمینان بیشتری به اجرای عدالت پیدا می کنند. بنابر این به نظر من شفافیت با عدالت رابطه مستقیم دارد.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(س) همه مسائل کشور را با مردم در میان می گذاشت، گفت: امام یک روحیه مردمی بسیار بالا داشتند و در فرمایشات ایشان سخنان زیادی با این مضمون وجود دارد که سفره انقلاب را مردم پهن کرده اند و مسئولین بر سر این سفره مردم نشسته اند. سرّ محبوبیت امام همین بود که مردم فاصله ای بین خودشان و امام و حکومت احساس نمی کردند. اینها باعث شده بود که رابطه دولت و ملت بسیار قوی تر باشد.

غرویان افزود: امروز احساس می شود که رابطه حاکمیت با مردم شفافیت لازم را ندارد. الآن مردم این مطالبه را دارند که در این شرایط بحران سیاسی و اقتصادی بدانند مثلا چه موانعی برای گفت و گو در سطح بین المللی وجود دارد و چه روابطی بین دولت ما با شرق یا غرب عالم برقرار است و چرا مشکلات قیمت ها در کشور ما به این شکل پدید می آید. اینها مسائلی است که با زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد. مثلا الآن داروهای بیماران با قیمت های واقعا کمرشکن تأمین می شود.

وی با بیان اینکه مردم توقع دارند که دولتمردان ما توضیح دهند، تصریح کرد: مبادا طوری باشد که وزیران ما چیزی را در صدا و سیما اعلام کنند ولی مردم در بازار خلافش را ببینند. اینها برای مردم سؤال ایجاد می کند که پشت پرده با روی پرده تفاوت دارد؛ ظاهر سخنان مسئولین یک چیز است اما باطن چیز دیگری است. اینها همان مسائلی است که امام روی آن حساس بودند و سعی می کردند فاصله مسئولین با مردم را کم کنند. امروز اینها مورد مطالبه مردمی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.