گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

ایمانی: بیش از 70 درصد اخبار تولیدی رسانه ‌ها اخبار سیاه است/ باید اندازه ضعف ها و نقاط مثبت را واقعی ببینیم

هیچ کس درباره نقاط مثبتی که در کشور وجود دارد، حرفی نمی‌زند. به نظر می رسد که باید مسابقه ای در کشور به راه بیفتد که اخبار روشن و امیدوارکننده در جامعه منعکس شود.

پایگاه خبری جماران: در هفته ای که گذشت، رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی؛ با اشاره به تأثیرگذاری ملی و فراملی نخبگان از زوایای مختلف اظهار داشتند: تصویرسازی غلط و منفی و ناامید کننده از اوضاع ایران مهمترین دستور کار امروز دشمن است اما به فضل الهی تصویر واقعی کشور در مجموع، نقطه مقابل تصویرسازی نظام سلطه است.

در همین رابطه یک فعال سیاسی اصولگرا معتقد است: مسئولین باید اخبار موفقیت‌ها و پیشرفت ها را در جامعه منعکس کنند و اگر انتقادی هم دارند به جای خود مطرح کنند. رسانه‌ها نیز باید تیترها و اخباری منتشر کنند که امیدبخش باشد و هر چه سریعتر باید رقابت بر سر نق زدن و سیاه‌نمایی در کشور خاتمه پیدا کند.

مشکل فرهنگی امروز ما، فرهنگ تاریک دیدن و نق زدن است که هم در میان مسئولین و هم مردم وجود دارد

ناصر ایمانی در گفت و گو با خبرنگار جماران ، درباره بخش هایی از بیانات رهبر معظم انقلاب که در سخنرانی اخیر خود به تصویرسازی غلط از فضای کشور اشاره داشتند، گفت: یک مشکل فرهنگی که امروز با آن مواجهیم و تنها به جریان‌های سیاسی در کشور مربوط نمی‌شود و عمومیت دارد، فرهنگ تاریک دیدن و نق زدن است که هم در میان مسئولین و هم مردم وجود دارد. متاسفانه این خود یک آفت فرهنگی است که نیاز به درمان دارد.

وی افزود: در این میان ما نباید خود را به بی‌خیالی زده و تصور کنیم که تمامی کارها و اقداماتی که در اطراف‌مان اجرا می شود، به خوبی پیش می‌رود. اما واقع بینی نیز خود نکته‌ای بسیار مهم است. متاسفانه ما واقع‌بینی را کنار گذاشتیم. چندی پیش من آماری را دیدم که یک مرکز تحقیقاتی آن را تهیه کرده بود و نشان می‌داد که بیش از 70 درصد اخبار تولیدی رسانه ‌ها اخبار سیاه است.

نباید مردم را از آینده ناامید کنیم/ مسئولین معمولاً طوری صحبت می‌کنند که دلها را می‌لرزاند

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه گفت: این آمار تنها به رسانه های جناحی و سمت و سو دار مربوط نبود و مجموع رسانه‌ها اعم از رسانه‌های با تعلقات جناحی و بنگاه‌های خبری را در برمی گرفت. مسئولان نیز اعم از تمامی قوا و نمایندگان مجلس و...همین طور هستند. انگار مسابقه‌ای بر سر سیاه نمایی اوضاع کشور گذاشتند. متاسفانه مسئولین معمولاً طوری صحبت می‌کنند که دلها را می‌لرزاند. مردم نیز این گونه اند؛ به نحوی که اگر تجربه ایستادن در یک صف را داشته باشید، خواهید دید که اکثراً اخبار منفی رد و بدل می کنند.

وی بیان کرد: هیچ کس درباره نقاط مثبتی که در کشور وجود دارد، حرفی نمی‌زند. به نظر می رسد که باید مسابقه ای در کشور به راه بیفتد که اخبار روشن و امیدوارکننده در جامعه منعکس شود. آنچه رئیس جمهور مکرراً طی ماههای گذشته مطرح کرده و نکته بسیار درست و مهمی هم هست، این است که نباید مردم را از آینده ناامید کنیم. در مرحله اول مسئولان باید در این زمینه گام برداشته و اخبار خوب منعکس کنند.

