گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: مخالفت ها با FATF مطلق نیست

مخالفت های این آقایان بر اساس اطلاعاتی است که به آنها داده شده است؛ نه اینکه به طور مطلق نظرشان این باشد که این لوایح باید در جمهوری اسلامی ردّ شود. البته ممکن است بعضی ها چنین دیدگاهی هم داشته باشند. اما غالبا که من دیدگاه ها را رصد می کنم می بینم نگران هستند که مبادا از ناحیه پیوستن به این کنوانسیون ها مشکلات جدی تری برای کشور و نظام ما پدید آید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه مخالفان و موافقان FATF باید حق ایراز نظر داشته باشند، گفت: مهم این است که بررسی های مجلس توانسته باشد صاحب نظران و مخالفان اهل نظر را قانع کند که اقدامات صورت گرفته توانسته از آسیب به نظام ما پیشگیری کند.

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص نگرانی ها از ایجاد فضای دو قطبی در کشور، اظهار داشت: من قبول ندارم که درباره موضوع کنوانسیون پالرمو، CFT و امثال اینها ما در کشورمان دو قطبی داریم. طبعا موافقان و مخالفانی دارد ولی به این معنا نیست که این مسأله باعث دو قطبی شدن در کشور شده است. چون عده قابل توجهی نسبت به روندی که دارد برای تصویب این لوایح طی می شود ایراد و اعتراضی ندارند. بلکه می بینند مسیری که رهبر معظم انقلاب برای بررسی این لوایح تعیین کرده اند دارد اتفاق می افتد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: مجلس شورای اسلامی این لوایح را بررسی کرده و با شروطی آنها را پذیرفته است و طبعا به شورای نگهبان می رود. اگر شورای نگهبان خلاف قانون اساسی یا شرع بشناسد ایراد خواهد گرفت و به مجلس بر می گرداند. اگر مجلس اصلاحات را انجام دهد نظر شورای نگهبان تأمین خواهد شد و در صورت اصرار مجلس این موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام می آید و مجمع هم بر اساس تشخیص مصلحت نظر خواهد داد که بپذیریم یا نپذیریم و کار تمام می شود.

وی با تأکید بر اینکه مخالفان و موافقان باید حق ابراز نظر داشته باشند، افزود: اظهار نظرها و مخالفت ها در حدی نیست که گفته شود بابت آنها کشور دو قطبی شده است. این موضوع مخالفان جدی دارد که حق دارند مخالفت کنند. مهم این است که این لوایح مسیر قانونی خود را طی کند و به هر سرانجامی که رسید ما باید در مقابل آن خضوع کنیم.

مصباحی مقدم در مورد احتمال ردّ این لوایح توسط شورای نگهبان و مخالفت های آیت الله جنتی با آنها در سال های قبل، گفت: مخالفت های این آقایان بر اساس اطلاعاتی است که به آنها داده شده است؛ نه اینکه به طور مطلق نظرشان این باشد که این لوایح باید در جمهوری اسلامی ردّ شود. البته ممکن است بعضی ها چنین دیدگاهی هم داشته باشند. اما غالبا که من دیدگاه ها را رصد می کنم می بینم نگران هستند که مبادا از ناحیه پیوستن به این کنوانسیون ها مشکلات جدی تری برای کشور و نظام ما پدید آید.

وی تأکید کرد: مهم این است که بررسی های مجلس توانسته باشد صاحب نظران و مخالفان اهل نظر را قانع کند که اقدامات صورت گرفته توانسته از آسیب به نظام ما پیشگیری کند. چون مخالفت های آنها مشروط و ناظر بر پذیرش مطلق و بدون بررسی این کنوانسیون ها بود، اگر بررسی ها توانسته باشد آنها را قانع و خواسته آنها را تأمین کند طبعا دلیلی برای مخالفت نمی ماند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد نظر اعضای این مجمع در خصوص لوایح چهارگانه FATA گفت: ما نیازمند دقت نظر هستیم. اگر به مجمع تشخیص برسد، که صلاحیت اظهار نظر داشته باشم، نظرم را خواهم داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.