رسانه‌ها باید تیترها و اخباری منتشر کنند که امیدبخش باشد

ایمانی اظهار کرد: مسئولین باید اخبار موفقیت‌ها و پیشرفت ها را در جامعه منعکس کنند و اگر انتقادی هم دارند به جای خود مطرح کنند. رسانه‌ها نیز باید تیترها و اخباری منتشر کنند که امیدبخش باشد. هر چه سریعتر باید رقابت بر سر نق زدن و سیاه‌نمایی در کشور خاتمه پیدا کند. متاسفانه نمایندگان مجلس در این زمینه ید طولایی دارند و ما کمتر نماینده ای می بینیم که وقتی پشت تریبون قرار می گیرد، تصویری واقعی از کشور نشان دهد. یعنی موفقیت های مسئولین را بازگو کرده و راجع به امکاناتی که در کشور وجود دارد، اظهار نظر کند.

وی افزود: کسی نمی گوید که مسئولین تنها نقاط مثبت را بیان کنند و از نقاط ضعف هایی که وجود دارد، غافل شوند. صداوسیما و رسانه های ما می توانند در کنار بیان نقاط ضعف، خوبی ها و نقاط مثبت را نیز منعکس کنند. سیاه‌نمایی بلای بزرگ فرهنگی است که در این مقطع دامن گیر ما شده و به نحوی ادامه دار شده که حتی برخی مردم را از ایرانی بودن خود پشیمان کرده و ما را با بحرانی ملی مواجه ساخته است.

همه آنچه در فضای تبلیغاتی و رسانه‌ای کشور می‌گذرد، کار رسانه‌های خارجی نیست

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه گفت: متاسفانه برخی از رسانه ها در فضای مجازی ایرانی بودن را زیر سوال برده و مورد حمله قرار می‌دهند. البته شکی نیست که این زمینه دست رسانه‌های بیگانه نیز در کار است، اما همه آنچه در فضای تبلیغاتی و رسانه‌ای کشور می‌گذرد، کار رسانه‌های خارجی نیست. ولی باید توجه داشت که آنها نیز در این زمینه ید طولایی دارند.

وی گفت: شما اگر رسانه های تلویزیونی و خبری بیگانگان را مشاهده کنید، کمتر می‌بینید که اخباری مثبت از کشور منتشر کنند و اگر هم استثنایی اتفاق می‌افتد، صرفاً به دلیل آن است که متهم به سیاه‌نمایی صرف علیه اوضاع کشور نشوند. مجموع اخباری که آن رسانه‌ها منتشر می کنند؛ ویرانی، فقر، بدبختی، ناامیدی،  بی برنامگی، فشار و تحریم در کشور است. در حالی که واقعیت وضعیت کشور این گونه نیست.

باید اندازه ضعف ها و نقاط مثبت را واقعی ببینیم

ایمانی با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب گفت: رهبری در سخنان اخیری که داشتند هم به این نکته و هم پیش از آن به موفقیت های بزرگی که در جمهوری اسلامی ایران حاصل شده، اشاره کردند. مانند فعالیت‌های انرژی هسته‌ای، نانو تکنولوژی و دارو و... که ما در آنها پیشرفت‌های شگرفی داشتیم. رهبری نیز چنین موضعی دارند و در دیدار با مسئولان دولتی نیز بارها از آمار فعالیت های خوبی که دولت داشته حرف زدند، البته در کنارش به نقاط ضعفی هم که وجود دارد، اشاره کردند.

وی در پایان گفت: ما در جمهوری اسلامی دستاوردهای خوبی داشتیم که باید روی آنها تاکید کنیم. کار عقلانی این است که حتی درباره نقاط مثبت در کشور اندکی بزرگنمایی صورت گیرد و نقاط ضعف و کاستی ها کوچک نمایی شود. حال اگر بخواهیم از چنین رویکردی پرهیز کنیم، حداقل باید اندازه ضعف‌ها و نقاط مثبت را واقعی ببینیم. اما متاسفانه افراد، رسانه‌ها و جناح‌های سیاسی همواره نقاط تاریک و سیاه در کشور را می‌بینند. بنابراین آنچه من در این مصاحبه به آن اشاره کردم، بازتاب نظرات رهبری در این خصوص بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.